recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Nyt TV, Smart-TV, twin-tuner, flash-drev, etc
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt TV, Smart-TV, twin-tuner, flash-drev, etc

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
stenovitz Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 17-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stenovitz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Nyt TV, Smart-TV, twin-tuner, flash-drev, etc
    Sendt: 30-December-2013 kl. 15:47
Hej

Må først tilstå at jeg slet ikke har fulgt med på fladskærmsfronten (ordet 'fladskærm' er blevet overflødigt nu) siden jeg anskaffede mig min Panasonic V10 for 4½ år siden Embarrassed

Nu ønsker de gamle at opgradere deres snart 20 år gamle B&O CRT-TV (modellen med automatisk drejeligt TV-bord, stod i 55.000 spir dengang!) til den nye verden.

Indtil videre har jeg ikke forhørt mig om prislejet, men er blevet pålagt at undersøge bedst mulige løsninger.

Helt basalt tænker jeg følgende parametre
  • - LCD/plasma/LED? Er tiden løbet fra Plasma? Synes jeg hørte noget om, at Panasonic er ved at skrinlægge plasma-produktionen. Kan LED efterhånden gengive mørke kontraster lige så godt som plasma?
  • - SE- og optag funktion? Mine forældre har ikke nogen form for TV Box med harddisk, kun en TV-tuner til deres stationære PC, som virker fint. De kunne godt tænke sig en se- og optag funktion. Her findes selvfølgelig flere PVR-løsninnger, men tænkte på en løsning med en twin-tuner og et indbygget lagermedie. Findes dette og hvad er den bedste løsning pt?
  • - SmartTV/DLNA: Løsningen skal selvfølgelig kunne tilsluttes WiFi. Spørgsmålet er om der er nogen forskel mht. modtagerforhold?
  • - Nettjenester: Svigermekanikken har anskaffet et imponerende nyt 65'' Samsung smartTv, hvor der følger et væld af streamingtjenester med. Er Samsung bare bedst her, eller følger andre fabrikanter nogenlunde med på den front. Kan man evt. selv tweake det og tilføje ekstra tjenester?
  • Andre krav: min 3 HDMI, SD-kortlæser, SCART indgang. Sidste da de gamle har ældre teknologi, som der helst gerne skulle være mulighed for at tilslutte.
Jeg kan godt se mit indlæg virker lidt diffust og uspecifikt, men nogle umiddelbare inputs vil jeg være glad for Smile

Til top
Manley Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 19-Februar-2012
Sted: Odense
Point: 13
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Manley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 15:07
hej

har selv været på jagt efter et nyt tv, og syntes jeg er kommet frem til at samsung har det bedste smart tv indbygget i deres 2013 modeller, da 2012 modeller skulle være for langsomme, efter at have læst en masse test omkring div. tver.

med hensyn til plasma, så tror jeg personligt at de bruger for meget strøm i forhold til LED og OLED, og at producenterne har nået grænsen i udviklingen, rent omkostningsmæssigt igen i forhold til OLED. Dog er der mange som stadig ser Panasonic VT60 som tvet med det bedste billede.

Samsungs 8505 og 7005 har umildbart det du søger, ved dog ikke med kortlæser, men de har usb indgang, mon ikke man kan sætte en kortlæser til der.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id=1375255714 test af samsung 8505, men 7005 skulle stort set være det sammen, bare billiger 

Redigeret af Manley - 04-Januar-2014 kl. 15:12
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér thor-thor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Januar-2014 kl. 17:50
Skal du have den bedste billedkvalitet er plasma stadig værd at kigge på, Panasonics topmodeller er i toppen.
Hvis du går efter en skærm med twin tuner og optagemulighed vil du som udgangspunkt få opfyldt resten af dine ønsker (bemærk at du skal have en ekstern harddisk til at optage på)

Så hvis billedet skal være i top og budgettet er til det ville jeg kigge på Panasonic VT60 serie (evt. WT60 hvis du vil have LCD) de har det du efterspørger.
Sony/Samsung etc. LCD modeller er selvfølgelig også en mulighed
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stenovitz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:06
Tak for svarene. 

Imellemtiden har jeg fået en budgetramme på 8-9000 kr. 

Her tænker jeg på at der nok også hellere må være ordentlig lyd med. Var i min lokale Expert-forretning her i weekenden og fik demonstreret nogle JVC "bars" eller hvad de nu hedder, ikke helt så ringe, selvom man selvfølgelig bliver lidt krævende med lyden (dels da der i mine gamles snart 20 år B&O Avant (tror jeg det hedder) er fantastisk lyd og min egen lyd derhjemme med 2xRotel bi-wire til mine Dali3.5'ere også får mere end "ok" lyd igennem).

I Expert fik jeg demonstreret et LG som havde fantastisk brugerflade til chrome webbrowser og streamingapps via "pegepind". Samt et egentlig udmærket Philips TV, men kunne godt mærke at han forsøgte at sælge mig det, selvom det Samsung der stod vedsidenaf i samme prisklasse havde helt uovertruffent billede.

Men jeg kan forstå, at plasma ikke er helt uddød og med smart-TV var det måske også vejen.

Tror jeg ved næstgivende lejlighed tager i Elgiganten og tjekker deres demoer.

Oprindeligt skrevet af thor-thor thor-thor skrev:

Hvis du går efter en skærm med twin tuner og optagemulighed vil du som udgangspunkt få opfyldt resten af dine ønsker (bemærk at du skal have en ekstern harddisk til at optage på) 

Nu skal jeg lige forstå det korrekt. Jeg fik lidt mere at vide af ham Expert-manden, at hvis mine forældres Waoo ikke kørte med DVB-C teknologi, så kunne Twin tuner ikke bruges. Er det sandt?
Og hvad med udgang til ekstern harddisk og kanalerne er kodede? Og er det helt alm. USB3.0 udgang eller hvordan foregår det? 

Og så er der prisen - de twin tuner TV jeg har set er i en helt anden prisklasse end det jeg leder efter, som er ca 9k incl lyd.

Redigeret af stenovitz - 27-Januar-2014 kl. 13:06
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:41

Hvis signal kommer fra extern modtager, så er tuner i TVet uden betydning, da den ikke bruges.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stenovitz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:49
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Hvis signal kommer fra extern modtager, så er tuner i TVet uden betydning, da den ikke bruges.

Tak Radiomanden

Jeg kender intet til Waoo, men vil ved lejlighed undersøge mere præcist hvordan deres Waoo-signal er skruet sammen. Jeg ved det kommer ind i deres stueetage, hvor min far bla. har et TV-kort (TVB-T/C) til at trække signalet til sin stationære PC - og så har de på 1. salen deres TV-opsætning, der inkluderer deres 18 år gamle B&O Avant TV incl. en Waoo box uden harddisk, hvordra jeg går ud fra der er signal til det gamle TV via SCART, så signalet er ligesom afkodet når det når deres gamle TV.

Stadig: hvordan kobles en ekstern harddisk til et nyere TV, hvis jeg skulle være heldig at rende ind i et TV med 2 tunere? Hvad skal jeg være opmærksom på der mht. udgange? Fint nok med USB3.0 udgang?

Redigeret af stenovitz - 27-Januar-2014 kl. 13:51
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stenovitz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 13:50
(dobbeltpost)

Redigeret af stenovitz - 27-Januar-2014 kl. 13:51
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 15:15

Den tilsluttes jo via USB, det vil næppe være 3.0
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
ij6210 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-September-2004
Point: 132
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ij6210 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 16:27
Oprindeligt skrevet af stenovitz stenovitz skrev:

Tak Radiomanden

Jeg kender intet til Waoo, men vil ved lejlighed undersøge mere præcist hvordan deres Waoo-signal er skruet sammen. Jeg ved det kommer ind i deres stueetage, hvor min far bla. har et TV-kort (TVB-T/C) til at trække signalet til sin stationære PC - og så har de på 1. salen deres TV-opsætning, der inkluderer deres 18 år gamle B&O Avant TV incl. en Waoo box uden harddisk, hvordra jeg går ud fra der er signal til det gamle TV via SCART, så signalet er ligesom afkodet når det når deres gamle TV.

Stadig: hvordan kobles en ekstern harddisk til et nyere TV, hvis jeg skulle være heldig at rende ind i et TV med 2 tunere? Hvad skal jeg være opmærksom på der mht. udgange? Fint nok med USB3.0 udgang?

Jeg ved det ikke 100%, men hvis Waoo signalet kommer ind via Scart eller HDMI, så er jeg ikke sikker på at TV'et kan optage det. Waoo signalet kommer vel via Internet (ADSL eller fiber), og er dermed ikke et decideret TV-signal. Dvs. HVIS Waoo hverken er DVB-C, DVB-T eller DVB-S, og dermed har du slet ikke brug for TV'ets indbyggede tuner(e). Og dermed tror jeg heller ikke at TV'et kan optage udsendelserne.

YouSee og Stofa kører med DVB-C. Waoo har åbenbart også DVB-C via fx antenneforeninger:
http://www.waoo.dk/forening/tv

PS - du kan købe mit gamle Panasonic Plasma-TV (42") - det har både 2 HDMI samt 3 Scart

Redigeret af ij6210 - 27-Januar-2014 kl. 16:31
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 16:48

Det er naturligvis en betingelse for at kunne optage fra TVet, at det er Tuneren deri der bruges. Der skal når det er udbyderens udstyr der benyttes, være HDDen i udbyderens modtageenhed der bruges.
Til top
Junior bruger
Junior bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stenovitz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 17:42

Det er naturligvis en betingelse for at kunne optage fra TVet, at det er Tuneren deri der bruges. Der skal når det er udbyderens udstyr der benyttes, være HDDen i udbyderens modtageenhed der bruges.

Ja det kom jeg også til at tænke på efterfølgende. Jeg tror det nemmeste vil være, hvis mine forældre skifter til en Waoo modtagerbox incl. HDD., så glemmer jeg alt om twin tuner.

Nå, men et umiddelbart bud på "noget smart-TV med lyd" til under 9k? Smile Størrelsen er ifølge de gamle underordnet (de har levet med 26'' i 2 årtier), dog tror jeg noget i 42-46'' er minimum i deres store stue, hvis man tænker på en langtidsløsning.

Ellers må jeg jo bare hoppe på et godt tilbud i detailhandlerne, jeg har oplevet både hos Expert, Fona, Elgiganten at de kan have nogle særdeles gode tilbud på lidt ældre modeller, som så til gengæld ikke er lagervare, men kun 1-2 modeller i pågældende butik. Men så får man jo selvfølgelig heller ikke det sidst nye....

Redigeret af stenovitz - 27-Januar-2014 kl. 17:44
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 23:58
WAOO's fiber-router omdanner signalet til DVB-C!!
Så ethvert moderne tv, vil kunne bruge de indbyggede DVB-C tunere med WAOO!

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu