recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Justering af enkelte Hz på højtalere?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Justering af enkelte Hz på højtalere?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Status: Offline
Point: 1040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Justering af enkelte Hz på højtalere?
    Sendt: 27-April-2014 kl. 16:02
Ohøj til Recordere folket!

Sagen er den, at jeg har for nyligt været ude og anskaffe ny forstærker (Onkyo TX-NR626) da den gamle (Pioneer VSX-921) stod af.

På den gamle, der kunne jeg på enkelte højtalere, gå ind og justerer Hz frekvensen i de enkelte områder (80, 125hz osv.) på de enkelte højtalere, så jeg på den måde kunne skrue mere op for bas niveauet på mine front højtalere, så det var DEM der stod for bas delen af musik/film, og subben kun tog sig af 80hz og derunder (som den er sat til) i stedet for den som nu, også skal agere bashøjtaler...

er der på nogen måde, hvor jeg kan gøre det samme med min nye Onkyo? syntes ikke rigtig en audyssey opsætning ændre på det sådan for alvor, andet end at sætte en EQ på højtalerne for at bassen ik blir for voldsom og hæver vokalen en smule måske? (syntes ik der var den store forskel) og så ændre hvor langt der er til de enkelte højtalere, og skruer op og ned for volumen på dem...
og det helt store spørgsmål, FINDES den funktion faktisk på Onkyo? eller var jeg bare heldig der hos Pio? Ouch
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2014 kl. 22:19
Ved godt det er et fy-ord, men har du prøvet at kigge i manualen? For eksempel side 56 i den engelske. Selvfølgeligt kan crossover frekvensen manuelt ændres under speaker setup/højttaler indstillinger (eller hvad de nu kalder det på dansk).
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2014 kl. 23:04
det ikke selve crossover frekvensen til subben jeg leder efter, men specifikke frekvens indstillinger til højtalerne, så jeg kan skrue op for specifikke frekvens områder på f.eks. mine front eller mine baghøjtalere..
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19812
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2014 kl. 23:28
Equalizer for hver kanal?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-April-2014 kl. 00:22
tjah, det er vel en form for Equalizer??.. men ja.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2014 kl. 23:05
Slet ingen forslag eller nogen der ved noget om det? Unhappy
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-September-2013
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 04-Maj-2014 kl. 23:50
Er det den her menu i den Pioneer du mener ?

Til top
jeps Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-Juli-2004
Point: 234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jeps Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 12:36
audyssey 'en skal man vælge enten "fuld automatisk" eller manuelt.

I min Onkyo 5010 er equalizeren desværre nulstillet, hvis man vælger manuel.
Det vil sige den overtager ikke bare audyssey indstillingerne.

Hvad er der galt med bare at skrue op for bassen på den generelle tone-kontrol?

Jeg synes i øvrigt audyssey 's "loudness" kontrol virker meget overbevisende, så den kunne du tjekke om den er slået til.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 13:06
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:

Ja det ligner sgu meget godt! min så godt nok lidt anderledes ud, men princippet er det samme ja!

Jeps, mit problem ligger i, at jeg vil have mere bas frekvens frem på mine fronthøjtalere, og kun "sub" bas på min subwoofer, og ikke som nu hvor sub'en kører næsten al bas frekvenz og fronterne kun prøver at følge med.. det lyder langt fra godt, især når man ved ens højtalere har potentiale til mere!

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 13:26

Du har vel stillet dine fronter til Large.? Så får de det fulde frekvensområde, din sub tager så det dybe LFE. Den stilles f.eks så til at køre fra 80Hz og ned.
Det er ikke alle Recivere der har mulighed for Tonekontrol når diverse Soundmodes anvendes.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-September-2013
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-Maj-2014 kl. 14:21
Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Ja det ligner sgu meget godt! min så godt nok lidt anderledes ud, men princippet er det samme ja!

Jeps, mit problem ligger i, at jeg vil have mere bas frekvens frem på mine fronthøjtalere, og kun "sub" bas på min subwoofer, og ikke som nu hvor sub'en kører næsten al bas frekvenz og fronterne kun prøver at følge med.. det lyder langt fra godt, især når man ved ens højtalere har potentiale til mere!

Desværre har du ikke den viste mulighed i din nye receiver.

Faktisk tror jeg Pioneer er ene om at have en EQ for hver udgang, desværre.
Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Muffeh Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Maj-2014 kl. 02:01

Oprindeligt skrevet af Muffeh Muffeh skrev:

Desværre har du ikke den viste mulighed i din nye receiver.

Faktisk tror jeg Pioneer er ene om at have en EQ for hver udgang, desværre.

SATANS!! - For at sige det lige ud...

Nå, må prøve at se hvad jeg så gør, for går sku ik tilbage til Pio mere, i hvert fald ikke til Home Audio.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu