recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - CRT vs LCD?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketCRT vs LCD?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
festher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 24-Maj-2005
Status: Offline
Point: 17
Direkte link til dette indlæg Emne: CRT vs LCD?
    Sendt: 14-September-2006 kl. 22:41
Der er ingen tvivl om LCD skærmens fordel når det gælder digitale enheder men hvad med almindelige TV udsendelser lige fra de danske til de mange udenlandske, holder det også på LCD?

jeg har et gammelt philips 8807 og det står stadig kniv skarpt når det gælder sport kanaler, MTV/voice, TV/DR, TV3 osv. jeg gider ikke at kaste 10-15k efter et TV hvis jeg ender med et dårligere billed under "normal" tv brug, vil jeg blive skuffet?

jeg ved gankse lidt om det men jeg formoder at man kan forbedre signalet og kvaliteten på en LCD skærm med en selector, på hvilke kanaler gør det sig gældene på?

Sony eller Philips til alm tv brug?

på forhånd tak!
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12348
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2006 kl. 22:48
LCD vil ikke give bedre billede end CRT, især ikke når sidstnævnte er et godt et af slagsen.

I stedet burde du kigge på plasma TV fra enten Panasonic eller Pioneer. Ligeså gode til analoge signaler men selvfølgelig med et potentiale med endnu bedre billeder med digitale og HD signaler.
Til top
Maggerholm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2005
Sted: Herlev
Point: 1677
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2006 kl. 23:02
Hvis du har et godt CRT, som ikke fejler noget, så ville jeg ikke skifte noget ud, medmindre du har et egentlig behov for det (pladsmangel, skift pga andre grunde, som så efterhånden udelukker et nyt CRT).

Mvh Michael
Integra DTR-80.3, Jamo THX One, Toshiba HD-EP30, Panasonic DMP-BDT 310, Xbox 360, Wii, ATV4, Chromecast 2nd gen, iPad mini, iPhone 5s, Panasonic TX-P55VT30Y, Harmony Elite
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Sted: Denmark
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 02:00

Maggerholm og Naiera

Jeres svar til Festher, Det er bare flotte svar. Det er sådan noget jeg selv mangler helt og aldeles.

Godt få de rigtige ord sat på en problemstilling. Dog har jeg lært sætte pris på når billeder står Kanont, som nævnt i fora,  på CRT skærme, når nogen har en god Selector Sagem 60

Mvh

Til top
festher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 12:11
tak for svarene.

"I stedet burde du kigge på plasma TV fra enten Panasonic eller Pioneer"

Jeg troede faktisk at plasma var ved at blive udfaset af LCD skærme, men det er måske ikke tilfældet?

Betyder det at plasma skærme gir et bedre billed under normale tv udsendelser end et LCD gør?
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 12:23
Plasma skærme giver så godt som altid et bedre billede end LCD. Der er få undtagelser men TV, DVD osv. ser nærmest per definition bedre ud, så hvis man kommer fra CRT (og det gør vi vel alle sammen?) skal man passe meget på med at springe ud i LCD-køb.

LCD-teknologien egner sig bare ikke til at blive brugt til TV. Det er uheldigt at "fladskærm" nærmest er lig med LCD i den bredere befolkning, og mange derfor nu sidder med et væsentligt dårligere billede nu, fordi de skulle have en der var flad, men det behøver jo ikke betyde, at vi der er bedre informerede bør gå på kompromis

Redigeret af Naiera - 15-September-2006 kl. 12:23
Til top
festher Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 12:53
du har ret og efter at have læst jeres og andres udsagn om de 2 skærm typer er jeg ret sikker på at plasma dækker mit behov langt bedre end LCD.

tak for det.
Til top
Jannik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2006
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 13:22

Nogen der har en mening om spillekonsoller på plasma, f.eks. XBOX 360? Det ser kanon ud på LCD, men er der nogen her der kører det på plasma?

Med venlig hilsen
Jannik
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 13:27
Nu er det så også KUN Xbox 360 (og den gamle Xbox, da component outputtet er RGB-outputtet væsentligt overlegent) der ser kanon ud på LCD. PS2 og andre ældre konsoller ser gyselige ud.

Jeg vil tro at et godt plasma TV ville kunne gøre det ligeså godt som LCD, måske med lidt mindre detaljegrad hvis man sammenligner med et LCD TV med 1:1 pixelmapping. De andre konsoller burde dog klare sig ligeså godt som på et gammeldaws TV.
Til top
christianrsc Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-September-2006
Point: 32
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 13:31

Oprindeligt skrevet af festher festher skrev:

du har ret og efter at have læst jeres og andres udsagn om de 2 skærm typer er jeg ret sikker på at plasma dækker mit behov langt bedre end LCD.

tak for det.

Plasma er meget dyrer hvis du skal have et godt et. Lcd kan man købe et godt et for ca 8000-9000 kr...

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 15:06
Du får ikke et LCD TV der på nogen måde kan måle sig med et CRT TV for under 10k. Det er også svært når prisen er højere, på grund af årsager tidligere nævnt. Præmisserne her i tråden er, så vidt jeg har forstået, ikke et godt LCD TV, men et godt TV. LCD TV, især i den billige ende, er bare ikke gode TV.

Man behøver ikke smide vanvittigt mange penge efter plasma for at det kan være godt. 13k for et 37" PV60 kan sagtens gøre det.

Redigeret af Naiera - 15-September-2006 kl. 15:08
Til top
Jannik Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Marts-2006
Point: 98
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2006 kl. 15:14

Jeg har faktisk luret lidt på sådan et 37" PV60, men har ikke set det live. Nogen der ved hvor man kan det, bortset fra hos Tape Connection? (Det er lidt langt at køre).

Er der nogen af de store kæder som forhandler Panasonic?

Med venlig hilsen
Jannik
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu