recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Bygge min første HTPC - Gode råd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Bygge min første HTPC - Gode råd

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Bygge min første HTPC - Gode råd
    Sendt: 27-Januar-2014 kl. 14:36

Vi har igennem de sidste par måneder anvendt vores bærbar som HTPC. Desværre er vores 2-årige søn ikke meget for det her mediacenter pjat og syntes den skulle have en gang saftevand. Heldigvis har vi en ”Pludselig skade” dækning igennem vores forsikringsselskab. Netop tegnet fordi vi forudså situationer lignende denneJ

Jeg har derfor besluttet at bygge en dedikeret mediacenter. Jeg har valgt at bygge en HTPC over Intel Nuc og lignende, pga. af muligheden for at opgradere/tilføje senere hvis det skulle blive nødvendigt.

Der ud over har jeg fravalgt NAS til fordel for interne haddiske på HTPCen. Dette ud fra et pris perspektiv og fordi jeg på stående fod ikke rigtig kan se nogen fordel ved NAS, med vores forbrugsmønster, over interne harddiske.

Det er dog ved at være rigtig mange år siden jeg har samlet en PC og kunne derfor godt bruge lidt input til komponenterne.

Tilslutning:

-          Kablet internet forbindelse til AP.

-          HDMI kabel til TV

-          Mini-jack-Phono kabel til forstærker (Når vi skal høre musik)

Software/Anvendelse:

-          Windows 8.1 og XBMC

-          Netflix, HBO og lignende gennem Metro app eller browser

-          Ukomprimeret MKV bluray rips i stereolyd igennem XBMC (1080P)

-          Musik (FLAC/radio), billeder, TV-programmer osv igennem XBMC

-          YouSee Musik, Spotify eller lignende til forstærker

HTPC komponenter:

-          Kabinet: Uafklaret

-          CPU: AMD Kavari A8-7600 når den bliver tilgængelig i Danmark

-          SSD: Kingston SSDNow V300 60 GB - http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/kingston-ssdnow-v300-60-gb-id-7079340.aspx

-          RAM: Corsair Vengeance - http://www.edbpriser.dk/ram/corsair-vengeance-2-x-4-gb-id-6822034.aspx

-          Bundkort:  ASUS A88XM-PLUS - http://www.edbpriser.dk/bundkort/asus-a88xm-plus-id-7834274.aspx

-          PSU:  Lidt på udebane 250-355 W billig/støjsvar PSU

-          CPU køler: Muligvis udskift stock køler med støjsvar køler.

Skulle gerne være fremtidssikret så den kan håndtere 4K streaming når jeg engang får et 4K TV og materialet bliver mere almen tilgængelig.

Lidt usikker på hvor støjsvag den bliver, når jeg efterhånden tilføjer et par interne haddiske.

Kommentar til opsætningen og alt slags input og gode råd modtages med kyshånd.

Redigeret af Silentbob - 05-Februar-2014 kl. 09:21
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2014 kl. 15:52
Dit kabinet har plads til en vandkøling. Så jeg ville helt klart smide en corsair H et eller andet på den i stedet for standard køler. Personligt ville jeg nok gå mere småt til værks selv, men det er jo en personlig preference når du vil have flere diske i den, i stedet for at gå med en dedikeret NAS til data.

Big Buck Bunny er nu færdlglavet i en 4K udgave med 3D (og uden 3D) - som kan hentes herfra http://bbb3d.renderfarming.net/
PT ligger det i h264 og ikke h265 format, så umiddelbart ville jeg passe på med at sige noget om fremtidssikring. Der er pt ingen CPU'er der har dedikerede instruktionssæt til dekodning af h265 som der er med h264, men med en AMD cpu - så er det heldigvis ikke nogen dyr affære at skifte ud.
Men med ovenstående link, så kan man i hvert fald teste af om ens system kan håndtere 4K 3D :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 10:41
Tak for input.

Det er ganske rigtig et rimelig stor kabinet for en HTPC. Men designet er kone godkendt, hvilket er rimelig essentielSmile
Oprindeligt ville hun egentlig have haft BitFenix Prodigy Phenom. Men jeg læste en del dårligt omkring køling på dette kabinet og fik heldigvis min vilje.

Efter lidt ekstra søgning, kan jeg godt se, at dekodning via h265 stadig er en lidt uklar affære. Men så vidt jeg kan læse mig frem til kan den dekode 4K via h264. I denne overgangsfase til 4K, er det nok et rimelig dårligt tidspunkt at bygge en ny HTPC. Men da den gamle er stået af, har jeg ikke så mange muligheder.

3D bliver aldrig relevant for mig, da jeg ikke kan se det. Aner ikke hvorfor, men har blot ikke "evnen". 

Med hensyn til HDMI 2.0, kræver det så et nyt bundkort når de engang kommer i produktion eller kan nuværende HDMI 1.4a opgraderes?

Ellers må andre gerne give deres besyv med. Både til selve opsætningen eller blot generelle gode råd. HTPC er et lidt nyt område for mig, så alt input er godt input.
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 17:51
Ang. Psu (strømforsyning) så lad være med tænke så meget over watt. Fordi hvis køber gold eller platinum fx, er udnyttelsen så høj, at det er minimalt hvad der går til spilde af watt og du vil altid være sikker på have nok.

Jeg selv har en Corsair RM650 Gold PSU på 650W, den 100% modulær, så jeg kan sætte nye stik på den efter behov og kan nøjes med et minimum, det gør luft gennemgangen bliver langt bedre i kabinettet. Den har en intelligent blæser, der først starter hvis cpu kommer på over 40% i en længere periode. Dvs den er lydløs i min server, da jeg endnu ikke har oplevet den har tændt for blæseren.

http://www.corsair.com/en/power-supply-units/rm-series-power-supply-units/rm-series-rm650-80-plus-gold-certified-power-supply.html

Hdmi 2.0 kan du også når og hvis det engang bliver aktuelt klare med et discrete grafikkort.

Redigeret af JordanDK - 28-Januar-2014 kl. 17:52
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
Bruger udmeldt 34 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 05-November-2011
Sted: København
Point: 320
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 34 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2014 kl. 18:23
Gir lige mit besyv med her

Til valget af bf prodigy - af erfaring ved jeg at de 2 buer kabinettet står på er rimeligt ustabile, dvs, det kommer nemt i svingninger og er nemmere at vælte end et kabinet der står fladt. Disapprove

Itx udgaven af kabinettet er som standard også udstyret med et par relativt støjende blæsere - ved dog ikke hvordan det forholder sig med m-atx udgaven.

Jeg er personligt glad for passivt kølede kabinetter, fx hd-plex og streacom - begge med høj waf værdi. Umidbart virker de dyre, men lægger man prisen sammen for et kabinet+en god luftkøler så er det et noget tættere løb.

Tænk også over valget af fjernstyring sammen med kabinettet, det er jo smart med et ir-øje, så du ikke skal til at bore bagefter - ir er dog kun smart hvis du gerne vil kunne tænde pc'en fra s5 off (soft off), ellers findes der rf og lan-løsninger.

Redigeret af AndreasMo - 28-Januar-2014 kl. 18:26
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 07:59
Takker mange gange for input.

Det er dejligt at vide at HDMI 2.0 problematikken kan afklares via en discrete grafikkort til den tid.

Jeg tror jeg kigger lidt videre efter et andet kabinet.

De er virkelig lækre dem fra hd-plex og streacom. Desværre er de nok over min prisgrænse. Jeg forventer et maks beløb for setup på 3400 kr. Det efterlader 600-800 til kabinet. Alt efter hvad A8-7600 kommer til at koste.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Januar-2014 kl. 10:07
AndreasMO - hvorfra kommer de blæsere du snakker om i kabinettet? - da jeg købte mit prodigy var der absolut NADA blæsere med i kassen. - det var så afgjort et bring your own shit.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2014 kl. 09:53
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

AndreasMO - hvorfra kommer de blæsere du snakker om i kabinettet? - da jeg købte mit prodigy var der absolut NADA blæsere med i kassen. - det var så afgjort et bring your own shit.

Hvilken Prodigy version har du købt og har du været tilfreds med den?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Januar-2014 kl. 12:37
den er hvid og var en af de første. og ja jeg er udmærket tilfreds. var meningen jeg skulle have brugt den til et mini-itx build, som jeg dog aldrig er kommet igang med, så indtil nu har den blot kørt en gammel intel atom 330 med først win 8 til test og nu en lille linux i stedet. Overvejede om jeg skulle lave den om til en nas4free, men nu venter jeg lige og ser.
Til top
Flmr77 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Februar-2013
Sted: Danmark
Point: 249
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flmr77 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Februar-2014 kl. 11:42
Syns Kaveri a8-7600 er et rigtigt godt, også fordi den har nogle special features hvor man kan indstille target tdp til enten 45 eller 65W ( Vil også selv have den, når den kommer til DK)

Mht. valg af kabinet, var det ikke et kabinet jeg ville vælge, men smag og behag er forskellig.

Valg af bundkort, ville personligt selv vælge et med mulighed for digital out når nu i skal bruge det til afspilning af musik også. ( der er en del muligheder, uden at det behøver koster ret meget mere).

Ville vælge nogle hurtigere ram, gerne min. 2133 Mhz, Kaveri skallerer meget godt med den ekstra hastighed, ses meget tydeligt, når Kaveri spil testes.

Ville købe nogle meget støjsvage blæsere eller evt. kappe dem du køber til maks. 1000 omdr. da larm i forbindelse med en htpc er et no-go imo.

4K er iflg. div. test´s fuldt understøttet af kaveri ( dog formentligt ikke de mindste apu`er)

Hvis du har spørgsmål til ovenstående, skal jeg gerne kigge om jeg har links til tests liggende.

Mvh Flmr
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 07:45
Mange tak for input. 

Jeg valgte netop Kaveri pga. target TDP og en meget potent GPU.

Jeg vil prøve at kigge efter nogle hurtigere RAM.

Ja, smag variere utrolig megetSmile Jeg syntes Bitfenix er utrolig flotte. Men det er ikke sikkert det bliver sådan en. Vi er igang med at bygge eller købe en reol system til vores stue. Resultatet kommer til at definere hvilken slags kabinet jeg kan købe.

Min æld gamle Denon forstærker kan desværre ikke modtage digital signal. Når jeg engang udskifter den til en nyere model regnede jeg blot med at køre lyden igennem HDMI. Det er måske ikke en gangbar løsning?

Redigeret af Silentbob - 03-Februar-2014 kl. 07:46
Til top
bibihest Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Maj-2006
Point: 1435
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bibihest Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Februar-2014 kl. 09:16
Har haft flere mediecentre med tiden og med de erfaringer jeg har fået, så skal du have mindre kabinet, ekstern strømforsyning og gerne passiv køling. Tror du ender med at være træt af at have sådan et stort kabinet stående og uanset hvor støjsvage blæsere og PSU du køber, så vil du kunne høre dem.

Fjern PSU, CPU køler og diverse blæsere, så har du pludseligt råd til et bedre kabinet med passiv køling.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu