|
forstærker til CV AT-100 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-April-2014 kl. 10:20 |
Har fået fingre i nogle Cerwin Vega AT-100.
Specs. hedder: Description: 15" 3-Way Frequency Response: 28Hz-28kHz Power Handling Capacity, Minimum/Maximum: 5/400 Watts Sensitivity, 1W at 1M: 102dB Nominal Impedance: 4 OHMS Har kigget på denne her: http://www.thomann.de/dk/the_tamp_e800.htm er der andre bedre alternativer til prisen?
|
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er en fin forstærker, med rigeligt smæk for skillingen til dine højttalere. Du kan også overveje en Behringer iNuke 1000 i stedet. Den er klasse-D og leverer derfor godt med effekt, uden at blive varm.
Men du kigger på effektforstærkere, er der en specifik grund til at du ikke kigger på integrerede forstærkere? |
|
![]() |
|
mbm1 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-Januar-2005 Status: Offline Point: 2047 |
Nej men er det så ikke en anden pris vi snakker om? Findes der overhovedet integrerede forstærkere der leverer samme effekt? Har i princippet kun brug for effekten. Har kun behov for én indgang.
Redigeret af mbm1 - 09-April-2014 kl. 13:02 |
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Fordelen ved en integreret forstærker er at du får mulighed for at vælge inputs, du får tonekontroller, én volumeknap (i stedet for en til højre og en til venstre) og som oftest får du også en fjernbetjening.
Hvis du skal have de samme muligheder med en effektforstærker skal du til at købe en forforstærker, og de kan i mange tilfælde være dyrere end de integrerede forstærkere. Du kan selvfølgelig bare styre det hele fra din lydkilde, f.eks. din iPad i stedet for en forforstærker. Hvis du kigger på brugt grej, kan du nemt finde en god integreret forstærker. Der er altid forstærkere til salg på DBA og andre steder. Selv hvis du gerne vil spille rigtigt højt, så behøver du reelt ikke mere end 2x50W RMS. Jeg havde selv en NAD C320BEE (2x50W RMS) og et sæt Audiovector C2, og den kombination kunne så rigeligt spille så højt at jeg ikke kunne holde ud at være i stuen. Til almindelig brug var der aldrig nogensinde skruet mere end 50% op, selv til film med bulder og brag. Led efter en brugt forstærker på DBA. Gå efter noget som NAD, Cambridge, Rotel, Denon, Marantz. De kan fås til fornuftige priser og kan holde i mange år. Specielt NAD C32x-serien er værd at gå efter. Hvis du vil have mere effekt (det er nok ikke nødvendigt), så gå efter C35x- eller C37x-serierne, hvis du kan finde dem til OK priser. Redigeret af HenrikStevn - 09-April-2014 kl. 13:19 |
|
![]() |
|
jeg har en Yamaha RX-V640 (2x135W -4 ohm / 2x85W 8 ohm))
men andre siger bare glem alt om hifi forstærkere.. Ikke nem at blive klog på. Det er til festbrug jeg skal benytte højtalere,, kobler så bare en ipod på..
Redigeret af mbm1 - 09-April-2014 kl. 13:21 |
|
![]() |
|
Den Yamaha har rigeligt med effekt til at spille højt med de højttalere.
Er det fordi du skal bruge det til fest, til at spille op i et stort lokale? For ellers kan jeg ikke se hvorfor en hifi-forstærker ikke er fin til det. Du får mere effekt for pengene med PA-forstærkere, men det betyder intet hvis du ikke rent faktisk har brug for så meget effekt. |
|
![]() |
|
Ja det er noget jeg skal bruge til når vi holder lidt fest (privat) i nu og næ.. så jeg slipper for at flytte rundt på vores stueanlæg.. Andre nævner bare at min yamaha og/eller højtalerne tager skade hvis de bankes igennem i flere timer med en sådan hifi forstærker.
|
|
![]() |
|
Det vil kun ske hvis du skruer for højt op, så forstærkeren begynder at forvrænge. Du vil ikke være i tvivl om hvis det sker, for det lyder ekstremt ubehageligt. Hvis man lader det køre sådan kan du brænde diskanterne af eller overophede forstærkeren, men den er sikret så den slår fra af sig selv hvis den bliver for varm.
Du skal ikke være bange for at blæse basenhederne ud på sådan et sæt Cerwin-Vega med musik. Men hvis det også er for at slippe for at flytte rundt på dit stueanlæg, så er den Thomann-forstærker du linkede til fin. Her har iNuke-forstærkeren dog endnu en fordel, den vejer nærmest ingenting :-) Redigeret af HenrikStevn - 09-April-2014 kl. 13:33 |
|
![]() |
|
Nej jeg vil kun spille så længe det lyder godt. Men spørgsmålet er jo om højtalerne spiller bedre/højere hvis de for 300W fremfor små 100W? Yamahaén er ikke den jeg anvender i mit stue setup.
|
|
![]() |
|
De vil ikke spille "bedre" bare fordi de får mere effekt, men de vil kunne spille højere.
Jeg havde en formel her, men den er ikke helt korrekt. Humlen er dog, at det maksimale lydtryk ikke vil stige meget selvom du går fra 100W til 300W. Forskellen er at gå fra ~125dB til ~128dB i maksimalt lydtryk med dine højttalere. Hvis vi vender det på hovedet, så kan du lave et lydtryk på over 112dB med kun 10W effekt, men du skal bruge over 1000W for at ramme 130dB. Normalt niveau for rockkoncerter er omkring 110-120dB. Diskoteker ligger på omkring 90-110dB. Redigeret af HenrikStevn - 09-April-2014 kl. 13:49 |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |