|
Udvikling af tv-lys |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
tzm ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 08-Januar-2014 Sted: Danmark Status: Offline Point: 5 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Januar-2014 kl. 11:31 |
Hej alle sammen Jeg er ved at udvikle et tv-lys i stil med ambilight, som
kan monteres på alle tv modeller. Mit spørgsmål går på, om i tror det er noget folk vil
være interesseret i købe? og i så fald, hvad skulle sådan et produkt sælges for? Vil der være andre funktioner, udover ambilight delen, i gerne så integreret i
sådan et produktet? |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ambilight eller tilsvarende.. Nej aldrig. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
tzm ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 08-Januar-2014 Sted: Danmark Status: Offline Point: 5 |
Har du en begrundelse? eller er det bare ikke dig? :)
|
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Lidt inspiration: http://www.cinemaquestinc.com/ideal_lumesb.htm Min oplevelse er at entusiasmen omkring maksimering af billedkvalitet på fladskærme sådan helt generelt er faldet betydeligt, så jeg tror desværre produktet vil henvende sig til en relativt begrænset skare af entusiaster. Jeg har indtryk af at de fleste stiller sig fint tilfredse med TV'ene uden "tweaks", udover hvis bølgerne går højt at kopiere indstillinger fra en anmeldelse, vælge THX profil eller lignende. Bortset fra dét, så er det fra et rent fagligt synspunkt et produkt der mangler på det danske marked, som jeg savnede - for 5 år siden. Men det vil kræve en del benarbejde at forklare folk hvorfor de har behov for det, det sælger ikke sig selv. Der er en del historier i det der skal sælges: Hvorfor skal der overhovedet være lys bag skærmen, hvorfor skal det ikke skifte farve sådan som Philips siger, hvorfor er det vigtigt at lyset har den rigtige farvetemperatur så man ikke bare kan bruge noget billigt IKEA lys, osv. (og her forudsætter jeg så selvsagt at du designer lyset til den rette farvetemperatur Hvis dét du vil udvikle er MED farveskift ala Ambilight, så er det ikke mig der skal udtale mig om potentialet, udover at du skal være obs på om Philips sidder på nogle patenter du kan risikere at bryde. Men det er uden for mit kompetenceområde... Redigeret af Otto J - 08-Januar-2014 kl. 12:02 |
|
![]() |
|
Mange tak for inputet Otto, det gav lidt og tænke over :)
|
|
![]() |
|
Pony65 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-September-2008 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 1845 |
Har Philips HUE ikke allerede noget ligende
Men jeg ved ikke om det helt er det du leger med ?
|
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Interessant. Jeg må have misset det eller misforstået. Jeg var af den opfattelse, at du var stærk modstander af ambilight (eller lys bag ved TV). Bortset fra det, så hænger manglen på det danske marked måske sammen med, at korrekt lys bagved kræver, at man får kalibreret sit TV (eller kender kalibreringen) på sit TV, hvis det skal være virkelig optimalt. Så lys bag ved TV er ikke bare et produkt, men to produkter. Det er ihvertfald sådan jeg har forstået det. Bortset fra det, så synes jeg emnet er meget interessant. Og hvis du har skrevet noget om det tidligere (udover hvad jeg så åbenbart har misforstået), så vil jeg meget gerne læse det, eller har andre referencer. |
|
![]() |
|
Pony65: Philips HUE er mere til lyset i hjemme, sådan som jeg forstår det.. Vores vil udelukkende , indtil videre, foregå på tv'et :)
|
|
![]() |
|
Benny From ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 854 |
Vi har lys bagpå TV´et, har brugt dem her:
http://www.harald-nyborg.dk/p5329/forlaengerlister-4x0-7w fastgjort med dobbeltklæbende tape. Og vi kan/vil ikke undvære lyset Redigeret af Benny From - 08-Januar-2014 kl. 13:33 |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3850 |
Der findes i dag nogle løsninger. Prøv at google lidt på RASPBMC ambilight - http://www.youtube.com/watch?v=EVbqdtScO5c
Eller boblight
Redigeret af kim.t - 08-Januar-2014 kl. 13:37 |
|
![]() |
|
![]() |
|
dpny ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Juli-2013 Status: Offline Point: 570 |
Nu ved jeg ikke om det hele allerede er beskrevet i det link Otto postede, men jeg vil mene at man skal kunne skrue op og ned for lysstyrken så det passer med skærmens lysstyrke. Hvis målet er at gøre folks billedgengivelse bedre vil jeg også tro at man kunne have glæde af et hjælpeværktøj til at få indstillet den rigtige lysstyrke i bagbelysningen. Hvordan ved jeg ikke helt, for folk har næppe en lysmåler, så det kunne være en art visuel guide så det kan gøres på øjemål... ?
En ting jeg ikke bryder mig om ved konceptet er hvis man ikke har en neutral (grå eller hvid) væg bag TV så vil jeg, ud fra den smule jeg ved om farvegengivelse, faktisk tro at man gør billedet dårligere ved at belyse væggen. Jeg er dog ikke helt sikker. Det udelukker dog ikke at man kan gøre synskomforten bedre. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
dpny, det er ikke helt det jeg har forstået.
Lyset (Kelvin) bagved skal tilpasses til max. 10% under det hvide lys, som TVét er kalibreret til. Dvs. det er et fast lys (kelvin grad). Vi mener muligvis det samme, bare formuleret på en anden måde. I forbindelse med bagvæggen, så er farven på denne optimalt enten hvid eller grå. Og hvis den ikke er det, så skal lys styrken (Lumen) fra baglyset korrigeres derefter. Hvordan hulen man måler sig frem til det, det er mig lidt en gåde. Jeg har gule mursten bag mit TV med mørkegrå fuger imellem. Jeg overvejede om man skulle sætte en plade op i hvid eller grå. Men igen, hvor stor skal sådan en plade så være? Men det er nok her vi skal have Otto på banen. Jeg tror han ved en hel del om dette. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |