recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Harman Kardon HK 990 - spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Harman Kardon HK 990 - spørgsmål

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ulrich Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Harman Kardon HK 990 - spørgsmål
    Sendt: 29-Januar-2014 kl. 13:52
Hej

Jeg har lige købt en brugt HK 990 forstærker, hos en H/K-forhandler, incl. 2 års garanti. Den er fremstillet i oktober 2012 og ser ud som ny. Jeg er umiddelbart rigtig glad for den, men der er dog en ting der undrer, som jeg ikke har kunnet finde svar på nogen steder. Forhandleren ved det ikke og H/K har endnu ikke besvaret en mail forespørgsel.

Når jeg tænder forstærkeren, kører de to ventilatorer der blæser luft gennem køleribberne ikke. Efter ca. 1½ times drift ved moderat spillestyrke, starter den højre ventilator, men den venstre rører ikke på sig. Giver jeg så den venstre ventilator et lille skub med en vatpind, går den i gang og kører upåklageligt. Umiddelbart skulle man så tro, at det er den venstre ventilator der er defekt, men i går havde jeg næsten lige tændt forstærkeren og den var derfor stadig relativ kold. Så prøvede jeg for eksperimentets skyld, at give begge ventilatorer et skub og så kørte de begge to. Confused Så man skulle tro, at elektronikken havde sendt spænding til dem, men at ingen af dem havde startet.

Når ingen af dem kører, bliver forstærkeren meget varm, på hele toppladen. Når en eller begge ventilatorer kører, bliver toppladen over transformerne og stykket mellem køleribberne, næsten helt kolde. Så er det kun køleribberne der er varme, men det er jo ikke så overraskende. Det virker som om, at apparatet ville have bedst af, at begge ventilatorer kører hele tiden.  

Det som jeg håber andre HK 990 ejere kan svare på er:

Er det meningen de 2 ventilatorer skal køre hele tiden, mens forstærkeren er tændt, eller starter og stopper de efter behov?

Hvis de først tænder når forstærkeren er varm, er det så normalt at den ene tænder før den anden, eller burde de altid køre samtidigt?

Mvh

Ulrich

Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-September-2005
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2014 kl. 16:17
Med et forbrug fra 180 watt idle og op til 1000 watt, så har du da ingen problemer, med at holde varmen her om vinteren?

Spøg til side... Forstærkeren er symmetrisk opbygget, hvorfor jeg vil mene, at begge ventilatorer burde køre på samme tid. For mig lyder det som om, at blæserstyringen ikke fungerer optimalt, eller forstærkeren er i ubalance - ikke belastet lige meget i hhv højre og venstre kanal.

Du må prøve at opsøge en anden HK990 ejer, eller vente på Harmans svar.

PS: Fed forstærker Thumbs Up
Til top
Ulrich Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2014 kl. 17:20
Tak for svaret.

Ja, der burde medfølge en mølleanpart, med det strømforbrug.

Hvis den er skævt belastet, må der jo evt. være en fejl i mine Canton højttalere. Men jeg vil prøve at bytte kablerne til højre/venstre og se om venstre blæser så tænder først. Er det tilfældet er forstærkeren jo frikendt.

Det undrer mig dog bare, at blæseren kører, når den får et skub.
Til top
Madskinen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 14-Januar-2014
Sted: 6800
Point: 41
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Madskinen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 08:35
Uden at vide noget konkret om din forstærker. Jeg kunne forestille mig at blæserne for tildelt strøm efter temperaturen. Altså skulle blæserne stige i hastighed alt efter hvor varm forstærkeren bliver. Hvis blæserstyringen er lavet så den giver en så lav spænding af den venstre blæser lige nøjagtig ikke spinder op, kan man "hjælpe" den igang med et lille skub.
Det kender jeg fra computer verdenen.
Men hvis forstærkeren bliver meget varm som du skriver, kan jeg heller ikke forstå hvorfor begge blæsere ikke kører.
Til top
Ulrich Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 10:18
Tak for svaret.

Prøvede at bytte højttalere i aftes og så var der ingen af blæserne der gik i gang, selv efter 3 timers drift, godt nok med lav spillestyrke. Men et lille skub og de kørte lystigt begge to. Efter to minutter med ventilatorerne i gang, er den ellers brandvarme topplade, undtagen kølepladerne, helt kold.

Jeg har kun set dem køre med én hastighed, så den tror jeg ikke der reguleres på. Men blæserne ligner ganske rigtigt, den type der sidder på processoren i en pc.

Måske skal jeg bare glemme de blæsere og koncentrere mig om at høre musik. Wink Brænder l..... af, må garantien jo dække.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 14:20
Ville få kigget på det nu alligevel. Hvor varm elektronik lever kortere end kølig. Hvad sker der når du står med en ødelagt forstærker efter 2½ år ?
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 14:37
Jeg synes bestemt du ikke bare skal lade "stå til", det er absolut ikke sjovt hvis den står af efter 2 år og 1 dag...

Gør noget ved det, alt andet vil du fortryde...
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Ulrich Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 14:52
Mange tak begge to. Smile

Ja, det har I ret I, så jeg må holde forhandleren i vinden, til der kommer en løsning. Han har sendt en forespørgsel til Harman/Kardon, som jeg så håber de svarer på. De besvarer tilsyneladende ikke henvendelser, når man skriver til deres kundesupport som almindelig forbruger. 

Håber der er en HK 990 ejer eller to, der ser indlægget og kan fortælle hvordan de to blæsere bør virke i praksis.

God weekend

Til top
brr_dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Februar-2004
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brr_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 16:10
Jeg er den glade ejer af en hk990, som jeg har haft i et par år.
Spiller fantastisk med meget stort overskud og greb om musikken.
Med det ved du jo allerede 😃

Har lige kigget nærmere på min, og her efter 15 minutters spillen, er der stadig ikke gange i blæserne.
Trods forstærker allerede er pænt varm.
Om det så er mine blæsere der er defekte ved jeg så ikke? 😥

Mvh, Brian
Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2011
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 17:03
Altså i langt de fleste forstærkere, der går blæserne jo først igang når det for alvor er nødvendigt, synes bare mønsteret i denne sag virker lidt sjovt!
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
brr_dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 25-Februar-2004
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér brr_dk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 17:13
Nu efter 1,5 time kører venstre blæser - dog ingen reaktion fra højre blæser.
Til top
Ulrich Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ulrich Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Januar-2014 kl. 17:32
OK! Så er det måske normalt, det kun er en der kører. Hvad sker der hvis du tjatter lidt til den højre? Det er nok med et lille skub, med en vatpind eller lignende.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu