|
Center højttaler - vinkles eller ej |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Forfatter | |
Jesna ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2010 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 220 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 01-April-2014 kl. 19:42 |
Hej alle
Skal have en Lektor LCR som center og er kommet i tvivl om den skal vinkles lidt op eller om placeringen er ok, hvis den bare står på tv-bordet under tv'et. (Se billede) Tv-bordet er 45 cm. Der er ca 73 cm til underkanten af tv'et. Lytte position er ca 3.24m fra de 2 fronthøjttalere Havde nu bare tænkt på at bruge nogle damping feets til centeren. Har i andre vinklet jeres center eller er den bare sat "lige" på? /Jakob ![]() Redigeret af Jesna - 01-April-2014 kl. 19:43 |
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har et bord i samme højde og 50 cm kortere til fronterne end dig.. Jeg har vinklet center svagt så den skyder direkte i hørehøjde..
Det har jeg blot gjort med tilhørende fødder (zensor serien). Afhængigt af højtalerens evner, så vil jeg mene du skal vinkle den.. Læste en test tidligere om emnet og her var der temmelig meget forskel på hvad man fik af kvalitet fra sin center vinklet/ikke vinklet. Når det er sagt, så er der vel ingen højttalere der er dårligere spillende ved direkte vikling:-) med andre ord, på med vinkel, det kan aldrig skade imho |
|
![]() |
|
Jesna ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 04-Februar-2010 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 220 |
Har du bare brugt de gummi fødder der fulgte med? Og har du gjort noget ved dem? For de er vel lige høje som standard.
|
|
![]() |
|
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3792 |
De er vel godt 1 cm høje. De er bare sat på som beregnet. De passer perfekt ift min lytte position
|
|
![]() |
|
Kan du fortælle lidt mere konkret hvordan du har vinklet dem op ad. Hvis gummi dutterne er lige høje, er den vel plan, altså lige uden den vinkler?
|
|
![]() |
|
Jeg har bare sat 2 foran. 1 i hvert hjørne. Så havde jeg 2 stk 2 mm gummifødder jeg har sat bag til. (Disse er faktisk også monteret for til, således at min center fortil er hævet 12mm).
I min mini tråd kan du på billederne af centeren se hvad jeg mener:).. http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131353&title=mickers-mini-stue-bio Her er der dog faktisk 2 stk 10mm dutter under, men har fjernet den ene igen
|
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
Bedst hvis du kunne løfte centeren op tæt under fladskærmen og så vinkle en lille smule.
Du kunne også afprøve om det er en fordel med centerhøjtaler. Det er ikke sikkert det er det. Redigeret af Sven Palvig - 02-April-2014 kl. 08:57 |
|
![]() |
|
Jeg må lige prøve at lege lidt med det :)
Tak for svarene
|
|
![]() |
|
blumenburg ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 30-April-2012 Sted: mesinge/fyn Status: Offline Point: 383 |
Egentligt simpelt nok.
Lyden skal komme fra skærmen så hvis du føler den kommer fra centeren skal den vinkles |
|
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat Marantz SR7009 fronter: xtz 99,26 mk2 center : B&W xtc bag ht : B&W xt2 sub : xtz 10.17 edge |
|
![]() |
|
Har ikke fået centeren endnu :)
Men har købt damping feets hjem og vil ikke lige smide dem under hvis jeg skal til at vinkle den lidt op. |
|
![]() |
|
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3802 |
Det er vel centerhøjttalerens kvalitet, eller evne til spredning af lyden, der afgør om enheden skal vinkles.
Jeg har placeret en Dali Mentor Vokal 25 cm under tv (midten af enheder til tv underkant ), dette giver ikke anledning til vinkling. Placering af lyden fra centerhøjttaler defineres uden problemer, alt høres korrekt placeret, i forhold til bund, midten og top af skærm. Skal selvfølgelig forstås som, at lyden placeres korrekt på skærmen, alt efter hvor den på skærmen "produceres". |
|
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
|
![]() |
|
Sven Palvig ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Marts-2012 Status: Offline Point: 376 |
En centerhøjtalere burde altid være i samme højde som fronterne. Det er så ikke praktisk muligt grundet fladskærmen. Men så så tæt på som muligt.
Hvis man fintrimmer lyden gør man det med laser, så højtaleren har den rigtige højde uden tipning med hensyn til fronterne. Centeren skal tippes så lidt som muligt. Men det er altid godt at afprøve om man har nødig i en centerhøjtaler. Få den på prøve først. Desværre kan man ikke i hifiklubben få lov at lytte med og uden center, de gange jeg har spurgt. Hvis man kan undvære centeren, er det en fordel fordi den akustisk er placeret meget uheldigt. Alt det der er imellem og bag højtalerne forringer lyden.
Redigeret af Sven Palvig - 03-April-2014 kl. 14:18 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 4> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |