|
Ekstern CD drev |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Februar-2014 kl. 17:56 |
Hej. Jeg oplever til tider at mit drev fejl læser CDer når jeg importerer til itunes. Det skal lige siges at jeg har slået fejlkorrektion til.
Tror det er mit interne drev i den bærbare der er for ringe.
Tænker derfor om det er en god ide at købe et ekstern drev til ripning af CDer.
Hvad siger I?
Og hvad skal man købe?
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
et hvilket som helst drev er fint. du kan få et eksternt usb for en 250 som ikke fylder ret meget. Fx noget i retning af http://www.proshop.dk/DVD-Blu-ray-drev/Samsung-SE-208DB-DVDRW-Black-2377225.html
Men prøv eventuelt at rippe med exact audio copy og se hvad den siger. Det kan jo også være at det er nogle gamle skiver som måske har fået lidt ridser. |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Hmmm.
Er ikke helt sikker på hvad du mener.
Jeg ripper til Apple lossless.
Og ja der er lidt ridser. Men ikke hørbart i en CD afspiller.
Redigeret af Mufti - 13-Februar-2014 kl. 20:47 |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
exact audio copy er til windows ganske vist (du skrev ikke noget om hvilken type bærbar det var) og er nok den mest præcise ripper overhovedet. (deraf navnet) - Den kan rippe til wav, flac whatever you want, men hvis du bare tager en komplet kopi som wav kan du jo sammenligne de to udgaver og finde ud af om der er forskel. (du har så heller ikke angivet hvad det er der fejler!)
Ridser har ikke nødvendigvis noget at gøre med om du kan høre det i en alm afspiller. Men CD-drev kan være meget fintfølende (ikke som en CD-afspiller) og netop på grund af ridser i "lakken" så kan der opstå fejlkopieringer, hvor den enten springer bits over eller der kommer lidt forvrængning fordi den får læst den forkerte bit. Det er selvfølgelig det fejlkorrektion forsøger at undgå, men det kan ikke lade sig gøre 100%. |
|
![]() |
|
OK.
Så er jeg med.
Jeg kører med Windows på en bærbar discount Lenovo.
Det jeg oplever er at der kan komme huller i lyden, eller en slags digital støj. Det forekommer mest ved lidt ridsede CDer og når CDen er fyldt helt op med data.(opsamlinger og lign)
Nogle gange kan jeg løse det ved at rippe nummeret igen. Andre gange har jeg rippet på andre maskiner og flyttet til itunes bagefter
Jeg har efterhånden vænnet mig til itunes og bruger det til familiens utallige ipods og som afspiller af musik via airplay. Det ønsker jeg ikke at lave om på.
Derfor tænke jeg at et bedre drev kunne gøre en forskel.
Ellers må jeg prøve Exact audio copy.
Mange tak for svar.
![]() |
|
![]() |
|
Exact audio copy laver blot filerne - det har intet med itunes og administrationen af musikken at gøre. - Det er lige præcis som jeg sagde - lev med det. Du får ikke en bedre lyd ud af de fejl ved at bruge et andet drev - det er dit kildemateriale som er problemet. Ridserne i disc'en er problemet - der findes nogle måder hvorpå man kan "rense" eller afhjælpe ridserne en smule, men teknisk er svarer det til uoprettelig skade. - Men prøv at søge på "clean audio CD" eller "repair CD scratches".
Der er en meget stor sandsynlighed for at de ting her vil hjælpe markant mere end et nyt drev. |
|
![]() |
|
Brixen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 19-Juni-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6683 |
Exact audio copy kan sætte læsehastigheden ned på drevet. Ridsede skiver kan tit kun rippes med 1x eller 2x hastighed.
|
|
Venlig hilsen
KB |
|
![]() |
|
tipsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Der kan sagtens være stor forskel i resultaterne med forskellige drev - både med beskadigede og "kopi-sikrede" cd'er. Da jeg rippede min egen cd-samling havde jeg 4-5 drev liggende af forskellig type og det var ekstremt sjældent at noget ikke kunne rippes 100% korrekt (jvf. AccurateRip). Nogle af de ældre drev var eksempelvis ganske dygtige til at håndtere diverse kopisikringer - de var nok for "dumme" til at blive snydt, som de nyere drev blev.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |