recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - I3 eller I5, mediecenter/-server
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

I3 eller I5, mediecenter/-server

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
sirvival3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Oktober-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 168
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: I3 eller I5, mediecenter/-server
    Sendt: 12-December-2013 kl. 16:31
Jeg står og skal have udskiftet min htpc/mediecenter (Asrock330BD).

Jeg ville gerne lave en kombi-løsning, således at mediecenteret også fungerede som medieserver, dvs. via fx mediaportal, således at den kunne streame tv, film, musik og billeder ud til hjemmets øvrige pc'er og iPads, samtidig med at den afspillede tv, film eller andet.

Min tv-kilde er en HD-homerun og jeg har et par SONOS afspillere, men jeg har ikke nogen NAS, netværksharddisk eller lignende i hjemmet.

Jeg tænker micro-ATX, 8gb ram, SSD-disk(styresystem), alm. HDD og brug af CPU'ens grafikdel. Jeg tænker betjening enten via Logitech harmony eller via app på Iphone/iPad. Jeg tænker Windows 8.

Jeg har en forkærlighed for Intel og valget står derfor for mig mellem Haswell I3 og I5.

De skulle begge fint magte blueray 3D (som umiddelbart er det største, jeg kan forestille mig at skulle afspille indenfor en overskuelig fremtid), men jeg er usikker på om I3 vil kunne klare afspilning af blueray 3D samtidig med at den streamer til en eller to andre devices.

Hvor meget kan jeg forvente af en I3?

Redigeret af sirvival3 - 12-December-2013 kl. 16:36
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2013 kl. 17:51
Det kommer helt og holdent an på hvad det er for devices. - du skal kende forskellen på streaming som er en prerender af videosignalet og gøres på selve hostmaskinen. mens "sekventiel download" ikke laver noget som helst på selve Host-maskinen ud over at hente data fra din HDD. Hvis dine enheder er mobil-telefoner eller tabletter og du forsøger at smide en BD over på dem, så vil der skulle ske en transcoding samtidig med og dette er MEGET cpu-intensivt da den skal skalere formatet ned til 720p for at de fleste ipads og telefoner kan håndtere signalet.

Så der er i bund og grund 2 spm.
hvad er det for enheder. (ipad4 og air og 5s kan godt håndtere 1080p, men dit netværk kan næppe håndtere det særligt godt)
ud fra ovenstående spm kan du så finde ud af hvor meget der skal kunne transcodes samtidig med.

Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2013 kl. 19:16
iPad 4, iPad 2, iphone 5s er tanken. Desuden almindelige pc'ere.

Mit wifi er et almindeligt wifi, dog vil mediaserveren være kablet.

I Mediaportal via iPimp kan man vist pretranscode en kopi af filerne om natten eller direkte.

Ved transcoding on the fly. Vil en i5 kunne gøre det?

Ved pretranscoding. Vil en i3 kunne klare det?

Redigeret af sirvival3 - 12-December-2013 kl. 19:39
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2876
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2013 kl. 20:19
Fra plex: recommended for 1080p transcoding: dual core 2.4ghz

Så hvilken som helst intel haswell vil kunne transcode.
En i3 har en fin gpu til 3d og alt andet video.
.....
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2013 kl. 20:22
Skal måske lige siges at begge systemmer bruger ffmpeg til transcoding, efter hvad jeg kan huske.
.....
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2013 kl. 22:13
Notfast > tak, men vil den kunne transcode og samtidig kunne afspille en blueray 3d over gpu'en?
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2013 kl. 11:05
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Fra plex: recommended for 1080p transcoding: dual core 2.4ghz

Så hvilken som helst intel haswell vil kunne transcode.
En i3 har en fin gpu til 3d og alt andet video.

Er du nu sikker på det? Har lige opgraderet vores server herhjemme med haswell i5 4570s quadcore, når den transcoder ligger den på på omkring 50% cpu load af 1080p med HD lyd.

Så tror ikke en i3 kan klare det uden få seriøst sved på panden.
-----

@sirvival.

En anden ting du skal være opmærksom på med haswell pt er, at Dolby digital plus 5.1 er broken i Netflix app. Jeg og en masse andre haswell ejere har oprettet det som en bug hos intel og pt ved de ikke hvornår der kommer en løsning. Dette er i hvert gældende for z87 chipsettet.

Redigeret af JordanDK - 13-December-2013 kl. 11:07
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2013 kl. 20:32
Ja, jeg har en intel G2010 2,8ghz (ej haswell) og den kan fint transcode via plex, mens jeg afspiller gpu acc. video på skærmen. Denne kan dog ikke afspille 3d hvis jeg husker rigtigt... jeg bruger ikke 3d. http://ark.intel.com/m/products/71071/

Redigeret af Notfast - 13-December-2013 kl. 20:35
.....
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér sirvival3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2013 kl. 14:05
Så er en ordre på følgende afsendt:
Intel Core i5-4570 Haswell - Box
MSI H87M-G43 - Haswell
SilverStone Milo ML03 Black
SilverStone Strider Essential - 400W
Kingston HyperX Gen DDR3-1600 DC - 8GB
ASUS BC-12D2HT/BLK/B/AS
Pris ca. kr. 3.800,-

Jeg har en SSD 60 GB og en HDD 3TB liggende, og desuden en Windows 7 32bit, som jeg håber på at kunne opgradere til Windows 7/8 64bit.

Jeg overvejer stadig om jeg vil betjene den via iPhone/iPad eller Logitech Harmony. Hvis sidstnævnte, så må jeg finde mig en IR-modtager til usb.

Så nu satser jeg på at være rimelig godt kørende. Tak for hjælpen.
Til top
gigabyte Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Januar-2010
Point: 543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gigabyte Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-December-2013 kl. 20:13
Du kanDu kanaltid instalere en 64bit windows 7, med din 32bit cd-key. Du skal 'bare' have fat i en win7 x74 inst dvd, der matcher din 32 oem.
Desuden kan du instalere uden at aktivere over nettet, og så aktivere over tlf, selv om oem ikke matchet.

-mvh Gigabyte

100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu