|
Hjælp til HTPC |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Stougaard ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2011 Status: Offline Point: 363 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 27-November-2013 kl. 20:14 |
Hej !
Det er en del år siden jeg beskræftigede med med opbygning af computere, derfor henvender jeg mig til alle jer kloge hoveder! Mine krav: Skal kunne afspille alt (1080/24p, 3d og hvis det muligt evt. support af fremtidige standarder som UHD) Skal kun bruges til videoafspilning Skal afspille film fra NAS så der behøver ikke være en særligt stor harddisk i. Jeg tænker at installere OpenELEC med XBMC (Er det en god idé, eller skulle man installere windows og XBMC den vej?) Skulle gerne virke med hdmi cec, har set Pulse Eight har lavet en adapter (Nogen erfaringer med denne?) Bruge så lidt strøm som muligt Skal stortset ikke larme. Skal være lille Med kablet internetforbindelse Og selvfølgelig koste så lidt som muligt. Min første tanke var: NUC i3 haswell 30 gb ssd 4 gb ram Pulse eight hdmi dec adapter. NUC'en koster ca 3000 kr. men så tænkte jeg om det kan gøres billigere ved at samle selv. Har i nogen forslag til et setup der kan opfylde alle eller de fleste krav som er billigere ? Eller bare hvad i selv har valgt ;)
På forhånd tak for hjælpen Stougaard |
|
![]() |
|
Kosire ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Februar-2013 Status: Offline Point: 125 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sad og tænkte Intel NUC hele vejen igennem dit indlæg indtil du selv kom til det :) Det kan ikke gøres billigere i den størrelse og bruger lige så lidt strøm. OpenELEC kan du fint bruge, det er bedre end Windows+XBMC (imo).
Kom evt. NUC'en i Tyskland, der er nemt 3-400 kr. at spare - også køb mSATA SSD og RAM i Danmark. Jeg ved i hvert fald den nye i5 NUC understøtter UHD. Jeg ved ikke med i3'eren. Eneste minus jeg har fundet på NUC'en er ingen HDMI CEC, men der har Pulse-Eight jo en adapter til $50 som er en pebret pris. |
|
![]() |
|
Stougaard ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Juli-2011 Status: Offline Point: 363 |
Jamen det er da godt at høre jeg ikke har tænkt helt ved siden af.
Har du evt. nogle links til gode tyske hjemmesider, der er til at stole på?
|
|
![]() |
|
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
Stort set alle cpu/apu`er af nyere dato kan klare stort set alt, du beder om.
Dog tror jeg du skal op i en Core i5 eller en af de kommende Kaveri Apu`er for understøttelse af UHD. ( Kaveri udkommer den 14 jan. og ser på papiret meget spændende ud) Mht. Strøm er det så idle strøm der snakkes om eller ? ( da maskinen vil stå i idle / inaktiv det meste af tiden, er det vel det vigtigste mht. strøm forbruget ) Du nævner at den skal være lille, er meget individuelt hvad lille er, er det < itx format a la NUC ? Umiddelbart virker NUC til at være et rigtigt godt valg til dine ønsker og behov, dog skal du være opmærksom på 2 ting, der er meget begrænsede opgraderingsmuligheder, ( kan ikke opnås medmindre du går op i noget itx str. hvor man kan sammensætte sine dele) Vigtigst mht. NUC. nogle ( måske alle) af de præsamlede sæt har en aktiv (noisy) fan se f.eks denne test http://missingremote.com/review/intel-nuc-kit-d54250wyk men kan løses med enten at finde et præsamlet sæt uden fan eller købe bundkortet for sig selv og så et af de alternative ( passive) kabinetter der er lavet til NUC. Nuc har CIR header( iflg. testet), så hvis du har en multiremote i forvejen, burde den kunne programmeres til NUC også. Mht. tyske forhandlere er Caseking.de anbefalet af en del brugere på danske fora. |
|
![]() |
|
Tak for et rigtig godt indlæg !
Ang. strøm er jeg ikke så forskrækket, (den skal sidde til min surround reciever der er koblet til et plasma tv ;) ) men generelt skal den bare ligge i den lave ende af skalaen. Størrelsen havde jeg tænkt mig at det skulle være a la NUC størrelse, at man har begrænsede opgraderings muligheder betyder ikke noget for mig, da jeg er helt sikker på at jeg aldrig vil få brug for det. Ang. blæsere ville det jo være klasse hvis de helt kunne undgås, men har kigget på hvad et kabinet koster, og NUC bundkortet for sig selv, og det bliver dyrere for bundkortet end hvis man køber pakken med kabinet også. Så tror jeg kan leve med den smule blæser støj, ellers må jeg skrue højere op for anlægget ;) Interessant at den har CIR, det var jeg ikke klar over, det er nok noget jeg skal have kigget lidt mere på, jeg ønsker nemlig en løsning hvor det fungere så simpelt som muligt uden tastatur og mus osv. Men jeg er helt sikkert blevet bekræftet i at jeg skal gå efter en i5'er da den vil kunne klare sig bedre på længere sigt. Hvordan er det med hdmi 2.0 vil man kunne opdatere drivere på sigt eller er man låst fast til hdmi 1.4a ? |
|
![]() |
|
Flmr77 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 16-Februar-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 249 |
Ok.
Hvis det skal være noget a la NUC str. er der så vidt vides ikke rigtigt nogle konkurrenter pt.
Men kan nu lade sig gøre at få et lydløst setup, såfremt du ikke har noget imod at handle i tyskland.
Taget fra caseking.de
Der er så en Akasa Newton mere, ( begge er til core I5) samt et Akasa Newton kabinet.
( var mere for at vise at det kan lade sig gøre)
Mht. hdmi spørgsmålet, må jeg være dig svar skyldig.
Men ja, en løsning understøttet via Cir ville være lækkert, alternativt køb en fjernbetjening med radiosignaler (hvis der ikke er monterings huller til ir modtageren i kabinettet, kører på 2,4 gHz båndet i stedet for IR, så der burde det ikke være nødvendigt med direkte signal )
Måske du var heldig, at delene var på tilbud et sted pga. Black Friday Redigeret af Flmr77 - 28-November-2013 kl. 17:04 |
|
![]() |
|
Tusind tak for hjælpen.
Okay nu kom det jo samlet set næsten ned i samme prisleje som hvis man købte bundlen med kabinet og det hele. Det ser dog ud til at der ikke er lavet så mange kabinetter til de nye hasswell bundkort, det du linker til er til det gamle. Jeg må bare ud og lede ! Det kan være der er andre der ved en masse om hdmi, da jeg som jeg har forstået det med ps4 vil kunne opgraderes med en software opdatering, derfor tænker jeg det samme burde kunne lade sig gøre på en pc ?! Hvad skal der til af sende/modtager til at kunne sende de omtalte radiosignaler ud af computeren ? |
|
![]() |
|
2ben ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-September-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1498 |
Hejsa,
Hvad med en mac mini ? Alle siger den er fantastisk som medieafspiller. |
|
![]() |
|
Hej Rigtig godt indlæg, jeg er som udgangspunkt rigtig glad for apple's produkter, men idéen med at have et styresystem med XBMC installeret i tiltaler mig ikke rigtigt, jeg vil gerne have xbmc installeret som styresystemet og på den måde få glæde af computerens fulde kræfter til at afspille film, i stedet for den skal bruge kræfter på alt muligt andet. Derudover vil jeg aldrig få glæde af de ting mac mini'en eller kan, da den kun skal bruges til video afspilning. |
|
![]() |
|
Ser ud til at de omtalte kabinetter til Haswell er stærkt på vej på gaden ( hvis de ikke allerede er kommet) hvis man googler "case intel nuc haswell"
Mht. radio fjernbetjening kunne det være http://www.edbpriser.dk/fjernbetjening/fujitsu-rc900-id-5156883.aspx?q=fjernbetjening ( burde virke, men hvis man er i tvivl kunne man evt. prøve med en trådløs mus fra samme position, da signal typen er den samme)
|
|
![]() |
|
0leDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
Pengene for Pulse eight er godt givet ud, jeg er super glad for den. På mit Sony TV kan jeg i Sync menu vælge XBMC og min HTPC tænder og tv/receiver skifter til de rigtige porte. Og jeg fortsætter med at bruge min TV remote i XBMC menuen. Virker super godt :)
Redigeret af 0leDK - 29-November-2013 kl. 10:13 |
|
![]() |
|
0leDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
Der ud over bruger jeg følgende keyboard, super godt, med god touch pad:
http://www.proshop.dk/Tastatur/Logitech-Wireless-Touch-Keyboard-K400-2284427.html |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |