recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Stereo hjemmebio receivere i 2014?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stereo hjemmebio receivere i 2014?

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
flemming1234 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-August-2013
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flemming1234 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Stereo hjemmebio receivere i 2014?
    Sendt: 29-December-2013 kl. 20:48
Hvorfor er det, at der på det danske marked ikke findes mange "TV" stereo receviere, altså stereo receivere med x HDMI ind og HDMI ud til TV'et (og inkl. radio/internet, m.m.) ?

98% af receiverne er uden HDMI / mulighed for hjemmebio tilslutninger

Jeg startede for 10 år siden med surround, men gik så tilbage til god stereo lyd i hjemme bioen.

Receiverne som duer til hjemmebio er næsten altid kun surround.

Er det dansk marked, som er bagud???

Hvad er udsigterne for 2014 med stereo hjemmebio receivere???

Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2013 kl. 20:59
Kort sagt så tror jeg at det er et spørgsmål om at der er alt for få der efterspørger det samme som dig.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2013 kl. 21:07
Findes der overhovedet stereo-receivere med HDMI? Altså i et nogenlunde prisleje? (Man kan vel få alt, hvis man har penge som skidt)
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2013 kl. 21:16
Og stereo recievere er også på vej ud. Men man kan vel også klare sig uden hdmi selvom det bliver en tand mere omstændeligt med nye produkter.

Til top
flemming1234 Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 16-August-2013
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér flemming1234 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2013 kl. 23:45
Hører ellers at mange går tilbage til stereo. Stereo er jo mere populært end nogensinde.
Til top
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Point: 473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af flemming1234 flemming1234 skrev:

Hvorfor er det, at der på det danske marked ikke findes mange "TV" stereo receviere, altså stereo receivere med x HDMI ind og HDMI ud til TV'et (og inkl. radio/internet, m.m.) ?

Jeg startede for 10 år siden med surround, men gik så tilbage til god stereo lyd i hjemme bioen.

Jeg er med på spørgsmålet, Jeg mener det idag er irrelevant, fordi at fremtiden fra 2014 og frem kan man få Receiver som er ligeså god som feks. dyre Yamaha forstærker og endda til flere kanaler. Jeg har været hele vejen rundt i 15 år har jeg gået vanvittig meget op i Hifi, og hørt mange anlæg/hjemmebioer og jeg vil sige at alt blegende da jeg fik et lyt på Sunano- mange vil vide hvad jeg hentyder til nemlig den meget store og meget kostbare surround receiver fra Pioneer, da var det for mig slut med at diskutere om receiver kunne spille tilstrækkelig stereo- Det kan de idag. Jeg vil godt in rømme at tager man en intetret forstærker fra Mcintosh og et par højtaler fra Wilson, gør de det bedre, men er man i den prisklasse vil jeg anbefale Braston fra Canada, da de kan det hele.Smile
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12431
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 03:57
En mega dyr receiver kan måske spille stereo lige så godt som en integreret forstærker til et par tusinde. Alt andet er noget vås. Med alle de kanaler der skal trækkes og features der skal implementeres, så kan en receiver overhovedet ikke konkurrere med en simpelt konstrueret stereo-forstærker.

Hvad angår det overordnede emne her i tråden, så vil jeg stadig gerne se nogle eksempler på integrerede forstærkere/receivere med HDMI-indgange. Jeg har aldrig før set det.

Hvis de ikke kan vises frem, så handler tråden her jo om ingenting. Lad os nu få et par eksempler på de sidste 2%, og høre hvorfor OP så ikke bare køber en af dem.
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 07:53
NAD C390DD/2 til 15KKr kan for 2KKr udbygges med 3 HDMI indgange.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 10:08

Det er ikke det danske marked der er bagud, det produkt du efterspørger eksisterer ganske enkelt mig bekendt ikke, og kommer formentligt heller ikke til det. Det handler om de økonomiske fordele ved masse-produktion og -distribution. Hvis man lavede sådan et produkt, ville det ganske enkelt ikke blive billigere end den tilsvarende surround-receiver. Det skyldes at der sælges MANGE flere surround-receivere end stereo-receivere, og dén udvikling er kun stigende i takt med at folk køber aktive og/eller trådløse højttalere, soundbars, docks osv til de mere "basale" behov. Det korte af det lange er, at der ikke er nogen lydmæssig gevinst ved at hive tre forstærkerkanaler ud, og gøre en AV-receiver til en stereo-receiver, og den økonomiske gevinst ved lidt færre komponenter bliver ædt op af forskellen i produktionsstørrelse. Kort sagt, så er svaret at det produkt du i virkeligheden har brug for, findes i rigt mål - det hedder en surround-receiver, du skal bare finde dig i at få nogle ekstra effektkanaler foræret.

Når mange oplever at rene stereo-produkter lyder bedre end surround-produkter i tilsvarende prisklasse, så er det jo netop fordi du har skåret en masse overflødigt væk, og fokuseret på lyd-komponenter. Men det kan du ikke gøre i sådan et produkt, det eneste du reelt kan skære væk er de ekstra effekt-kanaler - og det flytter som sagt bare ikke ret meget. Du vil f.eks. stadig have internet-delen og radioen. Og HDMI findes ikke i en ren lyd-version, HDMI boardet SKAL indeholde billede og nok så væsentligt, SKAL kunne afkode billedet fordi lyd-signalet ligger embedded i video-signalet. Derfor kan du ikke engang spare noget særligt i video-delen, bortset fra i de dyrere modeller hvor der er brugt lidt penge på scalere. I praksis vil du også gerne have en subwoofer-udgang, og hvis den skal fungere optimalt i et "TV" setup, skal den følges af bass management, og det får du billigst i dag ved ganske enkelt at bruge en surround-processor one-chip løsning til det. Derfor ender du med reelt heller ikke at kunne spare surround-processeringen væk.

En anden årsag til bedre lyd i rene stereo-produkter, er at overflødige komponenter kan afgive støj der får de øvrige til at yde ringere. Det er derfor de fleste receivere har "Pure Direct" funktioner og lignende. Men den fordel får du jo ikke, hvis det eneste du reelt har pillet ud, er tre effekt-kanaler.

Sidst men ikke mindst, hvis det er fordi du er kræsen hifi-lytter og ønsker et no-nonsense setup af dén årsag, blot med HDMI, så er det en væsentlig information at HDMI er den suverænt ringeste digitale overførsel af stereo-lyd du har til rådighed, og det er årsagen til at der ikke findes ret mange seriøse stereo-produkter med HDMI - det er en oxymoron, hvis du vil have seriøs stereo-lyd, skal du slet ikke bruge HDMI. Som sagt er lyden i HDMI embedded i video-signalet, og resultatet er at der er meget højere jitter på HDMI end på optisk og coax, samt at for at hive lyden ud skal du have nogle video-dekodere siddende, som medmindre der bruges RIGTIGT mange penge på at isolere de enkelte kredsløb fra hinanden, sidder og støjer og derved forringer lyd-signalet.

Kort sagt: Det du beder om er at blæse og have mel i munden - du får ikke fordelene ved dedikerede stereo-produkter, hvis det ikke ER et dedikeret stereo-produkt, og hvis der er HDMI i apparatet, er det per definition ikke et dedikeret stereo-produkt.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 10:09

Hører ellers at mange går tilbage til stereo. Stereo er jo mere populært end nogensinde.

Det er bestemt en sandhed med modifikationer. Jeg vil hellere sige at flere og flere går væk fra surround, men dét flertallet går over til vil jeg ikke kalde stereo.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 10:43
Ud over at jeg er vel er enig i det meste af det du skriver, så synes jeg der mangler en vinkel på "stereo reciever med HDMI". Jeg tror helt enkelt at det der tiltaler mange ved stereo frem for surround er enkelhed/ lav kompleksitet. ( Se bare tråden om NAD recieveren fra et par dage siden). Om man reelt ville få dét, eller en surround reciever med 2 kanaler og en milion features som man skal tage stilling til, kan man diskutere, men min fornemmelse af hvad der efterspørges er lige så meget at det er et simplere produkt som at det er et der "lyder bedre".
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2013 kl. 10:58
Der findes da en del rene stereoforstærkere, som uden videre kan formidle lyden i hjemmebiografen via spdif indgangene.

Sådan startede mit eget tilbage i 1986 da Philips TV'et havde vol afhængigt phono udgang, som jeg tilsluttede min Pioneer A9. Gav fin lyd til film og musikudsendelser.

Redigeret af Kampus - 30-December-2013 kl. 11:02
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu