|
mac mini som stationær computer |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
SilverLine ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-December-2013 kl. 23:00 |
|
Hej forum.
Min computer synger snart på sidste vers, så jeg er begyndt at se mig om efter en ny. Samtidig er jeg godt og grundigt træt af Windows 8. Det er en stationær computer jeg vil have. Mine krav til en computer er egentlig ikke så store. Jeg bruger den mest til at surfe på nettet, skrive lidt email, YouTube og ellers div. Film generelt. Lidt tekstbehandling bliver det også til. Vil en mac mini kunne klare disse ting med tilfredsstillende hastighed ? Den model der bliver solgt i øjeblikket, hvor længe har den været på markedet ? Jeg tænker på en kommende model ? Vil det være dumt at købe en brugt 2011 model ? Virker en mac mini generelt fint med div. PC skærme, og mus ? Er den nye model stadig til at opgradere selv med flere ram, og anden harddisk ? Redigeret af SilverLine - 07-December-2013 kl. 23:05 |
||
DIY pre / power amp samt DAC. Dynaudio focus 140 white. Pro-ject RPM 1.3 genie
|
||
![]() |
||
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
en mac mini kan klare alle de ting du skriver om. dog kan du ikke udskifte hdd mere. ikke uden at skille maskinen ad helt først og så ryger garantien. Men hvis du ikke kender noget til osx, så er der nok ret dumt at købe en mini som desktop computer. det kan gøres billigere med en intel NUC, som fylder mindre og kan det samme (den skulle endda kunne køre osx som en hackint0sh
|
||
![]() |
||
SilverLine ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 713 |
|
Forstår ikke hvorfor du mener det er dumt at købe en mac mini som desktop computer med apple os. Er det udelukket prisen du samlinger med når du nævner en Intel NUC i stedet ?
Jeg er egentlig ikke interesseret i at skulle rode med alle mulige 'hacks' mm. For at få apple til at køre. Redigeret af SilverLine - 08-December-2013 kl. 09:13 |
||
|
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19815 |
|
Så køb en windows 8 maskine og smid classic shell på den.
Klaus |
||
![]() |
||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
|
En brugt 2011 Mac mini vil stadig kunne magte de opgaver du beskriver, men den skal så være billig ellers vil jeg personlig selv købe en ny, der er trods alt sket noget siden 2011.
Men vent lige et øjeblik endnu, den nye Mac Mini må snart være på trapperne, da det er mere end 400 dage siden sidste opdatering, og med håb og om et kraftigere grafikkort etc. Hvis det var den nuværende du skulle købe, om det er en quad 2.3 eller 2.6 Ghz i7 gør nok ikke den store forskel til dit brug, men forskellen er dog mindre en end tusse, så jeg tog nok den kraftigeste alligevel. Køb den med Fusion Drive som minimum, SSD er dog at foretrække, få den fyldt op med ram men køb dem andet sted da apple er alt for dyre med dem. Som claus_jac skriver, hvis du vil opgradere harddisken i en mini så skal det hele skilles ad, ikke at det er et problem i sig selv, men garantien ryger. PC skærm, der skal du skal have fat i en adapter da mini køre med native displayport via tunderbolt forbindelsen, feks. minidisplay port til DVI eller en DUAL DVI og der er sågar også en mulig med VGA, hvis din skærm er så gammel. ![]() Vedr. Mus, køb en ny Magic mouse fra apple og glæd dig til nogle herlige funktioner sammen med OS X. Kommer du til at savne windows, så kan du installere den sammen med OSX enten som dual boot eller via et program som paralles etc.
|
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
![]() |
||
|
Det var sgu et godt svar. Jeg siger mange tak. Jeg gider ikke windows mere, dog er der et windows baseret program jeg kommer til at mangler. Og det er når jeg koder IHC til huset, det er kun lavet til windowsplatformen, så smart med mulighed for dual boot ![]() Har godt læst det om grafik kortet på den nye. Jeg spiller egentlig aldrig computer, men selvfølgelig er det dejligt med god performance. Hvornår kunne et kvalificeret bud på en ny model være ?? |
||
|
||
![]() |
||
Potter ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3353 |
|
Læs dette link: http://www.macrumors.com/roundup/mac-mini/
Hvis den kommer med mulighed for PCIe SSD så er der altså noget at glæde sig til, jeg har selv lige fået en iMac late 2013 med PCIe SSD, jeg kan bare sige det ganske kort, det sparker r.. Og glæder mig nu endnu mere til den nye Mac Pro
![]() |
||
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
|
||
![]() |
||
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
|
Jeg har en Mid2011 (MC816) - Den vil køre fint til dit brug. Jeg købte den for 1 år siden af Hummelmose her på sitet til kr. 3500,- inkl en 128GB SSD - så ved du hvad prisleje du kan kikke efter.
Du kan sagtens få en Late2012 model med bedre performance (MD388/MD389 - 3.gen i7), men de vil nok være en del dyere, og jeg tror ikke at du ville kunne mærke forskel til dit brug.
Den har altså også en decideret HDMI port, ud over thunderbolt/displayport fra '11. |
||
![]() |
||
![]() |
||
|
Skylder måske lige at skrive læse og skrive hastigheden med PCIe SSD. Skriver med ca. 690MB/s og læser med over 700MB/s
|
||
|
||
![]() |
||
|
Kim t -> takker for info :-)
Den hdmi port der er på den nyeste mac mini, er det ikke nok at benytte den medfølgende hdmi -> dvi adaptor for at sætte en hvilkårlig pc skærm til ? Redigeret af SilverLine - 08-December-2013 kl. 10:37 |
||
|
||
![]() |
||
|
Jo, det fungere fint men kun op til 1920x1200 skal du højre op skal du bruge Thunderbolt/ mini displayporten.
|
||
|
||
![]() |
||
|
Okay. Den audio out der er. Er det med indbygget forstærker, således den kun kan bruges til hovedtelefoner. Eller kan jeg sætte et almindelig sæt computerhøjtaler med indbyggede forstærker til ?? |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |