recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - NAS - Et par spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

NAS - Et par spørgsmål

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Silentbob Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 632
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: NAS - Et par spørgsmål
    Sendt: 02-April-2014 kl. 09:23
For et stykke tid siden lavede jeg en post angående bygning af en mediacenter med interne haddiske. 

Mediacenteret er sat lidt i bero mens jeg venter på enten Kaveri A8-7600 eller de nye Intel Nuc kommer på markedet. Så lige pt. bruger jeg stadig vores bærbar. Men i mellemtiden har jeg ændret lidt standpunkt angående interne harddiske og besluttet en NAS nok er vejen frem.

Pengene er meget små, så i første omgang havde jeg kig på en WD My Cloud 4 TB til 1500 kr. 

Men jeg har et ønske om automatisk cloud backup af vores billeder og hjemmevideo. Efter vi har fået en søn er det blevet ekstrem vigtig for mig at dette er sikret. Google Drev er blevet rimelig billig med deres nye prisnedsættelser og det koster cirka 200 kr om året for 100 GB. Vi har omkring 50 GB film/billeder, så det burde være rigeligt et par år frem.

Men så vidt jeg kan orientere mig har WD My Cloud ikke en backup funktion til Google Drev eller andre cloud løsninger for den sags skyld. Der har Synologys nyeste software til gengæld, efter hvad jeg har læst mig frem til.

Dernæst skal der placeres musik (MP3/FLAC) og film (Ukomprimeret bluray rips - Ikke 3D) på NASen der skal streames til medieacenteret og videre til TV. 

Men her kommer min viden til kors. Jeg er ikke klar over om der er NASen eller mediacenteret der skal levere computerkraften når der skal streames film/musik. Så jeg er reelt ikke klar over hvor meget jeg kræver fra en NAS. I bund og grund er jeg faktisk lidt på herrens mark.

Derfor vil jeg meget gerne have nogle forslag til en billig NAS (Brugt er også fint) der kan tilfredsstille mine behov:
 - Cloud backup (Billig) af udvalgte mapper på NAS serveren
 - Streame ukomprimeret bluray rips og musik til mediacenter
 - Gerne omkring 3 -4 TB plads

Mange tak på forhånd
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 09:34
Nu er det nok en fejl at sige at din NAS skal streame musik/film. Din afspiller tilgår NAS'en via en share, dvs. den henter løbende filmen. Dvs overførselshastigheden skal være max 25Gb/time. En god Synology kan klare ca. 6Gb/min. Så det er ikke her din flaskehals er ! Du skal jo ikke have installeret en medieserver på NAS'en som skal klare en transcoding af filen on-the-fly for at lave den om til et andet format så din afspiller kan afspille den.
Kik efter en brugt Synology - nyere end x09 modellen - den får ikke flere FW opdateringer.

Redigeret af kim.t - 02-April-2014 kl. 09:36
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 09:41
Nu får du ikke en Synology NAS til 1500,- med 4 Tb plads. Synology NAS sælges normalt uden HD, og koster i sig selv ca. 2.500,- for en 2 HD løsning (DS-214+) til 3.000,- for en 4 HD løsning (DS414) eller 4.000,- for den lidt kraftigere DS412+.

Jeg har dog en DS412+ som jeg skal opgradere til en større model (og dermed får i overskud), hvis det har interesse, til 2.500,- efter påske (skal opgradere i påsken). Der er en anden, der står foran i køen, men han har ikke besluttet sig til, om han vil have den endnu...

Redigeret af HeartWare - 02-April-2014 kl. 09:46
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 10:54
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Nu er det nok en fejl at sige at din NAS skal streame musik/film. Din afspiller tilgår NAS'en via en share, dvs. den henter løbende filmen. Dvs overførselshastigheden skal være max 25Gb/time. En god Synology kan klare ca. 6Gb/min. Så det er ikke her din flaskehals er ! Du skal jo ikke have installeret en medieserver på NAS'en som skal klare en transcoding af filen on-the-fly for at lave den om til et andet format så din afspiller kan afspille den.
Kik efter en brugt Synology - nyere end x09 modellen - den får ikke flere FW opdateringer.

Hvis jeg forstår dig rigtig kan enhver model af Synology 210 og fremefter opfylde mine ønsker?

Det er netop også det der forvirre mig lidt. Hvis enhver Synology 210 og fremefter tjener mit behov og det egentlig "blot" er NASens opgave at levere data. Hvad er baggrunden/hvilken funktioner tjener de forskellige modeller af feks, Synology med varierende mængde RAM og CPU kraft?

Heartware -> Jeg er godt klar over jeg ikke får en ny Synology med diske til 1500. Det var netop derfor jeg ville høre hvor lidt mine ønsker krævede og hvor langt jeg kunne gå tilbage hvis jeg kiggede brugt.

Tak for tilbudet, men 2500 + hvad diske evt. koster er langt over mit budget.

Det behøver som sådan ikke være en Synology/Google Drev løsning. Jeg vil meget gerne høre om alternative løsninger fra folk med lignende setup. Blot det er billigt:)

Jeg er generelt blot ude efter så meget input som muligt, for at kunne lave en kvalificeret beslutning.

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 11:38
så længe der kun skal serveres data uprocesseret til en afspiller, kan en hvilken som helst NAS i verden gøre det, men i samme øjeblik man ønsker at kunne afspille på andre enheder, som eksempelvis tablets, telefoner ol. så skal data processeres inden de kan sendes afsted, da de ikke kan håndtere fhd bd-rips. Og det er så her problemerne opstår med små enheder, da de ganske enkelt ikke har kræfter nok at arbejde med.

Mit umiddelbare bud er find en gammel pc hvis det er muligt og brug den som nas til at lære om funktioner og muligheder. - et rigtigt godt bud kunne være nas4free.org (teknisk set kan det også installeres i en virtuel maskine så man kan lege med det, men så har man nok ikke helt lagerpladsen, hvis det er på den bærbare.) Der er oceaner af videoer på nettet som viser hvordan man sætter det op og masser af guides rundt om på nettet.

Redigeret af claus_jac - 02-April-2014 kl. 11:39
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 12:01
Takker for input.

claus_jac: Det var lige præcis den information jeg havde brug for.

Umiddelbart skal NASen kun servicere mediacenter/streamer bokse rundt omkring i huset. I øjeblikket er det kun en, men kunne godt forestille mig en i soveværelset og sønens værelse på sigt. 

Så ud fra det perspektiv er mine muligheder jo rimelig åben.

Jeg har desværre ikke længere tiden til at "lege" med tingene og af den vej lære det fra bunden. Bare det at sætte mit mediacenter ordentlig op som jeg ønsker det har stået på i lang tid. Derfor jeg groft udnytter jeg eksperter herinde:)

Jeg leder derfor efter en færdigpakket løsning.

Så er det som sådan kun min 2. ønske det definere valget. 

Hvad anvender folk som automatisk off-site backup løsning (Gerne billigt), så man er sikret ved brand, indbrud osv?

Redigeret af Silentbob - 02-April-2014 kl. 12:02
Til top
kim.t Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Juli-2004
Sted: Silkeborg
Point: 3850
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kim.t Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 12:47
Ungernes PC har mappet deres "Dokumenter og Data" til Dropbox.
På min NAS er det altså kun foto's jeg tager backup af. Jeg har dem liggende på PC og på NAS. Når jeg tømmer kameraet så tager jeg min 2,5" HDD med hjem (som ligger i skuffen på arbejde) og sync'er den.
Andet har jeg altså ikke kopi af - hverken min filmsamling eller musiksamling 
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-April-2014 kl. 13:13
Oprindeligt skrevet af kim.t kim.t skrev:

Andet har jeg altså ikke kopi af - hverken min filmsamling eller musiksamling 

Vores dokumenter ligger placeret på Skydrive og film/musik har jeg ingen intentioner om at backe up. Det er ikke jordens undergang at miste det:) Så det er ligesom dig kun billeder og hjemmevideo jeg er interesseret i.

Lige som dig anvender jeg i dag en ekstern haddisk. Men vil meget gerne have det til at køre automatisk fra NAS til cloud eller lignende.
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 23-Februar-2007
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 07:02
Jeg bruger Strato Hidrive til automatisk backup fra min Synology. De har lavet en app til NAS'en, så det er ret nemt at sætte op.
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Mutzer Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Juli-2006
Point: 180
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mutzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 09:54
Nu leder du godt nok efter den nemmeste løsning, men vil da lige nævne Windows home server som et bud, men det er ikke plug&play. Jeg har stumperne fra min gamle til overs, inkl licens til den første version, så det kunne være en god start. Men der skal stadig diske til, og det skal installeres osv. Kunne nok finde ud af noget start hjælp hvis du skulle have interesse. Men der er gode muligheder i Windows home server, så hvis du kender lidt til Windows, så er den nem at have med at gøre.

Umiddelbart lyder din løsning med googledrev for 200 kr om året ret fin, hvis du ikke har brug for mere plads. Jeg er selv ved at overveje backupbox.dk, som kan tilbyde ulimitid storage, for 250 kr om året, og man kan vist smide det på 5 maskiner. Det er sku billigt!

Men send mig en PB hvis du vil høre lidt mere om hardware osv i min gamle løsning.
Mutzer
Til top
TG80 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-Januar-2010
Sted: Danmark
Point: 225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TG80 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-April-2014 kl. 10:54
Jeg bruger Crashplan+ til at backe mine dokumenter og billeder op. Det koster $5,99 om måneden for ubegrænset plads (jeg bruger pt c. 140 GB) og ned til $3,96 "per måned" hvis man betaler for 4 år med det samme
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Silentbob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2014 kl. 18:27
Takker for bidragene.

Nogen der har erfaring med Zyxel NSA325V2? 

Hardware ser okay ud og den er rimelig billig. 
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu