|
Opgradering af anlæg |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
kamajoka ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2013 Sted: Horsens, Danmar Status: Offline Point: 119 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 28-Februar-2014 kl. 12:09 |
Hej
Kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan jeg bedst kan begynde at opgradere min nuværende anlæg. Har desværre ikke +100.000 jeg kan fyre af på én gang ![]() Nuværende anlæg består af: Thule AV100 - 6x100 W surround receiver Thule DVA120 - CD/DVD afspiller Marantz UD-7006 Blu Ray afspiller Denon DP47F pladespiller 2 x B&W 704 (front) 1 x B&W HTM7 (center) 1 x B&W ASW675 (sub) 2 x B&W 601s3 (bag) Bruges 70-80 % til film og resten musik. Har gjort mig nogle overvejelser om at begynde opgraderingen med at investere i ny surround effektforstærker, og så bruge min Thule AV100 som for-forstærker. Har kigget lidt på Rotel RMB 1555/1575/1585 - og så måske senere opgradere med Rotel for-forstærker. Har også læst meget godt om effektforstærkeren Emotiva XPA-5 (5*200W) - kan dog kun købes direkte i USA (ca. 8.300 inkl. alt leveret i DK). Og så evt. udvide med for-forstærker fra Emotiva UMC-200 (ca. 5.000). Er der nogle som har erfaringer med Emotiva produkterne - evt. gode/dårlige sider i forhold til Rotel ? Eller bør jeg starte opgraderingen et helt andet sted - f.eks. nye højttalere ? Håber på nogle godt input |
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Et nærliggende spørgsmål inden rådgivning er, hvor du selv synes du mangler noget. I forhold til de bedste hjemmebiooplevelser du har haft, hvor føler du så, at du mangler noget?
Jeg synes dog, at en effektforstærker lyden som en fornuftig vej frem. Den kan bruges lang tid uanset hvad du efterfølgende skifter ud. Jeg hørte Emotiva til messen i Kbh i år og der havde jeg intet at sætte på dét den leverede. Kontrol over bassen og virkede ikke som om den manglede dynamik. Kan ikke huske hvilken dog - kan nok Googles :)
|
|
![]() |
|
Prospect ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2008 Sted: Ølstykke Status: Offline Point: 783 |
Hvad får dig til at mene at du skal opgradere ?
Hvad med at opgradere akustik ? |
|
![]() |
|
kamajoka ![]() Bruger ![]() Oprettet: 15-Januar-2013 Sted: Horsens, Danmar Status: Offline Point: 119 |
Det er nok primært ved lytning til musik ved lidt højere lydstyrke, at jeg synes musikken bliver lidt "mudret" og "presset". Håber og tror at højttalerne kan levere mere, hvis der bliver mere overskud på forstærkersiden.
|
|
![]() |
|
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4475 |
Mudret og presset kan sagtens være pga. rummet. Husk at 80% af hvad man hører, er rummet. Har du nogle billeder/beskrivelse af dit rum?
|
|
![]() |
|
Jesper Flamand ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Status: Offline Point: 345 |
Følger med her. Har også overvejet den emotiva på et sæt cm.
|
|
![]() |
|
Må indrømme at jeg ikke har den store forstand på akustik, men rummet er ca. 30 m2 og med loft til kip. Umiddelbart føler jeg ikke selve rummet er det store problem, men måske jeg ta'r fejl
![]() Her er et par billeder: ![]() ![]() |
|
![]() |
|
Brugte et par timer i går på at nærlytte musik afspillet på DVD i både stereo og surround. Ved normalt og mellem-høj lydstyrke lyder det egentlig meget godt, og når der så skrues ekstra op lyder det også ok, men her føles det som om musikken lige mangler den ekstra punch og klarhed som får de små hår til at rejse sig. For at dele investeringen op i nogle spiselige etaper, kunne jeg forestille mig at investere i en 5-kanals effektforstærker i trin 1. Giver det nogen mening at bruge 2 kanaler herfra på hver af fronterne og så den sidste kanal på centeren, og så bruge 2 kanaler fra Thule AV100 til at drive bag-højttalerne? Går ud fra dette setup godt kan lade sig gøre da der er pre-out på Thulen. Nogle gode alternativer til Emotiva XPA-5 så jeg evt. slipper for at starte opgraderingen med import fra USA ![]() Afspilning af film/lydeffekter synes jeg lyder tilfredsstillende, så det er musik-delen jeg føler mangler noget. |
|
![]() |
|
damkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 153 |
Hvis det lyder godt indtil du spiller meget højt, så siger min logik mig, at enten spiller du så højt at du mangler effekt til at styre højttalerne, måske spiller du endda så højt at højttalerne ikke kan følge med, eller at f.eks. et bassboom bliver mere om mere påtrængende og efterhånden ødelægger lydoplevelsen.
Jeg går ud fra, at det ikke er højttalerne der sætter begrænsningen. Personligt oplevede jeg en stor forbedring da jeg fik effektforstærker på. Man skal aldrig undervudere det at have kræfter nok. Personligt sidder jeg i en stue der ligner din, både mht. fuldmuret, størrelse og loft til kip. Faktisk har jeg samme oplevelse som dig, at min akustik er ok - sikkert pga loft til kip, som gør at lyden ikke bare kører rundt som det ville gøre i en helt firkantet rum. MEN, vi har begge hårde vægge og der er helt sikkert mulighed for problemer her. Jeg døjer med et bassboom, jeg tror omkring de 40hz, som var et stort problem og måske det er noget af det samme du oplever. Jeg havde f.eks. visse numre jeg slet ikke kunne holde ud at lytte til, for når jeg skruede op, så lød det af H. til. Løsning? Det rigtige er helt sikkert at gøre noget ved akustikken - det vil jeg sikkert også prøve en dag... Jeg kører pt med aktivt deling og kører alt under 50hz til min sub, som jeg har en Dspeaker på - for mig var det en mirakelkur. Mht. Emotiva, så kører jeg med en USP-1 forforstærker med HT-passtrough og aktiv delefilter samt en UMC-200. Jeg er meget glade for dem begge. UMC'en har jeg selv taget hjem. Meget fin service. Vær opmærksom på, at hvis det er tungt, hvilket en XPA5 er, så kan det betale sig at benytte Shopusa som tager sig af told etc og som tager sig betalt ud fra værdi og ikke vægt... |
|
![]() |
|
Tak for input.
Jeg spiller nu ikke så højt at det på nogen måde lyder forvrænget - sidder bare med den der underlige følelse af at der kan hentes mere ud af højttalerne. Ved ikke om det siger noget om hvor højt jeg spiller, men forstærkerens skala går til 100 og jeg ligger max på ca. 75. I Thulen har jeg indstillet fronterne til small og en delefrekvens på 60, så alt derunder går til sub'en, så jeg sidder ikke med en fornemmelse af at fronterne er ved at kvæles i bas. |
|
![]() |
|
damkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 153 |
Hvis du slukker sub'en hvordan lyder det så, altså bortset fra den manglende bas?
Gør det nogen forskel? |
|
![]() |
|
bbond ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 410 |
Hej!
Lækkert setup.. med, velvalgte komponenter - ingen "mainstream" Lyden er, i den grad, i centrum her ! Derfor kommer det heller ikke bag på mig når du selv nævner effektforstærkeren... spot on ! B&W skal have strøm, masser af strøm... glem alt om W... find en strømstærk effekt. P.S. Classé (som tit fremvises sammen med B&W) kan ikke "tyre" dem... har du lyttet sammensætningen ved du hvad jeg mener ![]() Forslag: 1. Find en (ja, de findes jo, som du ved, kun brugt ;) Thule PA350B (for guds skyld, ikke en 250B) ... den "bankede" High Fidelity eget (Mark Levinson) reference udstyr i sin tid ![]() ![]() 2. Flyt dine fronthøjttalere en halv gang mod sidevæggene (den halve afstand af nuværende) arbejd lidt med to-inn og du får et lydbillede du ikke troede muligt... 3. Arkustik.. måske, men vent til sidst.. som finjustering ![]() Bond ![]() Redigeret af bbond - 01-Marts-2014 kl. 14:46 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |