recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sælger rettigheder på DBA?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sælger rettigheder på DBA?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
sdam Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-November-2013
Status: Offline
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sdam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sælger rettigheder på DBA?
    Sendt: 21-November-2013 kl. 12:18
Hej alle,

Jeg har i lørdags solgt en iPad på dba. Køber var personligt og hente den. IPad havde nogle ridser bagpå men ingen på skærmen. Køber kiggede på den og jeg viste hende bagsiden og fronten, som hun også selv kiggede på, da hun lige ville sammenligne iPad med og uden Retina. Alt i handlen forløb fint indtil i dag.

Nu er jeg blevet kontaktet af køber, der mener at der er en rids i skærmen, som køberen ikke mener hun har lavet, da hun siger den har ligget i emballagen siden hun købte den i lørdags, altså for 5 dage siden, hvilket jeg jo ikke kan være sikker på. Jeg gennemsøgte selv iPaden grundigt inden den blev afhentet for at tjekke for eventuelle ridser jeg havde overset. Jeg har bedt om at få tilsendt et billede af ridsen, men den kan ifølge køber ikke ses på de billeder hun tager.  

Så det er den klassiske ord mod ord, da jeg ikke mener der var ridser på salgstidspunktet. Men køber mener de havde men de er blevet overset. Jeg er lidt i tvivl om hvordan jeg står som sælger, da der jo ikke er nogen dokumentation for den præcise stand i købsøjeblikket andet end mit ord. 

Jeg vil helst fremstå som en rar og ærlig sælger, så har ikke lyst til blot at sige, at hun må lægge sag mod mig. Men er i tvivl om jeg i dette tilfælde blot kan skrive, "det er ærgerligt, men det er desværre ikke mit problem"?   
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Point: 8643
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lunddal Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:26
Når den er afhentet personligt, er den reelt købt som beset, medmindre I har aftalt andet.

Det er også det DBA selv skriver: http://www.dba.dk/asp/solosites/sikkerhedscenter/handelsformer.asp

Så der er ikke noget at gøre for køber.

Redigeret af lunddal - 21-November-2013 kl. 12:27
Til top
noxity Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-April-2011
Sted: Esbjerg
Point: 86
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noxity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:38
Der er ikke noget at komme efter.
I princippet kan et privat salg ophæves, men det kræver at der er væsentlige mangler i forhold til beskrivelse, varen alder og pris.

For at du skal kunne afvise den helt, så skal der været noget skriftligt på at varen er købt som beset. Det er der nok ikke i dit tilfælde.

Køberen eneste mulighed er at gå til domstolene, som helt sikkert vil give dig ret i dette tilfælde. Det kan godt være at i ikke skriftligt har aftalt at varen købes som beset, men i og med at hun har haft mulighed for at inspicere varen først, så har hun ikke rigtigt noget at komme efter.

Synes sagtens at du kan skrive til hende at du ikke har været klar over at der er en ridse i skærmen, og da hun selv havde mulighed for at undersøge den inden købet, så kan du desværre ikke gøre noget ved det.

Til top
sdam Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 21-November-2013
Point: 2
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sdam Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:41
tak for jeres svar, det var rart lige at få et link fra dba, der forklarede køber og sælgers rettigheder klart og tydeligt.
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:44
Sdam. Du skal bare afvise køberen.
Hun var der selv og hente den og så den an for ridser. 

Og selv om det selvfølgelig er rart at fremstå rar og ærlig så må du også være ærlig over for dig selv. Du kommer med 99% sikkerhed ALDRIG til at sælge noget til denne person igen.
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
claus64 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Januar-2004
Sted: Denmark
Point: 693
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus64 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 12:46
Helt enig med Lunddal. Jeg ville aldrig tage en brugt vare retur, som køber fysisk har set og afhentet.

Uden at skulle lyde bagklog har jeg dog et lille dokument som jeg får køber til at underskrive ved afhentning. Der står nogenlunde følgende afhængigt af hvad jeg sælger, og hvad der er inkluderet:

Dato for brugtsalget.

Undertegnede sælger hermed et stk. brugt XXXX. Varen er købt den XX/XX-20XX og købskvittering fra XXX er inkluderet.

Varen er betalt, ikke pant-sat og fungerer som den skal. 
Varen sælges som beset.

Følgende medfølger:  (kasse, kabler, tilbehør etc)

Salgsprisen på varen er:   XXXX DKK

Sælger navn   Køber navn

MVH Claus
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 13:45
Og sådan et dokument burde alle skrive ved privathandel - jeg gør!
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Point: 2354
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 14:26
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det gjorde du da ikke da jeg købte en receiver af dig.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af kaizer kaizer skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Det gjorde du da ikke da jeg købte en receiver af dig.

Nej dengang gjorde jeg ikke
Til top
kenneth85 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-Juni-2013
Sted: Løsning
Point: 970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kenneth85 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 15:30
Så kaizer kan godt henvende sig og få byttet receiveren :D
Når noget har godt design og er brugervenligt, så bruger man det mere.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 15:59
Oprindeligt skrevet af kenneth85 kenneth85 skrev:

Så kaizer kan godt henvende sig og få byttet receiveren :D

Hvad tror du selv, det er over 5 år siden Tongue
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2013 kl. 16:58
Jamen, den har vel ligget i emballagen siden da...
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu