|
Højttalere surround? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
damkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 153 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 07-Marts-2014 kl. 10:28 |
Hej
Jeg går og overvejer at skrifte min center og front højttalere. Hvad skal jeg kigge på? Anlægget bruges 90% surround / 10% musik. Rummet er omkring 30m2. Jeg lægger stor vægt på klar tale, klarhed, dynamik etc. Drives af Emotiva UMC-200 + Nuforce 7 kanals effektforstærker opgraderet med de nyeste moduler. Har desuden en Velodyne SPL-1200 og DSPeaker til at styre bassen. Jeg overvejer desuden, om jeg skal udvide med endnu en sub, men det er til fase 2.... Jeg har et par steder fået anbefalet, at jeg skal kigge efter dedikeret Surround højttalere. Hvad er holdningen til dette? Jeg har nok selv en favorit mht. hvad jeg skal kigge på, men for ikke at låse mig selv, vil jeg gerne høre "menigheden" hvad folket har erfaringer med og hvad jeg bør kigge nærmere på...
|
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Dedikeret surround.. Så lad budgettet diktere derefter..
|
|
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
|
![]() |
|
Bravo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1333 |
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=130278&PN=1&title=s-helt-nyt-elac-190-51-surround-anlg
ligger lige til højrebenet
![]() |
|
![]() |
|
damkel ![]() Bruger ![]() Oprettet: 22-August-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 153 |
Har lige skimmet testen hos lyd og billede og i overskriften står "ikke det bedste til aktionfilm" Tja, det skulle jo helst ikke blive en forringelse i forhold til mine Vienna'er... Jeg tænker noget i retning af: MK sound 950 serien MK sound 150 serien (men, hvor hunde stiller man den center...) Jamo 500 serien (normalt ville jeg ikke kigge på Jamo, men de THX select 2 certificeret, og har fået gode test, så måske alligevel?) Jeg kan se, at der er noget der hedder Teufel - som så ikke har fået de bedste tests. Men, kan jeg komme lige så langt med noget Elac eller noget andet? Jeg har fået demo'et B&W CM10 - sælgeren mente, at til mit behov var jeg nok bedre stillet med "surround højttalere"... (de lød nu ellers fantastisk ![]() |
|
![]() |
|
jan203 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 17-Oktober-2010 Sted: dk Status: Offline Point: 761 |
Var lige nede og få demo af procella den anden dag og de spiller super godt. Til april skulle der komme en mindre serie dem ville jeg overveje hvis jeg var dig.
|
|
Pioneer 5090H.samsung 3126..Oppo95.Musical FidelityM6i.front.soavo1.Center.sonusfaberdomus.Bag.amadeusmultiaktiv.Sub.klipschRsw12B.Sonos Cullen.Music Hall 25.2 moded dac.
|
|
![]() |
|
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
Jeg har selv 950erne, og under rigtige forudsætninger er de så gode som de test resultater du finder rundt omkring - fremragende. Men de har bedst af en høj cross over (150 Hz), og det kræver en hurtig sub. Og en SPL 1200 er ikke "hurtig".
150erne er dobbelt så dyre, og du får nok 20 % "mere", hvor af det meste af "mere" er mere SPL.. 150erne kræver dog noget mere af din elektronik - de kan ikke få watt nok.. Vi snakker mindst top model receiver eller effektblokke.. Jamo spiller ganske godt.. Kun lidt jeg har hørt dem.. XTZ kommer med en cinema serie som virker lovende. Hvis du vil film, så ville jeg holde mig fra alt nogen kunne finde på at købe til stereo - ALT... De 3 fronter skal være ens, kan de ikke lade sig gøre så dutter det ikke.. Ja, ved godt det snævre feltet ind..
|
|
|
|
![]() |
|
At skære helt oppe ved 150hz, lyder det OK? Normal skærer man ved 80hz, så vidt jeg har forstået, bl.a. fordi det er omkring de 80hz, at det menneskelige høre begynder at kunne retningsbestemme hvor højttaleren står. |
|
![]() |
|
@ damkel
Du har helt ret. Men kan du placere din enkelte sub direkte imellem fronterne er det ikke et problem. Har du to subs der er placeret "ens " på frontvæggen er det ikke et problem. Har du en sub midt front og en midt bagvæg er det heller ikke problem. Du kan ikke bare mase en sub ud i hjørnet og dele ved 150, det vil give problemer. Som jeg også siger, så stiller det krav til "speeden" på wooferen. Du vil kunne høre at subben hænger lidt i bremsen. Men kan man opfylde de krav er der nogle fordele ved at dele så højt. Det med at dele ved 80 hz, er et godt udgangspunkt. Men man skal dog ikke følge det så slavisk at man ikke lytter sig frem til den bedste x-over. Redigeret af Therien - 07-Marts-2014 kl. 18:46 |
|
|
|
![]() |
|
wamsler ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Marts-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 163 |
Prøv at tjekke atlantic technology. De kan prøve lyttes i kbh. Kan ikke lige huske hvor. Men det er møg fedt.
|
|
![]() |
|
Ning ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1759 |
Hvilke Viennaer har du nu?
|
|
Ning
|
|
![]() |
|
bbond ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 19-Januar-2009 Sted: Danmark Status: Offline Point: 410 |
Hey... har lidt brugt, men "mint condition" som nemt matcher Vienna.. da de er, ekstremt, neutrale..
Bond
![]() |
|
![]() |
|
Front HT: Vienna Mozart Center HT: Vienna Maestro Grand |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |