recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV, hvilket
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt TV, hvilket

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
kulitorum Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Januar-2014
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kulitorum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt TV, hvilket
    Sendt: 04-Januar-2014 kl. 13:14
Vores 15 år gamle Panasonic TH42PZ700 bruger for meget strøm. Med vores forbrug lander det på ca. 4000.- om året i strøm, så vi skal have et nyt.

Jeg følger overhovedet ikke med i hvad der sker på markedet, så jeg må henvende mig til experterne, som jeg ved at jeg kan finde her.

Vi bruger TVet til AppleTV, mest netflix
Ryan HDmini til at se film fra computeren
Wii spil - ikke så meget længere - men alligevel
Og så bruger jeg en extern TV-tuner, for mit gamle TV har ikke digital tuner.

Pris helst under 10.000 - gerne lavere.
Det må gerne være større end 42" - måske endda mere end 50.
Jeg vil gerne have 3D, men så skal det være passivt.
God lyd er et kæmpe plus.
Et lavt strømforbrug er nødvendigt, men det kan vist ikke blive værre end de 450W mit gamle TV bruger
Det skal helst ikke gå i stykker efter 2 år - gør de stadig det?
Og så er det der smart-tv vist oppe i tiden :)

Hvad skal jeg kigge på?

Mange tak.

Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1773
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vasif Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 13:49
Jeg vil anbefale dig at tage et kig på denne liste http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.php?subaction=showfull&id=1169844738

Alle Tv har efterhånden indbyggede digital-tunere, både til antenne og kabel, og i enkelte tilfælde endda til satellit, så du behøver ikke en extern Tv-tuner mere, medmindre den har nogle særlige funktioner du ikke kan få i de indbyggede modtagere via Tv.

Smart-Tv er udmærket, men er stadig langt bedre med en ekstern boks, hvilket du har i f.eks. Apple Tv eller en PS3 eller PS4.

Rigtig god lyd i fladskærms-tv er svært at få til under 10.000 Kr, og endda dyrere skærme. Dog en lille fordel til Panasonic og Sony, i forhold til f.eks Samsung.

En god skærm kunne være Panasonic ST60-serien. Her får man rigtig meget value for Money, og er en Plasma-skærm, som du er vant til. Strømforbruget er selvfølgelig dalet enormt i forhold til dit gamle Tv, men skærmen bruger dog stadig lidt mere end tilsvarende LED-skærme, som er meget energivenlige. Dog er det efter min mening relativ ubetydelig prisforskelle vi i praksis taler om, og billedkvaliteten er fremragende.

Et andet bud kunne være Samsung F7 eller F8 serien LED. De er meget populære, og er for tiden på udsalg i flere butikker. Tjek http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=10271&zoneid=5

En god allround-skærm.

Redigeret af vasif - 04-Januar-2014 kl. 13:50
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1600
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 13:59
Efter lidt simpel hovedregning skulle dit gamle tv bruge omkring 550W og være tændt omkring 10 timer om dagen for at nå op på 4000kr/år. Er du sikker på, at det virkelig er årsagen til udskiftning?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3805
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 13:59
Jeg har som tv i soveværelst, just indkøbt et Sony KDL-46W905A. Som plasmamand er jeg meget tilfreds med billedet, og lyden har jeg aldrig hørt bedre fra en fladskærm. Det er i mine ører, ikke nødvendigt med en soundbar eller lign. til dette tv.
Som 46" kan dette tv for tiden købes til 7.999 kr, med den kvalitet på alle parametre, er det i min optik et røverkøb.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:03
Det bruger ifølge specs ca. 495 watt pr. time.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
FDP Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 12-Februar-2011
Sted: DK
Point: 23
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FDP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:09
På Sony's hjemmeside kan man af specifikationers se at pågældende Tv bruger
89 kWh pr. År, Baseret på 4 timers tv tid pr. Dag 365 dage om året .

Flemming
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vasif Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:15
Det skal dog lige siges, at hvis trådstarter ønsker et 3D Tv med 3D-visning i passiv format, så er det kun LG, Philips og Vizio. 

Fra Flatpanels" Når det er sagt, så står det dog også klart, at det aktive 3D-system på plasma-tv stadig slår det passive 3D-system på LED/LCD-modeller på billedkvalitet."

Så hvis 3D er en prioritet, så er ST60 det bedste bud af de nævnte skærme. Denne der Sony ser også ganske interessant ud. Personligt ville jeg dog gå efter ST60:)

Redigeret af vasif - 04-Januar-2014 kl. 14:16
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19818
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det er ikke et fast forbrug, men et max forbrug (læs: max kontast, hvid skærm og fuld knald på lyden).

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Det er ikke et fast forbrug, men et max forbrug (læs: max kontast, hvid skærm og fuld knald på lyden).

Klaus

Står der ikke i de specs jeg fandt frem, men kan sagtens være tilfældet.
Men kan kan også være en middelværdi, for 4 timers blandet brug, som har et iso nr. når der skal udregnes forbrug for en plasmaskærm.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:28
En kort gennemgang af Sony w905, se side 28 :
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=111698&PID=1303965&SID=4d225427-bb84-3c81b48d-41643-5245949074&title=jetexs-stuebio-med-txp65vt50y-og-sony-kdl46w905#1303965
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:37
Oprindeligt skrevet af kulitorum kulitorum skrev:

Vores 5 år gamle Panasonic TH42PZ700 bruger for meget strøm. Med vores forbrug lander det på ca. 4000.- om året i strøm, så vi skal have et nyt.

Kun for tv'et alene? Det lyder helt vildt. Min totale regning er marginalt højere, og det inkluderer altså op til ti timer om dagen med projektor, receiver, forstærker, BD-afspiller/konsol og diverse computere kørende.

Generelt kan det ikke betale sig at skifte tv ud for at spare penge eller natur. De ressourcer og det giftige spild, der går i at producere det nye tv, opvejes slet ikke af det man sparer naturen for i strøm. Køber man tv for 10.000, er det bare det samme som mange års strøm til det gamle.

Det kan fint give mening at skifte et fem år gammelt plasma-tv ud, men det skal ikke være for strømregningen eller naturens skyld.

Redigeret af Naiera - 04-Januar-2014 kl. 14:40
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér vasif Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 14:39
Hvis trådstarter vil have et Tv over 46" er Sony dog et No go, da en 55" koster 13.500, hvor Panasonic eller Samsung's tilsvarende modeller findes i 55" til under 10.000 Kr.
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu