|
Placering af Elac surrond baghøjtalere |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | ||
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 11-Marts-2014 kl. 11:48 |
|
Jeg har købt et Elac 190 5.1 system og skal derfor have placeret mine Elac BS 192 som baghøjtalere. Mit rum er 4 m. bredt og har et 106" lærred (dvs. ca. 240 cm bredt). Min sofa står om ad en væg.
Fra Elac manualen: Hvilket vil betyde at de skal placeres på en hylde i en højde af ca. 170 cm og med højtalerene pegende mod den modsatte væg? I følge Dolby skal baghøjtalerne ellers pege mod ens øre, så de nærmest kommer til pege mod hindanden. |
||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når det er en alm højttaler, skal den pege mod lytteren.
|
||
![]() |
||
andmm ![]() Bruger ![]() Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
|
Hvorfor anbefaler de så at de peger lige ud? Og hvad med højden, vil 170 cm være for højt, en gulvstander er jo kun ca 65 cm høj.
Redigeret af andmm - 11-Marts-2014 kl. 12:58 |
||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Når du kun kører 5.1 ska du placere "baghøjttalerne" som sidehøjttalere, de skal pege mod hinanden og i en højde af ca 80 cm over ørerne.
|
||
![]() |
||
|
Ok, jeg fatter så bare ikke hvorfor Elac skriver at de skal pege lige ud. Og det er til et 5.1 system side 26. Det jeg tænkte at det kunne skyldes er at til musik i 5.1 skal de pege lige ud. Jeg ved at Dali højtalere også er designede til at sprede lyden uden at dreje fronthøjtaleren mod lytteren. skal de så bare placeres vandret mod hinanden 80 cm over ørerne?
Redigeret af andmm - 11-Marts-2014 kl. 13:11 |
||
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
For at få den rette surround, skal lyden stråle hen over hovederne på lytterne. Jeg har dog kun mine hængende i godt og vel hovedhøjde, ca 125cm fra gulv til underkant HT. Afhænger jo af møbel- og personhøjde.
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 35 ![]() -- ![]() Oprettet: 28-Juli-2008 Status: Offline Point: 3673 |
|
Jeg har testet ALLE forskellige placeringer.
Det der virker bedst herhjemme er som skrevet sideplacering og diskant 80cm over ørehøjde. Ved ikke hvorfor Elac beskriver noget andet som optimalt, men jeg vælger at stole mere på Dolby og DTS retningslinier fremfor Elac's. |
||
![]() |
||
Guyver ![]() Bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 240 |
|
http://www.thx.com/home/setup/speakers/51.html
http://www.thx.com/home/setup/speakers/71.html http://www.audioholics.com/tweaks/s...ome-theater-speaker-layout-an-essential-guide Stortset samme indhold, audioholics skærer det bare mere ud i pap. Læs grundigt, da billederne kan være lidt misvisende. Jeg har altid vinklet baghøjttalerne en smule frem, da jeg føler at jeg sidder i en lydboble hvis rear peger mod hinanden, afhængig af hvor højt/lavt de hænger (dipol undtaget). Det passer også meget godt med det de skriver: "Place the SL & SR speakers between 90° to 110° to each side and 2 feet or higher above the listener." Redigeret af Guyver - 11-Marts-2014 kl. 16:17 |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19841 |
|
Fordi Elac forventer at højttalerne er et stykke bag lytteren og ikke at de hænger lige ved siden af lytteren. Klaus |
||
![]() |
||
jespermart ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 893 |
|
![]() Præcis som claus siger, et 5.1 system sættes op som på billedet og baghøjttalerne i den højde som du startede med at angive ca. 170-200 cm. over gulv og personligt foretrækker jeg baghøjttalerne placeret i 110 grader positionen. Om du vælger at lade dem pege ind mod lytte positionen eller lige ud må komme an på en lyttetest i lytte positionen. Hvis sidevæggen er nærmest lytte positionen sættes baghøjttalerne på sidevæggen ellers sættes baghøjttalerne på bagvæggen. I et 7.1 system tilføjer man sidehøjttalere og ikke baghøjttalere Redigeret af jespermart - 11-Marts-2014 kl. 17:48 |
||
Jesper
Jvc N5B, Elite Screens 120" Cinegrey 5D, Marantz SR7013, Dynaudio Evoke10 og X28C i 5.1.4 |
||
![]() |
||
|
""""I et 7.1 system tilføjer man sidehøjttalere og ikke baghøjttalere """"" what ..????
Det billede du har lagt op illustrerer surround højttalere ( sidehøjttalere ) og ikke surround back. I et 7.1 system tilføjer man 2 højttalere på bagvæggen med ca 1.5 meters mellemrum, deraf navnet surround back..!!! Redigeret af strecker - 11-Marts-2014 kl. 17:58 |
||
![]() |
||
|
Ja det var ren vildledning Jespermart..
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |