|
Harddisk Raid1 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Marts-2014 kl. 08:46 |
Hej.
Jeg har en synology USB station, med en USB harddisk på.
Den bruger jeg til back up af billeder og itunes osv.
Da jeg købte den satte jeg en USB harddisk på 160gb på.
Nu er den fyldt godt op og jeg tænker på at købe et USB kabinet der kan køre raid 1.
Tænker at der skal 2 stk 500gb diske i.
Det er ikke noget der kommer til at køre som server, men en jeg tænder når der skal laves en Back up.
Det må gerne være billigt, da jeg en gang ude i fremtiden køber en NAS.
Er der nogen der har forslag til kabinet og diske?
På forhånd tak.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
usb og raid er generelt noget hø. Raid er et setup hvor der er en controller som skal styre hvor data lægges. Det er egentlig ikke bygget til at man går og tænder og slukker for den hele tiden. Jeg kan forestille mig du gør det for at opnå en smule "sikkerhed" men den forsvinder egentlig ved at du render og tænder og slukker for den hele tiden. - Som diske ville jeg bruge NAS-diske, men er absolut ikke sikker på du overhovedet kan få dem i 500GB mere. Jeg tror vist det mindste er 1TB. (enten Seagate NAS eller WD Red diske)
Personligt ville jeg totalt droppe ideen med usb-kabinet for at køre raid og så bare gå direkte på en NAS med det samme. Jeg tvivler meget stærkt på at du får nogen "fed fornemmelse" af at spilde penge på et kabinet, som absolut ikke er billigt når du vil kunne køre raid. Teknisk set skal indmaden i det kabinet være stort set identisk med den indmad der sidder i en NAS - så for en 50'er mere kan du få et netværksstik med! |
|
![]() |
|
Mufti ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-Marts-2010 Sted: Taastrup Status: Offline Point: 4909 |
Tak for input.
Hvad kan du så foreslå uden at det bliver rasende dyrt som et synology kabinet.
Og hvilke diske?
Og kan det fungere med en TDC homebox?
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
Det kommer helt og holdent an på hvad det er du vil. Der findes masser af løsninger hvor du egentlig ikke behøver gøre andet end at bestille et varenummer og så er det hele klart til dig. WD har en masse forskellige udgaver hvor der også er en "cloud" løsning med og de fås også i en 2 disk udgave - de hedder rent faktisk "my cloud" - og bruger blandt andet WD Red diske (vælger du at lave din egen løsning, så har jeg angivet diskene ovenfor. Det hedder modellerne. og du snupper bare et billigt kabinet fra edbpriser. Til at lege med det første lange stykke tid skal du bare sørge for at du har plads til en 4-5 diske i kabinettet. Det er det hele.)
Når det er din "første" løsning, så er der en hulens masse du skal lære fra starten af alligevel, så bare gå på edbpriser.dk og kig på hvilke NAS løsninger du kan få i det prisleje du havde tænkt dig. Uanset hvad du vælger at gøre med "hjemmebyg" så vil maskinen komme tæt på en synology/qnap alligevel. 500 til kabinet 500 til bundkort 500 til ram et par hundrede til psu etc og så er du altså lynhurtigt oppe i et prisleje der matcher præfab udgaverne. Så med mindre man har alt i forvejen så bliver det en halvdyr affære. |
|
![]() |
|
Mange tak for svaret. En NAS løsning i omegnen af 3000,- kommer ikke på tale.
Det er trods alt kun en back up løsning jeg leder efter.
Så jeg ender nok bare med en større USB harddisk til 500,-
|
|
![]() |
|
Tænker at det kunne være en løsning med et NAS kabinet med 1 lille disk i til back up. Så kan jeg udvide med to rigtige NAS diske på et senere tidpunkt.
Hvad er forskellen mellem disse to?
Kan ikke lige se den store forskel.
![]() |
|
![]() |
|
performance. - ikke meget andet. 214se modellen er temmelig meget lavere spec'et end 213j udgaven. (blandt andet kun halvt så meget hukommelse. og den slags kan desværre give lidt performanceproblemer i overførsler)
|
|
![]() |
|
Det anede mig.
Tæller lige knapper og overvejer om jeg skal gå 300,- op. :-) |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |