recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Subwoofer til stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Subwoofer til stereo

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-August-2013
Status: Offline
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Subwoofer til stereo
    Sendt: 26-Oktober-2013 kl. 23:57
Hej

Jeg har for noget tid siden købt følgende system

Monitor audio RX8 højttalere
Creek evolution 2 effektforstærker
Bluesound node hvorfra der streames fra wimp og ekstern hdd tilsluttet min router.

Jeg bruger nodens DAC.

Jeg påtænker at lege lidt med at tilslutte en subwoofer.
Men hvilken og hvordan tilsluttes den, så den ikke går ind og dobbler op på områder mine RX8 allerede tager sig af?
Når jeg ser billeder af systemer, står sub faktisk ved siden af højttalerne. Jeg sidder i en hjørnesofa ca. 3 meter fra højttaler og kunne forestille mig en sub bag hjørnet.

Smid jeres indput.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:39
Oprindeligt skrevet af jsh662 jsh662 skrev:

Hej

Jeg har for noget tid siden købt følgende system

Monitor audio RX8 højttalere
Creek evolution 2 effektforstærker
Bluesound node hvorfra der streames fra wimp og ekstern hdd tilsluttet min router.

Jeg bruger nodens DAC.

Jeg påtænker at lege lidt med at tilslutte en subwoofer.
Men hvilken og hvordan tilsluttes den, så den ikke går ind og dobbler op på områder mine RX8 allerede tager sig af?
Når jeg ser billeder af systemer, står sub faktisk ved siden af højttalerne. Jeg sidder i en hjørnesofa ca. 3 meter fra højttaler og kunne forestille mig en sub bag hjørnet.

Smid jeres indput.

Det er ikke nødvendigvis et problem at subwooferen "deler" frekvensområde med fronthøjttalerne. Afhængigt af fase-indstillingen og placeringen, så kan det hjælpe til at udjævne bassen og mindske rum-problemer, du får ikke nødvendigvis mere bas fordi du tilføjer en sub. Men præcist hvordan det skal indstilles er umuligt at svare på på forhånd, da det vil variere heftigt fra rum til rum. Det optimale er at måle responsen i rummet.

Selve tilslutningen er mere simpelt, medmindre det er en REL (som er designet til at blive tilsluttet med højttalerkabler), så trækker du to sub-kabler fra pre-out på forstærkeren til subwooferens indgang.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 12:55
De fleste subwoofere har indbygget delefilter som man kan sætte så de kun spiller under hvad højttalerne selv kan, men det begrænser self. nytten af subben noget. En anden mulighed er at undersøge hvad der findes af subwoofere til studiebrug. Mange af dem har et regulært linje delefilter der kan dele signalet inden det når din effektforstærker, så højttalerne kun spiller signalet over hvad subben er indstillet til.

Signalvejen bliver så: Bluesound > Sub > effekt > Højttaler.

Det skal siges at jeg ikke har prøvet og at det med at blande pro og consumer grej er som at som at åbne pandoras æske da det elektriske signal niveau ikke er det samme: Så hvis du vælger at gå den vej så undersøg det grundigt inden du beslutter dig for noget.
Til top
-Henrik- Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-December-2012
Point: 412
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -Henrik- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 17:42
Jeg har kigget på specs for Monitor Audio RX8 og kan se, at RX8 går helt ned til 32 Hz.
På den baggrund er jeg overrasket over, at du føler, du har behov for en sub.
Men det er måske til film eller hvad?

Jeg har selv kørt med sub, men droppede det, da det i længden blev for træls.
Aldrig synes jeg, den var indstillet ordentligt :)
Jeg kunne blive ved og ved med at pille ved den og lytte, og så pille lidt mere.
En indstilling der lyder godt til film, lyder ikke nødvendigvis godt til musik osv.
Alt i alt synes jeg, der var for meget døj med det.

Når det er sagt, så giver det altså film et ekstra pift, at der er en sub på.

PS. Har i øvrigt hørt, at en sub skærer igennem vægge, som var de lavet af papir :)
Jeg tænker larme-mæssigt.
Det er også værd at tage i betragtning, hvis man bor i etageejendom.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 18:06

Til musik bør du vægte en sub i lukket kabinet.

Det giver som regel bedre styr på enheden, hvilket er godt til musik.

Min sub står midt mellem højtalerne. Det gør den fordi jeg synes at den rykker i stereo billedet hvis den står i siderne.

Men lytterum er ikke ens, så du må prøve dig frem.

Til top
jsh662 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-August-2013
Point: 55
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jsh662 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 18:12
En sub var ment som supplement til film.
RX8 klarer musik ganske fint, dog nogle numre jeg savner det store BANG, men det skyldes oftest en dårlig indspilningen tror jeg.
Jeg vil lave et forsøg når der sniger sig en uges ferie ind snart. Jeg vil selvfølgelig købe med 14 dages returret, for jeg er lidt skeptisk hvor meget jeg vinder ved musik. Men prøves skal det da.
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hother Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 18:21

RX8 klarer musik ganske fint, dog nogle numre jeg savner det store BANG, men det skyldes oftest en dårlig indspilningen tror jeg.
Jeg vil lave et forsøg når der sniger sig en uges ferie ind snart. Jeg vil selvfølgelig købe med 14 dages returret, for jeg er lidt skeptisk hvor meget jeg vinder ved musik. Men prøves skal det da.
Selv kører jeg ved stereo "Pure Direct", og benytter ikke en sub. Det store bang som du skriver, skal jo i givet fald helst ligge i musikken og indspilningen. Og kan dine højtalere levere en bas som modsvarer indspilningen, så vil du med en sub formentlig tilføje en bas som ikke naturligt ligger i indspilningen  - det vil jeg i det mindste troSmile 

Men til film er en sub uforlignelig.Smile
B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 18:31

Der er typisk en del mere LF i Film end der er i musik. Kører selv KUN med Subben når der er Film, til musik er der hvad der skal være fra de andre højttalere.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 18:38
Sub'en gengiver LFE sporet 0.1 i film. Til musik er det meget svært at integrere en sub så det lyder naturligt. Med så gode HT skulle en sub heller ikke være nødvendig til musik for at få dybbassen med
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

De fleste subwoofere har indbygget delefilter som man kan sætte så de kun spiller under hvad højttalerne selv kan, men det begrænser self. nytten af subben noget. En anden mulighed er at undersøge hvad der findes af subwoofere til studiebrug. Mange af dem har et regulært linje delefilter der kan dele signalet inden det når din effektforstærker, så højttalerne kun spiller signalet over hvad subben er indstillet til.

Signalvejen bliver så: Bluesound > Sub > effekt > Højttaler.

Det skal siges at jeg ikke har prøvet og at det med at blande pro og consumer grej er som at som at åbne pandoras æske da det elektriske signal niveau ikke er det samme: Så hvis du vælger at gå den vej så undersøg det grundigt inden du beslutter dig for noget.
Min Velodyne SPL-1200 Ultra har et sådan crossover filter og den er ikke til studie brug men til hjemme brug. Den er med en fast delfrekvens på 80Hz og kun 6dB/oktav, men filteret er der.

4)LINE OUTPUT
Connect these jacks to the LINE IN amp input to use the SPL-Ultra subwoofer’sinternal high
pass crossover.

High Pass Crossover:80Hz (6 dB/octave)
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 22:14
OK. Er aldrig støt på det i consumer subwoofere tidligere, men man kan så åbenbart få det hvis man leder lidt efter det.
Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Point: 4909
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Oktober-2013 kl. 22:42

Din overskrift siger subwoofer til stereo.

Ser du film i stereo?

Du skriver;

Er wimp ikke musik?

Undskyld jeg er forvirret.......Wink

Redigeret af Mufti - 28-Oktober-2013 kl. 06:10
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu