recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Center højttaler - vinkles eller ej
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Center højttaler - vinkles eller ej

Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 04-Februar-2010
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 220
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Center højttaler - vinkles eller ej
    Sendt: 01-April-2014 kl. 19:42
Hej alle

Skal have en Lektor LCR som center og er kommet i tvivl om den skal vinkles lidt op eller om placeringen er ok, hvis den bare står på tv-bordet under tv'et. (Se billede)

Tv-bordet er 45 cm.
Der er ca 73 cm til underkanten af tv'et.
Lytte position er ca 3.24m fra de 2 fronthøjttalere

Havde nu bare tænkt på at bruge nogle damping feets til centeren.

Har i andre vinklet jeres center eller er den bare sat "lige" på?

/Jakob

Redigeret af Jesna - 01-April-2014 kl. 19:43
Til top
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2014 kl. 21:07
Jeg har et bord i samme højde og 50 cm kortere til fronterne end dig.. Jeg har vinklet center svagt så den skyder direkte i hørehøjde..
Det har jeg blot gjort med tilhørende fødder (zensor serien). Afhængigt af højtalerens evner, så vil jeg mene du skal vinkle den.. Læste en test tidligere om emnet og her var der temmelig meget forskel på hvad man fik af kvalitet fra sin center vinklet/ikke vinklet.
Når det er sagt, så er der vel ingen højttalere der er dårligere spillende ved direkte vikling:-) med andre ord, på med vinkel, det kan aldrig skade imho
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2014 kl. 21:20
Har du bare brugt de gummi fødder der fulgte med? Og har du gjort noget ved dem? For de er vel lige høje som standard.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-April-2014 kl. 22:05
De er vel godt 1 cm høje. De er bare sat på som beregnet. De passer perfekt ift min lytte position
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 06:29
Kan du fortælle lidt mere konkret hvordan du har vinklet dem op ad. Hvis gummi dutterne er lige høje, er den vel plan, altså lige uden den vinkler?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 07:11
Jeg har bare sat 2 foran. 1 i hvert hjørne. Så havde jeg 2 stk 2 mm gummifødder jeg har sat bag til. (Disse er faktisk også monteret for til, således at min center fortil er hævet 12mm).

I min mini tråd kan du på billederne af centeren se hvad jeg mener:)..
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=131353&title=mickers-mini-stue-bio

Her er der dog faktisk 2 stk 10mm dutter under, men har fjernet den ene igen
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 08:54
Bedst hvis du kunne løfte centeren op tæt under fladskærmen og så vinkle en lille smule.
Du kunne også afprøve om det er en fordel med centerhøjtaler. Det er ikke sikkert det er det.

Redigeret af Sven Palvig - 02-April-2014 kl. 08:57
Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 13:22
Jeg må lige prøve at lege lidt med det :)

Tak for svarene
Til top
blumenburg Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 30-April-2012
Sted: mesinge/fyn
Point: 383
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér blumenburg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 15:44
Egentligt simpelt nok.
Lyden skal komme fra skærmen så hvis du føler den kommer fra centeren
skal den vinkles
setup: Sony xf9005 65"
canal digital sat
Marantz SR7009
fronter: xtz 99,26 mk2
center : B&W xtc
bag ht : B&W xt2
sub    : xtz 10.17 edge

Til top
Jesna Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jesna Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 15:54
Har ikke fået centeren endnu :)

Men har købt damping feets hjem og vil ikke lige smide dem under hvis jeg skal til at vinkle den lidt op.

Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 16:50
Det er vel centerhøjttalerens kvalitet, eller evne til spredning af lyden, der afgør om enheden skal vinkles.
Jeg har placeret en Dali Mentor Vokal 25 cm under tv (midten af enheder til tv underkant ), dette giver ikke anledning til vinkling.
Placering af lyden fra centerhøjttaler defineres uden problemer, alt høres korrekt placeret, i forhold til bund, midten og top af skærm. Skal selvfølgelig forstås som, at lyden placeres korrekt på skærmen, alt efter hvor den på skærmen "produceres".

Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Sven Palvig Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 27-Marts-2012
Point: 376
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Sven Palvig Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 14:17
En centerhøjtalere burde altid være i samme højde som fronterne. Det er så ikke praktisk muligt grundet fladskærmen. Men så så tæt på som muligt.
Hvis man fintrimmer lyden gør man det med laser, så højtaleren har den rigtige højde uden tipning med hensyn til fronterne. Centeren skal tippes så lidt som muligt.
Men det er altid godt at afprøve om man har nødig i en centerhøjtaler. Få den på prøve først. Desværre kan man ikke i hifiklubben få lov at lytte med og uden center, de gange jeg har spurgt.
Hvis man kan undvære centeren, er det en fordel fordi den akustisk er placeret meget uheldigt. Alt det der er imellem og bag højtalerne forringer lyden.

Redigeret af Sven Palvig - 03-April-2014 kl. 14:18
Til top

Besvar Besvar Side  123 4>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu