|
Medievalg |
Besvar |
Forfatter | ||
Christophersen
Junior bruger Oprettet: 29-December-2003 Status: Offline Point: 23 |
Emne: Medievalg Sendt: 22-September-2004 kl. 13:53 |
|
Hej.
Jeg har en Pioneer 5100 og er gået i gang med at overspille nogle af mine gamle videofilm til harddisken for herefter at brænde dem over på DVD efter endt redigering. Mit spørgsmål: Er det lige meget om jeg anvender DVD -R eller DVD -RW skiver til dette formål? (Hold da op en forskel der er på at se en film på video og så en DVD film - sidder jo nærmest og bliver "dårlig" over den ringe kvalitet en video gengiver med...:-)...nå, men det var noget helt andet). mvh Jesper. |
||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 22-September-2004 kl. 14:40 | |
Hej Jesper
Engangs skiver (DVD-R & DVD+R) er bedst til langtidsopbevaring.
/Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
SkiveBio
Bruger Oprettet: 17-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 169 |
Sendt: 23-September-2004 kl. 02:29 | |
Hej Lars Nu bliver jeg lidt bekymret. Skal det forstås sådan, at genskrivbare skiver ikke holder så længe som engangs skiver, og i så fald hvor længe ? Mvh SB
|
||
Lars
Administrator recordere.dk teamet Oprettet: 05-Oktober-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 15694 |
Sendt: 23-September-2004 kl. 09:41 | |
Hej SkiveBio
Under ideelle forhold, dvs. lagret i en bygning med ingen sollys, konstant temperatur, lav luftfugtighed mm. så antager man at DVD-RW holder sine data i min. 25 år, mens DVD-R skulle holde i mindst 100 år. Men ved opbevaring i hjemmet, hvor luftfugtigheden svinger meget, og temperaturen måske også (henover året) så holder disse tal ikke. Men det er jo umuligt at spå om hvor længe DVD-RW holder hos dig - jeg ville dog ikke satse på at de holder data længere end 10 år, hvor DVD-R til gengæld - hvis du bruger kvalitetsmedier - måske holder din tid ud. Det skal ikke læses som at alle DVD-RW skiver ikke kan læses om 10 år, blot at du kan risikere at nogle af dem ikke kan læses til den tid. Jeg plejer også at anbefale, at hvis man lagrer original-optagelser på DVD, at man også gemmer det originale bånd. Det er smart at have værdifulde data flere steder, da man kan være uheldig at f.eks. en DVD skive ikke kan læses efter måske 10 år. Ja, hvis det er discount skiver måske efter endnu kortere tid. Se evt. også emnet: Holdbarhed på medier /Lars |
||
Ansvarshavende redaktør.
Webmaster, recordere.dk |
||
Christophersen
Sendt: 23-September-2004 kl. 10:16 | |
Hej igen.
Tak for jeres indlæg. Kan I anbefale nogle kvalitetsmærker til DVD -R skiver. Jeg har den del videofilm,som jeg helst ikke vil miste p.g.a dårlige DVD skiver. mvh Jesper. |
||
Stampe
Guld medlem Oprettet: 07-Januar-2004 Status: Offline Point: 2406 |
Sendt: 23-September-2004 kl. 10:27 | |
Verbatim
|
||
Christophersen
Sendt: 23-September-2004 kl. 10:48 | |
Tak for info.
Jeg har netop købt 25 stk. Datawrite DVD-R - er det helt "forkert"? mvh Jesper. |
||
laursen
Redaktionen recordere.dk teamet Oprettet: 02-Januar-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4055 |
Sendt: 23-September-2004 kl. 13:07 | |
Det vil jo vise sig om nogle år - eller 10 Personligt sværger jeg dog også til Verbatim (en PrimeDisc DVD+RW jeg skrev for 3 år siden er allerede nu ulæselig - hvorimod tlisvarene Verbatim stadig har det fint). Jeg har ikke selv prøvet DataWrite. /Lars |
||
SkiveBio
Bruger Oprettet: 17-Juli-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 169 |
Sendt: 29-September-2004 kl. 01:51 | |
Hej Lars Tak for svaret. Jeg er dog igang med at overføre mine VHS-optagelser over på DVD+RW. Jeg satser på kvalitetsskiver og påpasselighed med hensyn til håndteringen af skiverne, så de forhåbentlig kan holde meget længe. Jeg har valgt de genskrivbare skiver, bl. a. af hensyn til risikoen for optagefejl. Men såfremt det endelige resultat alligevel ønskes overført fra DVD+RW til DVD-R uden kvalitetstab, hvad er så den nemmeste løsning og kan det overhovedet lade sig gøre? Jeg formoder at løsningen er en DVD-brænder, da highspeed-kopiering fra DVD+RW til DVR-R via harddisken i en DVD/HDD-recorder ikke ligefrem lyder som en oplagt/mulig løsning. PS. Undskyld mit måske lidt dumme spørgsmål, men jeg er helt uvant på området. Det eneste jeg kender til er knapperne "Play", "Record" og "Stop" Mvh SB
Redigeret af SkiveBio |
||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |