recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Synology; Udvid med flere diske
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Synology; Udvid med flere diske

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Status: Offline
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Synology; Udvid med flere diske
    Sendt: 02-Marts-2014 kl. 17:42
Vil ud og invistere i en Synology 1813+. Planen er at jeg pt "kun" smider 4x3TB i Raid 5. Sådan som jeg har forstået det, så kan man når behovet stiger tilføje en eller flere (identiske) diske til det eksisterende raid 5, uden at skulle være bekymret for data?
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Januar-2012
Sted: Århus
Point: 299
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 18:30
Korrekt, i Raid 5 kan du udvidde dit array som du får behov for pladsen. Du smider bare en ny disk i og vælger udvid i Synology Assistenetn.

/Ehlz
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:03
Jeg har i øjeblikket en DS412 med 4x4 Tb HDD i, men kunne godt overveje at skifte til en 1813+ (med plads til 8). Kan jeg uden videre tage de 4 diske og sætte i 1813+'eren? Jeg kører pt. de 4 diske i "Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)".
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:05
Det er vist ret detaljeret beskrevet hvordan man migrerer fra én model til en anden på Synologys hjemmeside. Jeg har før fundet en præcis beskrivelse af hvad man skal gøre.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:09
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Jeg har i øjeblikket en DS412 med 4x4 Tb HDD i, men kunne godt overveje at skifte til en 1813+ (med plads til 8). Kan jeg uden videre tage de 4 diske og sætte i 1813+'eren? Jeg kører pt. de 4 diske i "Synology Hybrid RAID (SHR) (With data protection of 1 disk fault-tolerance)".

Ja du kan, det hedder "Migrate" og jeg har selv udført handlingen fra en 1511+ til en 2411+. Diskene skal sættes i den nye diskstaion i samme rækkefælge og derefter vælges migrate i synology assistenten.

/Ehlz
Til top
Wolff Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2008
Point: 572
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wolff Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:26
Fedt! Tak for hjælpen.
Og når man bare sådan uden videre kan flytte over til en størrer model, er man da temlig fremtidssikret :)
Til top
Ehlz Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ehlz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:27
Oprindeligt skrevet af Wolff Wolff skrev:

Fedt! Tak for hjælpen.
Og når man bare sådan uden videre kan flytte over til en størrer model, er man da temlig fremtidssikret :)

Enig, men det skal jo også helst være tilfældet :-)

/Ehlz
Til top
roflerne Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-August-2011
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér roflerne Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 19:49
Ville vente lidt med at købe en Synology, de har sagt der skulle komme nye modeller til Cebit (10-14 Marts), så kan være prisen på de nuværende falder med introduktionen af de nye modeller.

Jeg håber selv på at der kommer en opgradering af 1513+. 
Mvh Martin
-------------------------------
Samsung PS50C7705
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 20:52
Oprindeligt skrevet af roflerne roflerne skrev:

Ville vente lidt med at købe en Synology, de har sagt der skulle komme nye modeller til Cebit (10-14 Marts), så kan være prisen på de nuværende falder med introduktionen af de nye modeller.

Tak for tippet. Jeg ser tiden an...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 21:00
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Det er vist ret detaljeret beskrevet hvordan man migrerer fra én model til en anden på Synologys hjemmeside. Jeg har før fundet en præcis beskrivelse af hvad man skal gøre.

Det står beskrevet her.
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
PopCorn Hour A-500
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Hbar Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-August-2007
Sted: Denmark
Point: 213
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hbar Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 23:00
Jeg har en DS1812+ (identisk processor). Jeg ville personligt vente på DS1814+ (de præsentere den sikkert på Cebit i næste uge). Jeg ville være overrasket hvis den ikke er baseret på en Bay Trail CPU som er markant hurtigere og kraftigere end den intel Atom som sidder i den nuværende. Men nok om det.

Jeg har 6x3 TB i min NAS og jeg overvejer at gå efter Raid 6. Grunden til dette er at hver gang jeg udvider med en disk tager det længere og længere tid pga. mere og mere data skal køres igennem for at udregne paritions bits. Sidst jeg udvide med 1x3 TB tog det godt 48 timer, det fungere max og deres software er klippestabilt. Grunden til at jeg vil skifte til Raid 6 skyldes at når du rebuilder et raid som en udvidelse med en ny disk egentlig er, så er chancen for at en anden disk går i stykker eller fejler relativ stor, især når dine diske er blevet et par år gamle. Her vil Raid 6 give lidt mere sikker, men koster så også lidt på pladsen. Men DS1813+ kan jo udvides med 2 x DX510 så du reelt kan få et Raid på 8 + 5 + 5 disk (18 diske ialt) og så betyder 2 diske som sikkerhed ikke så meget... Men som med ALT andet her i livet, så tag backup af de filer du ikke kan erstatte eller leve uden, selv raid er ikke en bullet proof løsning. :)
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 4950
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Marts-2014 kl. 01:34
Oprindeligt skrevet af Hbar Hbar skrev:

Jeg har 6x3 TB i min NAS og jeg overvejer at gå efter Raid 6. Grunden til dette er at hver gang jeg udvider med en disk tager det længere og længere tid pga. mere og mere data skal køres igennem for at udregne paritions bits. Sidst jeg udvide med 1x3 TB tog det godt 48 timer, det fungere max og deres software er klippestabilt. Grunden til at jeg vil skifte til Raid 6 skyldes at når du rebuilder et raid som en udvidelse med en ny disk egentlig er, så er chancen for at en anden disk går i stykker eller fejler relativ stor, især når dine diske er blevet et par år gamle. Her vil Raid 6 give lidt mere sikker, men koster så også lidt på pladsen. Men DS1813+ kan jo udvides med 2 x DX510 så du reelt kan få et Raid på 8 + 5 + 5 disk (18 diske ialt) og så betyder 2 diske som sikkerhed ikke så meget... Men som med ALT andet her i livet, så tag backup af de filer du ikke kan erstatte eller leve uden, selv raid er ikke en bullet proof løsning. :)
RAID 6 er jo en ret intensiv XOR operation, så medmindre at hardwaren er bygget til det, så vil man miste ret meget i performance.

En raidcontroller har normalt den slags implementeret, men jeg tvivler på at hverken Synology eller QNAP har det.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu