recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - iMac og NTFS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

iMac og NTFS

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: iMac og NTFS
    Sendt: 29-November-2013 kl. 09:27
hej
Jeg har lige købt en iMac computer ( det skulle jeg havde gjort for længst )
Jeg vil i den forbindelse bruge den til at rippe mine BD film ( makeMKV ) over på min NAS server.
Men da den er formateret i NTFS har jeg brug for et tredje parts program , så det kan lade sig gøre. Hvilket program vil i anbefalde. Styresystemet i Macen er Maverick.
jeg har fundet noget der hedder Paragon. Men har absolut ingen erfaringer med programer af den type......og meget begrænset iMac erfaringen.

edit: måske moderater kunne flytte tråden til den rigtige side :-/ Sorry

Redigeret af p.las - 29-November-2013 kl. 09:29
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3840
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 10:20
Øhhhh - nej. Din NAS server kører nok et eller andet Linux filsystem. Men det skal du ikke tænke på. Når du forbinder til en NAS server foregår det via en protokol der enten hedder NFS/SAMBA. Din NAS server skulle gerne dukke automatisk op i din stifinder på din Mac.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Øhhhh - nej. Din NAS server kører nok et eller andet Linux filsystem. Men det skal du ikke tænke på. Når du forbinder til en NAS server foregår det via en protokol der enten hedder NFS/SAMBA. Din NAS server skulle gerne dukke automatisk op i din stifinder på din Mac.

jeg har ellers fået forståelsen af at man kan læse til nasen. Men ikke skrive til den.

Hvilket det her også bekræfter

http://www.paragon-software.com/da/home/ntfs-mac/

Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6661
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 10:46
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Hvorfor ikke forbinde med AFP? (Apples system).

Venlig hilsen
KB
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 10:49
@p.las: Hvis du har brug fpr Paragon NTFS, så er det billigt her:

70% rabat de næste 3 dage på en bundle med programmer til både Mac og Windows.

Men min QNAP NAS er formateret med EXT4, som er Linux. Det er de fleste NAS. Så AFP eller SAMBA gør at Mac'en er ligeglad med filsystemet på en NAS.

Redigeret af Brixen - 29-November-2013 kl. 10:53
Venlig hilsen
KB
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 11:19
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

@p.las: Hvis du har brug fpr Paragon NTFS, så er det billigt her:

70% rabat de næste 3 dage på en bundle med programmer til både Mac og Windows.

Men min QNAP NAS er formateret med EXT4, som er Linux. Det er de fleste NAS. Så AFP eller SAMBA gør at Mac'en er ligeglad med filsystemet på en NAS.

det er desværre NTFS som nasen er formateret i . Og der ligger flere terabite film pt.
Kender du noget til Paragon?
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 11:37
Min(e) Nas er også NTFS formateret, og det går fint med at læse og skrive alle filstørrelser så længe forbindelsen er oprettet over netværk - Tilslutter du f.eks. en USB harddisk, ja så er det rigtigt at du ikke umiddelbart kan skrive til den fra mac.

Redigeret af Kasper_J - 29-November-2013 kl. 11:38
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 11:49
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Min(e) Nas er også NTFS formateret, og det går fint med at læse og skrive alle filstørrelser så længe forbindelsen er oprettet over netværk - Tilslutter du f.eks. en USB harddisk, ja så er det rigtigt at du ikke umiddelbart kan skrive til den fra mac.

Okay - det vil jeg prøve. Det er umiddelbart det eneste behov jeg har , i forhold til serveren og Macen
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

det er desværre NTFS som nasen er formateret i . Og der ligger flere terabite film pt.

Jeg kender det kun af omtale fra andre Mac brugere. Det skulle være det bedste. 

En ulempe ved gratisprogrammer er at de ikke bliver opdateret så hurtigt, når der kommer en ny Mac OS version.

Venlig hilsen
KB
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 12:41
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg kender det kun af omtale fra andre Mac brugere. Det skulle være det bedste. 

En ulempe ved gratisprogrammer er at de ikke bliver opdateret så hurtigt, når der kommer en ny Mac OS version.

takker - jeg vil hellere end gerne betale for noget der dur
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:11
I OS X er der mulighed for at lukke op for at kunne skrive til NTFS fil system, dette skal sker via terminalen. Da det er en skjult funktion så kan der være begrænsninger, de par gange jeg har haft brug for at skrive til ntfs har det virket fint. Ellers er Paragon det bedste værktøj.

Terminal code:
sudo nano /etc/fstab - LABEL=NAME none ntfs rw,auto,nobrowse - open /Volumes
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Bitnissen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Oktober-2004
Point: 117
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bitnissen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-November-2013 kl. 15:20
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Helt korrekt! Du skriver at det er en NAS (Networkes Atteched Storage), altså via netværk!

Så skal du bare connecte til den fra Finder. og så kan du connecte til den via CIFS/SMB (Windows net protokol) eller AFS (Apples' protokol).

Det er ligesom når du henter noget på nettet med ftp eller http, så er du ikke selv nede og rode i filsystemet, men får leveret den fil du beder om.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu