recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Sub i både surround og stereo
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Sub i både surround og stereo

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Sub i både surround og stereo
    Sendt: 07-Maj-2014 kl. 11:08
Hej

Mine front højttalere gør kun ned til 80hz (MK-sound surround højttalere).
Ved hver højttaler står også en subwoofer.
Mit surround går fra processor til multikanals effekttrin.

Jeg overvejer, hvordan man bedst ville kunne lave et hybrid setup...

Jeg forstiller mig en forforstærker med HT-passthrough/processor gennemgang (hvad man nu skal kalde det) og videre til aktivt delefilter, som splitter til fronterne og subwooferne.
Så vidt jeg kan google mig frem til, så kunne man godt gøre dette f.eks. med en MiniDSP.

Men...så er der jo subwoofer udgangen fra min surround processor, som også skal til subwooferne. Det skal altså på en eller anden måde mixes med det som kommer fra det aktive delefilter.

Kan det overhovedet lade sig gøre?
Hvordan?

Jeg ved godt, at det måske er en lidt skør ide og at det måske blive vanskeligt at få det hele integreret, jeg forventer også at skulle måle og pille lidt inden det "spiller"...
Men, vi er her jo også for at lege og eksperimentere Wink
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 12-Juli-2013
Sted: Vestsjælland
Point: 255
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2014 kl. 21:54
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

Hej

Jeg forstiller mig en forforstærker med HT-passthrough/processor gennemgang (hvad man nu skal kalde det) og videre til aktivt delefilter, som splitter til fronterne og subwooferne.
Så vidt jeg kan google mig frem til, så kunne man godt gøre dette f.eks. med en MiniDSP.

Men...så er der jo subwoofer udgangen fra min surround processor, som også skal til subwooferne. Det skal altså på en eller anden måde mixes med det som kommer fra det aktive delefilter.

Hvordan?

Jeg ved godt, at det måske er en lidt skør ide og at det måske blive vanskeligt at få det hele integreret, jeg forventer også at skulle måle og pille lidt inden det "spiller"...

Har jeg forstået det rigtigt ?
1) Du vil til surround bruge dine 2 vejs L og R fronter ned til 80 Hz og dine 2 subber i mono som normal 5.1 (eller hvor mange du nu har)
2) Du vil til stereo bruge dine 2 vejs L og R fronter sammen med L og R subber via elektronisk delfilter som et samlet 3 vejs stereosæt, så du også får bassen i stereo.

Redigeret af E100 - 07-Maj-2014 kl. 21:55
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2014 kl. 22:25
Oprindeligt skrevet af E100 E100 skrev:

Hej

Hvordan?

Har jeg forstået det rigtigt ?
1) Du vil til surround bruge dine 2 vejs L og R fronter ned til 80 Hz og dine 2 subber i mono som normal 5.1 (eller hvor mange du nu har)
2) Du vil til stereo bruge dine 2 vejs L og R fronter sammen med L og R subber via elektronisk delfilter som et samlet 3 vejs stereosæt, så du også får bassen i stereo.

Jep.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2014 kl. 22:38
Hvad er så signalkilden til stereo, er det samme bluray, eller mediecenter som til film, eller vil du bruge noget dedikeret CD, LP til det ?
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2014 kl. 06:24
Om du sender stereolyden gennem din surroundprocessor (som vel kan arbejde i stereo, som min aldrende Marantz kan), eller gennem et virvar af forforstærkere, miniDSP og hvad ved jeg, er vel lige fedt?

Brug dog din (formodentlige) ganske ubemærkede surroundprocessor til både stereo og surround og lad den klare styring af sub.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2014 kl. 15:43
Jeg havde engang Marantz's næste største surround receiver.
Mens den var til reparation pga. en defekt HDMI port, købte jeg en lille Trends forstærker, så jeg kunne have noget lyd i stuen.
Jeg blev chokeret over, hvor godt stereo lød.

Der er ingen tvivl om, at min Emotiva UMC-200 lyder godt til stereo, men jeg er at den overbevisning, at dedikeret stereo setup altid er bedre.

På den anden side set, har du måske ret i, at det går fløjten ved at sende lyden igennem for mange led.
Det er noget, som jeg næsten forventer.
Men, jeg kunne godt tænke mig at lave forsøget

For at svare E100, så er musikkilden pt. en squeezebox touch igennem en Stello DAC.

Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2014 kl. 16:33
Du fortæller din SR at front HT er Large og alle andre HT er Small samt at du ingen sub har. Så bliver ald bas under xover (80Hz) sendt front kanalerne og miniDSP deler mellem front og sub. Nemt ikk'
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
E100 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér E100 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2014 kl. 19:35

Jeg havde engang Marantz's næste største surround receiver.
Mens den var til reparation pga. en defekt HDMI port, købte jeg en lille Trends forstærker, så jeg kunne have noget lyd i stuen.
Jeg blev chokeret over, hvor godt stereo lød.

Der er ingen tvivl om, at min Emotiva UMC-200 lyder godt til stereo, men jeg er at den overbevisning, at dedikeret stereo setup altid er bedre.

På den anden side set, har du måske ret i, at det går fløjten ved at sende lyden igennem for mange led.
Det er noget, som jeg næsten forventer.
Men, jeg kunne godt tænke mig at lave forsøget [IMGsmileys/smiley1.gif" align="middle[/IMG]

For at svare E100, så er musikkilden pt. en squeezebox touch igennem en Stello DAC.

Jeg har en miniDSP 8x8 der kan det du ønsker + mere til.
Med fjernbetjente presets kan du køre surround som du plejer evt. + rumkorrektion med Room EQ Wizard (gratis program).
I stereo kan du så køre det som 3 vejs setup evt. med sin egen korrektion hvis du har ønsker on dette.

Hvis du sætter et digital modul i den, kan du til stereo køre digitalt direkte fra din squeezebox i miniDSP'en som har fjernbetjent volumenkontrol og bruge den som DAC/forforstærker med rumkorrektion + delfilter, derfra til dit effekttrin
(du kan selvfølgeligt også gå annalogt ind i miniDSP'en hvis du er glad for din DAC)

se link for mulighederne i miniDSP'ens software plug-in
10 x 10 Xover v1

link rumkorrektion
Auto-EQ tuning with REW

Det en meget let at brug og virker glimrende, jeg købte den til et forsøg med indbygning af subwoofere i sofaerne hvor de blæste op gennem puderne, miniDSP'en gjorde hvad den skulle med volumen, eq, tidsforsinkning, fase osv. Men det nødvendige output for at få en taktil oplevelse blev for forstyrrende i forhold til de normale subwoofere, og ide'en blev droppet da 6 sofabasser ville overtage LFE signalet fuldstendigt.

link til min miniDSP
miniDSP
Venlig hilsen E100

Diskret stuebio
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu