recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Placering af baghøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Placering af baghøjttalere

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
FaxeKondi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-April-2012
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FaxeKondi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Placering af baghøjttalere
    Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 11:13
Hej Alle

Jeg har endelig fået investeret i noget surround, men har lidt svært ved at finde det optimale sted / måde at placere mine baghøjttalere.

Mit setup består af:
Dali Zensor 7 x 2
Dali Vokal x 1
Dali SUB E-12 F x 2
Dali Zensor 1 x 2 

Vores rum ser sådan ud:


Udfordringen som jeg ser det er de store vinduer I kan se vi har på næsten hele højre side, samt at der er åbent i venstre side.

Så mit spørgsmål til jer er: Hvordan ville I placere baghøjttalerne i et 5.1 setup? :)

Billeder af vores stue kommer herunder:





På forhånd tak :)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19228
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 11:14
På bagvæggen....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
FaxeKondi Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 12-April-2012
Status: Offline
Point: 26
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FaxeKondi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 11:20
Hej Klaus

Jeg har prøvet at montere dem på bagvæggen. De er placeret knap 40 cm fra loft og 40 cm fra sidevæg og pegende direkte ud fra væggen uden at være vinklet.

Grunden til jeg spørger idag er at jeg ikke synes jeg lægger mærke til at lyden bevæger sig om til højttalerne bagved eller at der kommer noget bagfra og bevæger sig om foran.

Jeg er helt grøn i det her surround så måske det netop er meningen at det ikke skal være tydeligt at lyden kommer der omme fra.

Receiveren er en NAD t757 og jeg har selvfølgelig kørt rumkorrektionen med mikrofonen.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 11:28
 
 Man skal da kunne høre noget som kommer bagfra og bevæger sig frem, eller omvendt, ligeledes skal man kunne høre andre lyde som sker "bagved". Det er jo det der er meningen med Surround.
Der kan være flere fejl i det, enten forkert placering af baghøjttalere, eller forkert/mangelfuld indstilling af Reciver.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 11:34
Dolby anbefaler at man placerer det som hedder "surround" højttalerne vandret ud fra ørene, eller i en vinkel på 110 grader bagud.

Jeg kan godt se at det måske kan være lidt svært i din stue.

Men har du mulighed og "lov af konen" til at placere den ene under dit køkkenbord og pegende hen imod vinduer og den anden omkring vinduet pegende hen imod køkken?










Redigeret af Cyberguyen - 27-Oktober-2013 kl. 11:56
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:16
Oprindeligt skrevet af FaxeKondi FaxeKondi skrev:

Hej Klaus

Jeg har prøvet at montere dem på bagvæggen. De er placeret knap 40 cm fra loft og 40 cm fra sidevæg og pegende direkte ud fra væggen uden at være vinklet.

Grunden til jeg spørger idag er at jeg ikke synes jeg lægger mærke til at lyden bevæger sig om til højttalerne bagved eller at der kommer noget bagfra og bevæger sig om foran.

Jeg er helt grøn i det her surround så måske det netop er meningen at det ikke skal være tydeligt at lyden kommer der omme fra.

Receiveren er en NAD t757 og jeg har selvfølgelig kørt rumkorrektionen med mikrofonen.
 
Mange film har ikke ret meget lyd i baghøjttalerne andet end forskellige "miljø lyde" og andre små effekter, så det kan nogle gange være svært at vurdere om niveauet er sat rigtigt. Det bedste er hvis du kan få fat i en test DVD/BD med forskellige test signaler som kan bruges til at sætte det rigtige niveau. Endnu bedre er det hvis man har en lydtryksmåler man kan bruge sammen med testdisken, men det er IMO bestemt ikke -nødvendigt-. Så vidt jeg kan se har din reciever ikke audyssey, men har den ikke indbygget en test-tone eller test-støj til at sætte niveauet med? Det har min reciever og det fungerer udmærket i kombination med ørene.
 
Det med placeringen i besværlige rum er vanskeligt at spå om, så det gælder om at prøve sig lidt frem der de placeringer der kan realiseres i praksis.

Jeg ville tro at bagvæggen er vel lang væk fra sofaen. På den anden side er jeg heller ikke fan af at have baghøjttalerne alt for tæt på, som f.eks på standere bag sofaen, men det skader da ikke at prøve hvis de kan stå der. Ellers ville jeg forsøge mig med at hænge dem rimeligt højt lige foran, eller lige bag havedøren og hvad der svarer til på den modsatte væg. Jeg tror ikke du har højt nok til at de kan monteres vandret i loftet et par meter bag sofaen.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:23
Find nogle højttalere som minder om lamperne over spisebordet. Og hæng dem så lige bag sofaen og så højt at i ikke render ind i dem. Surround lyd skal komme skråt bagfra et stykke over hovedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:29
Hvis muligheden eksisterer, så kan indbygningshøjttalere i loftet være en fin løsning.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4943
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:32
Man kan også købe "The Drop" fra podspeaker serien lavet af Scandyna.

Den har et beslag, så den han hænges ned fra loftet i nærheden af sofaen:


StigP herinde fra har dem i sin stue som er lidt i stil med din:





Redigeret af Cyberguyen - 27-Oktober-2013 kl. 12:37
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Hvis muligheden eksisterer, så kan indbygningshøjttalere i loftet være en fin løsning.

Det ville jeg også ha foreslået, men et fint glat gipsloft er ikke sikkert man lige har lyst til at skære i
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 13:00
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Det ville jeg også ha foreslået, men et fint glat gipsloft er ikke sikkert man lige har lyst til at skære i

Måske er jeg bare ikke lige med på noderne hos indretnings-politiet, men et glat gipsloft er ikke særligt "fint" eller på andre måder helligt i min verden... Jeg ville i forhold til indretning langt hellere skære hul i loftet end skrue en højttaler i væggen. Jeg kunne måske forstå det hvis man havde listeloft, dyrt akustikloft eller lignende, men et gipsloft? Hvis man er sart over dét, så er det sgu ikke nemt at indrette en stue.

Det er naturligvis ikke sikkert det er praktisk muligt at trække kablerne, afhængigt af husets konstruktion.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 13:07
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:


Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

 
Det ville jeg også ha foreslået, men et fint glat gipsloft er ikke sikkert man lige har lyst til at skære i


Måske er jeg bare ikke lige med på noderne hos indretnings-politiet, men et glat gipsloft er ikke særligt "fint" eller på andre måder helligt i min verden... Jeg ville i forhold til indretning langt hellere skære hul i loftet end skrue en højttaler i væggen. Jeg kunne måske forstå det hvis man havde listeloft, dyrt akustikloft eller lignende, men et gipsloft? Hvis man er sart over dét, så er det sgu ikke nemt at indrette en stue.

Det er naturligvis ikke sikkert det er praktisk muligt at trække kablerne, afhængigt af husets konstruktion.

Jeg er ikke uenig. Blir sikkert løsningen med størst WAF
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu