recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Lave egen NAS
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lave egen NAS

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Lave egen NAS
    Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:36
Jeg overvejer og byg mig egen NAS. Jeg har en qnap 219p eller p II husker jeg ikke lige.
Vil gerne prøve noget nyt. Synes den timer out nogle gange på og skal håndtere nogle flere torrents osv.

Har i nogle anbefalinger til at bygge en NAS der ikke bruger meget strøm? 

Min plan var et bundkort evt med indbygget cpu. lidt ram i, og så en ssd til OS. Her har jeg kigget på FreeNAS OS og så selvfølgelig mine WD Red diske i.

Men håber der er nogle der kan hjælpe eller evt linke til en anden NAS som har noget og gør med

mvh
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 08:48
SSD til OS giver absolut ingen mening - brug en USB-nøgle. - Kig på NAS4free.org i stedet for freenas - mindre ressourcekrævende.

Hvad angår strømforbrug, så kommer "kraften" helt og holdent an på hvad det er du vil køre på den og hvor mange penge du er villig til at spytte i kassen. Du kan lave en masse lækre løsninger som også koster en pæn sjat eller du kan finde noget crap billigt noget i en tudegrim kasse, som kan gemmes af vejen hvis det ikke gør noget. - nas4free.org har et forum når du klikker på "support" - kig næsten nederst der er et lille galleri - det kan helt sikkert give nogle gode ideer. - Men umiddelbart ville en AMD fusion eller intel atom løsning kunne lave rigtigt mange sjove ting. Men går man op i en celeron/core så får man selvfølgelig en del flere kræfter at lege med.
Til top
HQgeN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQgeN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 09:15
Hvor mange diske har du der skal i?
Hvis du skal have god performance på dit raid, så skal du have en "aktiv" raid controller, hvilket godt kan være lidt pebberet. og som Claus_jac siger, smid dit system på en usb, SSD giver ingen mening. :)
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 09:27
OKay var godt lige og ved med det OS på usb. 
Lige pt har jeg 2 diske, der kommer jo nok flere med tiden. 
JEg har ikke lagt et budget for det men det skal ikke være noget skidt.
 ja havde kigget på amd fusion eller intel atom men ikke rigtig besluttet mig endnu.


vil lige kigge lidt på NAS4free.org og se lidt på forumet
Til top
HQgeN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQgeN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 10:20
tbh. så tror jeg du vil blive meget gladere for en almindelig NAS. Find dig en synology med plads til 4 diske (Så du senere kan udvide) og sikker dig at den kører på en Intel CPU, så du kan smide plex server på, hvis du skulle få lyst til det :-)

Du kan se listen her: http://forum.synology.com/wiki/index.php/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have 

Grunden til at jeg mener det er en bedre idé er, at du umiddelbart virker som typen der synes det kunne være sjovt at lave din egen NAS, men at du ikke rigtig tænker på "konsekvenserne" ved det senere, og dybest set på længere sigt bare gerne vil have noget der virker perfekt, og uden så mange problemer :-)

Jeg undskylder selvfølgelig hvis jeg tager fejl :-)
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 11:32
jo - at bygge egen NAS "koster" 2 ting. Tid og viden. For man vil uværgeligt begynde at "pille" ved systemet for at kunne trække lidt ekstra performance/funktionalitet ud af den, og "opdateringer" er knap så polerede løsninger som de kommercielle NAS-boks. Så der kræves en smule viden, men det er nu ikke voldsomt slemt med alle de guides der er på nettet. - Til gengæld kommer der nok også en vis portion "stolthed" når man har fået kassen op at køre og den bare spiller :-)

Jeg bruger nada tid på min qnap, men når jeg engang får råd - så ryger der sg nok et lille "lab" ind på kontoret med noget virtualisering og noget VSA af en art, om ikke andet så for at lege lidt :-) Indtil da så tygger qnap'en bare videre ufortrødent. (og der er ingen der siger at den på noget tidspunkt ryger ud :-) det er altså en enormt bekvem løsning at have )
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 15:19
Jeg er skam glad for min qnap løsning men er bare træt af det til tider timer out ved større torrent tilføjelser i Transmission.

Men det er rigtigt, jeg vil bare bygge en selv for at det virkede uden rigtig nogle problemer. Men jeg vil da undersøge mulighederne for en synology med 4 bays og se om der er nogle der ku tiltrække.

Men hvis det skal være synology med intel cpu, så det måske en DS411+ jeg skal have fat i?

her er specs på den

http://ukdl.synology.com/download/ds/DS411+/DataSheet/Synology_DS411+_Data_Sheet_enu.pdf

Ellers synes jeg det løber hurtigt op, i at det næsten er billigere selv og bygge?
Til top
HQgeN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQgeN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 15:23
Hvis dit eneste problem er at den timer ud ved for mange torrents, så prøv i stedet at se på om ikke du kan smide rtorrent på den, og så et webinterface, hvis du ikke har lyst til at gøre det igennem et terminal vindue? Det er en ret let client og kører rigtigt stabilt. 
Jeg har ikke selv en Qnap, så skal ikke kunne sige hvordan det gøres på den, men efter en hurtig googleling kunne jeg se det kan lade sig gøre :-) Så kan du jo vente med at købe/lav ny NAS til at du løber tør for diskplads :)
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Februar-2014 kl. 17:42
Det vil jeg da prøve og undersøge, men køre synology bedre end qnap? Tænker når jeg skal have en 4 bays engang.. 




Redigeret af johnnyn - 17-Februar-2014 kl. 09:58
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2014 kl. 09:59
synes det ligner der er bedre køling i synology, men har det noget og sige?
Til top
HQgeN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 28-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 357
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HQgeN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2014 kl. 10:15
Jeg har ingen erfaring med Qnap desværre... Jeg har en synology DS410, og den kører udemærket, dog er der ingen intel CPU i, hvilket jeg savner da jeg gerne ville lege lidt med plex :-)
Jeg har kun haft den i lidt over et halvt år, men i den tid er der også to harddiske der er stået af, men da jeg køre raid gør det ikke så meget, så har fået begge ombyttet, og alt min data er stadig eksisterende :-)
Til top
johnnyn Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 06-Januar-2013
Status: Offline
Point: 209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér johnnyn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Februar-2014 kl. 10:52
Okay hvilke diske har du da brugt siden de da stod af? Jeg har kørt med 2 wd red diske i lidt over et år uden problemer :-) 

Var inde og kig på plex, det noget media server eller ? Har selv en HTPC, så plejer og streame over netværket. Så det kommer jeg nok ikke til at bruge som sådan.

men ku godt være man sku prøve synology bare for at samligne det og se hvad jeg mest var til.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu