recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Afprøve mekaniske keyboards i Århus området?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Afprøve mekaniske keyboards i Århus området?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2006
Sted: Tilst
Status: Offline
Point: 1695
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Afprøve mekaniske keyboards i Århus området?
    Sendt: 16-November-2013 kl. 17:51
Jeg er på udkig efter et mekanisk keyboard, men jeg synes det er ret svært at forholde sig til hvilken af de fire mest udbredte switch typer, man skal gå efter.

Umiddelbart er der jo Cherry MX Red, Black, Brown og Blue (ved godt der er flere typer, men det er de nemmest tilgængelige). Jeg har læst stolpe op og stolpe ned omkring de forskellige typers karakteristika, set og hørt videoer osv., men jeg er stadig uafklaret mht. hvilken type, der passer mig bedst.

Jeg vil nødigt skulle købe diverse keyboards for at afprøve dem. Ikke nok med at der kan opstå problemer med at returnere dem, når emballagen har været åbnet, så afholder Post DKs ågerpriser mig også fra det.

Er der derfor nogen her, der ved hvordan man bedst kan komme til at afprøve de forskellige typer Cherry MX switches her i Århus området? Det tætteste jeg er kommet på er at afprøve de 4 taster, der er eksponeret i emballagen til et Steelseries 6Gv2 med Cherry MX Black i ComputerCity. De virkede umiddelbart ret stive, men måske snyder dette overfladiske indtryk.

"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 16:30
Hey Marc

Tror sg ikke der er så mange ud over Bilkø og Ølgifanten som har steelseries fremme (tror til gengæld du ville kunne prøve et steelseries i ølgifanten. ) De er generelt ret gode til at have "testere" fremme så man kan prøve det af.Men generelt er der vist ualmindelig få keyboards med mekanisk indmad i dag. Det går jo notebook style vejen i øjeblikket. Det er kun de dedikerede hardcore producenter der arbejder lidt i nichen der tør gå mod "strømmen" :-) Logitech/MS etc tør i hvert fald overhovedet ikke. 
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 19:00
Claus, du er vist blevet lidt for iNficeret af de der æbleprodukter... Wink

Keyboards med mekaniske taster er ved at gøre et stort comeback. Typisk i form af "gaming" keyboards, men skidt med det. Det er indholdet, det kommer an på. MS kan jeg ikke udtale mig om, men Logitech har også opdaget at mekaniske tastaturer sælger. Derfor sælger de G710+ modellen, som dog virker lidt for gamer-agtigt på mig. Der laver Corsair, CM Storm (CoolerMaster), SteelSeries og flere andre nogle lidt mere brugbare produkter.

Hverken Bilka eller Eldværgen har for øvrigt SteelSeries keyboards fremme (havde de i al fald ikke sidst jeg var der). Det gør nu ikke så meget, da begge varianter typisk sælges med Cherry MX Black, og den type tror jeg som sagt ikke ligger til mig. 6Gv2 findes også i en (angiveligt) limited edition med Cherry MX Red, men den sælges stort set kun online.

Og så er vi tilbage ved problemstillingen. Keyboards med mekaniske taster koster en hel del og da de forskellige varianter stort set kun kan købes online, så er tanken om at købe flere keyboards til omkring 1000 kroner stykket for så at finde ud af, at de ikke lige er det rigtige, ikke særligt tillokkende. For slet ikke at tale om bøvlet med at sende dem tilbage ...for omkr. 100 kroner stykket, takket været Post DKs ågerpriser.
"This calls for a delicate blend of psychology and extreme violence" - Homer Simpson
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 19:28
Har du prøvet at spørge feks Føniks hvad de har til Demo i butikken i Århus?
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 20:05
Føniks kunne være et sted også - men ølgifanten har jo en hel del forskellige afdelinger i århus området og det er vist ret forskelligt hvad de har stående fremme. (jeg ved det ikke men kunne forestille mig Razor nok også har mekaniske keybs? igen - det er nok ikke lige noget der står fremme alt for meget.

og nej marc. jeg er ikke blevet æbleficeret. men ja logitech er også gået i nichen for gamerne. Det er korrekt, men det er så absolut ikke der de har deres volumen indtjening.  :-)
Til top
azrael Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér azrael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 21:24
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Har du prøvet at spørge feks Føniks hvad de har til Demo i butikken i Århus?

Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

Føniks kunne være et sted også - men ølgifanten har jo en hel del forskellige afdelinger i århus området og det er vist ret forskelligt hvad de har stående fremme. (jeg ved det ikke men kunne forestille mig Razor nok også har mekaniske keybs? igen - det er nok ikke lige noget der står fremme alt for meget.

og nej marc. jeg er ikke blevet æbleficeret. men ja logitech er også gået i nichen for gamerne. Det er korrekt, men det er så absolut ikke der de har deres volumen indtjening.  :-)

Nej, jeg har faktisk ikke checket hvad Føniks har stående fremme. Tvivler dog, at de har mekaniske keyboards stående fremme. Lige så lidt som SHG/ProShop og Århus PC-Lager havde nogen stående, sidst jeg checkede.

Og ja, Claus, Razer laver også mekaniske keyboards (BlackWidow serien). Wink Det er for øvrigt alment kendt, at den bedste hardware findes blandt "gamer" hardwaren. Selv hvis man ikke gamer. Regner med, at det har noget at gøre med, at "gamere" gerne smider lidt flere penge efter hardware. Thumbs Up

Jeg er faktisk ret meget inde i, hvilke keyboards, der er interessante. Det er mere det med at kunne afprøve dem i praksis, der halter. De fhv. meget forskellige karakteristika, som de forskellige Cherry MX switches har, gør det ret at gætte sig til, hvilken type, der passer til en. I det store udland (f.eks. USA) kan man bestille billige "prøvesets" af switches, så man kan få en følelse for de enkelte typer. Det kan man vist bare ikke herhjemme, såvidt jeg ved. Og få dem hjem fra udlandet kommer til at koste kassen.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu