|
Alt for rungende bas |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Marts-2014 kl. 14:18 |
Hej
Jeg er ved at være ret irriteret over den voldsomt rungende bas som jeg oplever når jeg ser film. Jeg har kørt recieverens auto-setup samt subwooferens indbygget kalibrerings-halløj og intet hjælper. Den rungende bas opleves mest i action film samt gysere som eks "the conjouring" og "nothing left to fear" Bassen buldrer ikke men runger helt vildt. Jeg synes egentlig subbens lydniveau er passende på alle andre tidspunkter end lige når scenerne med den rungende lyd kommer. Receiveren står på -28 og subben på 30, så synes ikke jeg har skruet helt vildt op ![]() Subben står på en 40x40 flise. Jeg har trægulv i stuen. Jeg bruger et y-split sub kabel fra CSN-teknik som jeg fik med subben. Den ende med 2 stik er sat i LFE i subben samt "hullet" ved siden af. Jeg håber på at problemet kan løses uden at jeg skal bruge penge på kalibreringsudstyr eller alt mulige plader jeg skal sætte på væggene. Burde problemet ikke kunne løses i enten recieveren eller subben? Håber på hjælp da kæresten og jeg er ved at være trætte af at holde os for ørene i diverse scener med den rungende lyd, som der er i mange film efterhånden
![]() Redigeret af furious jt - 02-Marts-2014 kl. 14:20 |
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lyder ekstremt.. Prøv med en anden placering.. Ellers er det svært at sige, du får det til at lyde som om den er defekt..
|
|
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Online Point: 40545 |
Hvad har du stillet til med hensyn til Crossover.? Som udgangspunkt 80Hz, Volume på SW halv styrke. Lad Reciver styre Crossover, skru helt op på SW Crossover. Det skulle ikke være nødvendigt andet en kun forbinde til LFE på SW.
Auto setup, det er for så vidt godt nok, MEN det vil være nødvendigt med noget manuel tilpasning, det fandt jeg ud af med min Reciver.
|
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Har du fronter sat til small? Meget rungeri skyldes også placering. Prøv næste gang I ser film, at rykke fronter og sub betragteligt væk fra væggene.
Gå evt ind i EQ og dæmp bassen. Jeg har skruet 125Hz 1 1/2 db ned, og 500Hz 1 db ned. Redigeret af Kampus - 02-Marts-2014 kl. 16:42 |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3794 |
Jeg tilslutter mig holdningen om at der skal manuel styring til også.
Min auto sætter subben voldsomt højt. Egentlig ok til musik og til film foruden de voldsomme scener. Jeg har skruet yderligere ned på subben nu. Og syntes nu stadig der er godt tryk på når der skal være det. Er det optimal placering af subben? |
|
![]() |
|
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
akustik - hvad er dine rum mål?
|
|
![]() |
|
furious jt ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 3730 |
Tak for jeres svar!
Crossover er sat til 80 og alle højtalere til small. Det er receiveren som styre crossover. Subben står mellem den ene front og tv'et. Jeg har prøvet andre placeringer men det hjalp ikke. Jeg har kun prøvet at placere subben de steder hvor den faktisk KAN stå uden at være i vejen eller det ser tåbeligt ud. Min stue er 4.5x5 meter og næsten helt kvadratisk. Der er lige højt til loftet alle steder, ca 2.3m. Den ene væg består af stort glasparti fordelt på 6 vinduer. (går ud fra dette sikker kan skabe problemer). Den anden væg modsat vinduespartiet er helt bar da jeg endnu ikke har købt billeder til den. Bagvæggen, ift mit surround setup, er beklædt med et stort billede. Det kan være jeg lige skal prøve at dæmpe bassen i receverens setup. Jeg kan bare ikke test pt, da jeg ikke lige ved om der er en af mine egne film som har en scene med rungende lyd. De film jeg har oplevet det i har desværre været lejet i blockbuster:) Så jeg prøver at samle alle de råd jeg kan få og så finde en film og se om ændringerne har gjort noget godt:) [edit] Jeg har lige set den første scene i "the day after tommorow" hvor ice shelfen går istykker. Det lyder helt som det skal, eller ihvertfald som det plejer;) Min sub spiller godt i alle andre scener end de der "runge scener" som er i en del nye film efterhånden. Den rungen får det næsten til at hyle i ørene. Måske "magter" min sub ikke sådanne scener.. Alle andre scener hvor subben slå til, lyder fint.
Redigeret af furious jt - 02-Marts-2014 kl. 17:53 |
|
7.2.4 atmosbio
Sony vpl-HW55 Diy 116" fastramme lærrede. Marantz av7702mkII - Marantz mm8077 og NAD M25 Oppo bdp-83 Regionsfri 5 stk. MK Sound 150mk2. 2 x Mksound X10 subs |
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
Pffff.. Tror det er en combo af placering af sub, akustik og dine rum mål.. Kvadratisk - så kan det næsten ikke blive værre.
|
|
|
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Online Point: 40545 |
Der hvor mit står, er også nærmest kvadratisk, lidt mindre, og det spiller som det skal. |
|
Tangent Ampster BT II - Technics SL 1210 MK2 - Technics SL PG 390 - Panasonic DMP-BD84EG-K - Google TV Streamer - Panasonic 55z80a - JBL Authentics 500.
|
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
Ved ikke om du har gulvhøjttalere? Det hjalp sindsygt meget på basstyringen i mine fronter, at få en 40x40 flise under. Inden kunne jeg ikke afspille Dali test CD'erne fra HFK. Og nu leverer de en skøn detaljeret og dyb bas helt alene til musik :-)
|
|
![]() |
|
Hehe okay, men så ved du nu at det kunne blive meget bedere hvis ikke det var kvadratisk ![]() Redigeret af Therien - 02-Marts-2014 kl. 18:21 |
|
|
|
![]() |
|
mine fronter er gulvhøjtalere og centeren ret stor, men bassen i disse er ikke problemet, det er udelukkende i nogle bestemte scener i visse nyere film som eks. the conjouring hvor stemningen lige skal underbygges af en dyb og ret voldsom rungen, som i mit setup bliver ulideligt at høre på. Jeg har ingen problemer med bassen ellers :)
Men det virker til jeg er den eneste herinde, sådan lige umiddelbart, der oplever dette.
|
|
7.2.4 atmosbio
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |