|
Billedrørs TV til grafikkort opløsning |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
mondeo93 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 174 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 03-Marts-2014 kl. 18:30 |
Jeg har fået sat et B&O billedrørs TV til min PC via S video indgangen på mit G force grafikkort
efter div. justeringer, som opløsning osv, er billedet faktisk blevet godt og ligner mhs til opløsningen det billede som TVét viser gennem AV indgangen på feks video og dengang TV tuneren kunne bruges inden det digitale sendenet kom. Men der er lige en enkelt ting. alt tekst, er lettere utydelig, som om opløsningen der ikke er ret god. Er der evt. noget man kan gøre der af yderligere justeringer ? Jeg ved godt at et grafikkort er beregnet til primært og tilpasset monitoreskærme der kan tage højere opløsning som Plasma, LCD og LED, men de gamle billedrørs monitorer, kunne også vise alt tekst perfekt. |
|
![]() |
|
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4804 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De fleste billedrørs-TV har en opløsning, der minder om SDTV (720x576). Så derfor kan du ikke forvente noget kvalitets-billede.
Og analog S-Video kan generelt kun overføre en opløsning, der svarer til ca. 440x576. |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
![]() |
|
gigabyte ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 543 |
Du Kan evt køre RGB in på det ene scart stik, du får samme opløsning, men VÆSENLIGT bedre farve definition.
Men du kommer Aldrig til at se noget der ligner HDTV kvalitet, eller bare som SD på et plasma TV. Mvh Gigabyte
|
|
100% passivt kølet DIY kabinet, Core i5 4570S, 160GB Intel 320 SSD, 2x Føtex USB DVB-C Tunere 3x FloppyDtv DVB-C, Slotload BlueRay Brænder, 5*100Watt TA2022 Class T Forstærker, DET ER SGU OK
|
|
![]() |
|
mondeo93 ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Juli-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 174 |
Nej jeg forventer skam heller ikke HD TV af det gamle B&O.
Men jeg mener at opløsninen af billedet fra PCén burde som minimum kunne blive ligeså godt mhs. til tekst, som når jeg afspiller VHS Bånd indover TVét og for den sags skyld SUPER VHS bånd hvor billedet står perfekt skarpt. PCen er sat indover TVét til 800x600 og det burde jo være fint nok |
|
![]() |
|
Bitnissen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 117 |
Jeg legede for en del år siden med det samme med en Nvidia 7600 graikkort med s-video og et 36" Panasonic billedrørs tv. Fandt frem til at 800x600 gav det bedste billede.
Windows skrivebordet blev aldrig pænt, tekst var alt for småt/utydeligt. Men Windowd Media Center (XP) stod faktisk OK. Og undertekster på film stod også helt skarpt, ligesom DVD-film fra DVD-maskine via s-video. /Tommy
|
|
![]() |
|
Okay, fedt at høre.
jeg vil så sige, at jeg kun kører med et video kabel Y og ikke Y,C altså alle tre RGB der adskiller farverne og skulle gøre farverne bedre på billedet |
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5308 |
Nu er det efterhånden 4-5 år siden jeg selv prøvede med RGB ud af grafik VGA udgang på min HTPC. Så det er efter bedste hukommelse ![]() Krævede ekstra kredsløb eksternt for at få billed/linie sync med over i SCART stik. Havde grafikkort med 2 VGA stik, så normal monitor på det ene og TV på det andet. Men 800x600 er ikke den rigtige opløsning til DK/EU TV standard, selvom der nok kan ses billede på TV. Det var nVidia grafik, så vidt jeg husker skulle man "tvinge" opsætning til TV out med en opløsning som hed B/G PAL (som egentlig mere er definition for DK/EU tuner frekvensbånd med PAL signal end selve opløsningen). Og det er en opløsning som standard monitor ikke understøtter, så et par keyboard shortcut tastetryk for at skifte imellem TV og monitor opløsninger. ![]() Og det blev jeg så træt af, at jeg istedet købte fladskærm TV med HDMI, det virker meget mere enkelt. ![]() Prøv om du kan finde noget tilsvarende B/G PAL (svarende til 720x576) på din PC grafik opsætning. Mvh. JørgenT |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
B = VHF 525 Linier. G = UHF 525 Linier, som er det system der bruges til PAL i Europa, bortset fra UK som bruger PAL I, det er UHF med en anden Audio Carrier end B/G. |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
JørgenT ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Marts-2004 Sted: 9530, DK Status: Offline Point: 5308 |
Det er så 625 linier (hvoraf de ca. 576 er synlige), ikke 525. ![]() Mvh. JørgenT |
|
![]() |
|
Bitnissen ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Oktober-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 117 |
Uha, composit er jo noget lort, så får du aldrig klare farver, men tilgengæld løbende striber på siden af underteksterne m.m.
Y/C-S-Video-superVHS er et minimum (ja kørt navn har mange navne) Jeg fandt frem til (fra min DVD-maskine) at jeg ikke rigtigt kunne se forskel på Y/C og RGB, de stod rigtigt flot dengang (da havde jeg jo ikke set HDMI m.m.) Jeg kunne vælge mellem 640x480, 800x600, 1024x768. Og der stod 800x600 bedst! |
|
![]() |
|
Ok Jørgen kigger lige på det
Jeg kan sige, at videokablet går fra S-video på grafkortet, til en indgang der hedder "RF video" med BNC stik på båndmaskinen og fra båndmaskinen til B&O TVets video indgang Jeg syntes faktisk at farverne står meget klart og naturligt, som var det en direkte afspidning fra VHS maskinen og næsten som PC monitoren på trods af, at jeg ikke kører med separat farveopdeling Y/C RGB Mener på PCen kan man justere tekst så den kan fremstår mere klart. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |