recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ypao tråden
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ypao tråden

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ypao tråden
    Sendt: 25-Marts-2014 kl. 10:05
Efter at have anskaffet mig en yamaha receiver er jeg blevet noget optaget af de forskellige muligheder.

- det er nåde godt og skidt med lige de indstillinger, når man gerne vil vide hvad hver er:-).

Så tænke andre må have tanker/overvejelser om deres yamaha receivere..

Jeg har mulighed for
Manuel
Front
Flat
Naturaly
Through.

Egentlig har jeg har den sat på through og kan forstå den så ikke bruger noget eq.
Er det som at betragte pure direct?

Hvad er forskel på pure direct og straight/surround straight?

Jeg syntes jeg får en fyldigere lyd ved at bruge ypao indstilling og da mine højttalere alle er zensor tænker jeg ypao flat må blive min indstilling. Eller den jeg vil forsøge mig med nu. Jeg er med på at lyde vil være behandlet i et givent omfang, men hvis receiveren nu håndtere det godt er det vel nødvendigvis ikke skidt:-).

Hvad for indstillinger bruger i?
Til top
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2014 kl. 10:29
Jeg bruger pt. selv "flat" - Håbede selv på at kunne droppe ypao helt og lave opsætningen manuelt men tror desværre min Yamaha model er for basic (kan f.eks ikke sætte crossover på andet end sub'en).
Jeg er ikke fuldt tilfreds med "flat" eller de andre for den sags skyld... Mangler lidt åbenhed i lyden efter min smag.


-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2014 kl. 11:02
Hvilke receiver har du RangerJoe?
Til top
RangerJoe Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 16-Maj-2004
Sted: Nordjylland
Status: Offline
Point: 145
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér RangerJoe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2014 kl. 11:03
Hint: Kig i signature....
Yamaha RX-A1020 LOL
-------------------
JVC DLA-X35|Yamaha RX-A1020|MK S150MK2+MK SS150T+SVS PC-13 Ultra|Intel NUC, LibreElec
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3785
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2014 kl. 11:39
Nå ja, men det fremgår ikke via mobilen:-).
Til top
mbm1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 15-Januar-2005
Status: Offline
Point: 2037
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mbm1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2014 kl. 11:58
jeg har ihvertfald bemærket at hvis jeg benytter direct. så får jeg intet signal til min sub under stereo

Redigeret af mbm1 - 25-Marts-2014 kl. 11:58
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2014 kl. 13:24
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:



Egentlig har jeg har den sat på through og kan forstå den så ikke bruger noget eq.
Er det som at betragte pure direct?

Hvad er forskel på pure direct og straight/surround straight?

Pure Direct er helt uden nogen form for processering, og analoge signaler sendes igennem som analoge, helt uden om DSP kredsløbene. Ved Pure Direct foretages der ikke nogen Bass Management eller andre processerings-ting, derfor vil et to-kanals signal f.eks. kun blive spillet i to højttalere. YPAO er slået fra.

Straight indstillingen slår "Sound Field" indstillingerne fra. Det vil sige, den bruger stadig YPAO (hvis det er slået til), indstillingerne for Bass Management, dvs. hvis højttalerne er "small" så sendes bassen til subwooferen. Delay, level osv. er også i brug, men der er lukket for f.eks. 5.1 til 7.1 processering, Pro Logic dekodning osv.

Hvis du vælger Through i YPAO indstillingen, så slås EQ'en fra, men du har stadig adgang til al øvrig processering, herunder 5.1>7.1 osv.  De øvrige YPAO indstillinger er forskellige presets for target-kurven: Manuel lader dig justere EQ'en manuelt, Front tilpasser de øvrige højttalere til frontkanalerne og korrigerer ikke fronterne. Flat laver en flad targetkurve. Natural er en foreslået target-kurve som Yamaha har lavet, som de synes giver en "naturlig" lyd (det kan man så være enig eller uenig i...). Through som sagt slår YPAO fra.
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu