recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - mpg eksempel på DVB-C
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketmpg eksempel på DVB-C

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Emne: mpg eksempel på DVB-C
    Sendt: 22-September-2006 kl. 01:06

http://rapidshare.de/files/33975457/DVB-C_optagelse.mpg.html

Filen fylder knap 30 MB og er optaget med FireDTV og DVBViewer fra Canal+ Film og er i 16:9 format.

Kvaliteten er den samme i andre programmer (MCE, myTheatre og MediaPortal). Generelt findes kun én kvalitet for DVB-C (og DVB-S og DVB-T), nemlig den bedste.

Live TV og optaget TV har præcis den samme kvalitet. Der er intet kvalitetstab ved optagelse.

Kvaliteten er lige så god på DR1, DR2 og TV2 når disse sender i 16:9.

Der stilles ikke særlig store krav til PC'ens hardware. 2GHz processor og et nogenlunde grafikkort klarer sagen.

Ved HDTV stilles lidt større krav til PC.

Kommentarer mm. er velkomne.

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Februar-2006
Point: 606
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-September-2006 kl. 01:58

Ser sku godt ud!

Hvad skal der egentlig bruges af hardware for at få det til at køre?

Redigeret af Clemen - 22-September-2006 kl. 01:58
Til top
Delphi Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 29-Januar-2006
Point: 438
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-September-2006 kl. 15:56
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Ser sku godt ud!

Hvad skal der egentlig bruges af hardware for at få det til at køre?

Se tråden FireDTV og StofaXtra for mere info

DVBViewer og DVBViewer Media Server.
Xepg og XgrabDMS download: a123.dk
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 18:49
Delphi

Når du siger at der kun er en kvalitet, betyder det så at der ikke er mulighed for en anden bitrate. Er det ikke software bestemt? I dit eksempel er den så lav som godt 2800. Det er faktisk ret langt nede, helt nede ved det laveste der kan laves før det begynder at blive klart dårligt.

En højere bitrate kan også lave en bedre kvalitet, men filen fylder så også mere.  Men feks ved 4200 kan der være 2 timer på en dvd. Du kan nok have 3 timer med 2800.

Jeg syntes dit eksempel ser  godt ud, men kunne du ikke lave et par stykker til, de behøver da bare at være på 10 sec. sådan nogle fylder under 10 mb. Jeg ville gerne kigge nærmere på din løsning.

Hvordan opfatter du du dit valg hvis alternativet var en selector? Men det kræver jo så igen et tv kort og s-video ind. Det koster, men det er jo heller ikke en hel billig løsning den du har valgt, vel? Gad vide hvad det har kostet dig?

Ken

Redigeret af Ken_T - 24-September-2006 kl. 18:51
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 20:44

Jeg bemærkede også den lave bitrate og syntes kvaliteten var lidt dårligere end det jeg selv opnår når jeg optager fra canal+ på min recorder i SP kvalitet. Det undrede mig.

Jeg kunne derfor godt lide at vide om optagelsen er en "optagelse", altså en encodning foretaget af dit udstyr, eller om det er den rå mpeg stream der er modtaget fra canal+

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 22:20

Når man anvender et DVB-tv-kort (uanset S, C eller T) er det altid den rå datastrøm, man dekoder og viser og evt. optager...

Der sker ingen encoding i den proces, kun at man filtrerer de PID ud fra en mux (eller transponder) som udgør en kanal (billede, lyd + evt. DVB-subtitle).

Derfor undrer det mig at du Spawn skulle være i stand til at opnå bedre kvalitet via recorder..

I dit tilfælde skal det først konverteres til analog via en selector-box eller lign. og så tilbage igen til digtial i recorderen...

Mens det via et DVB-tv-kort går udenom denne process og forbliver uændret... 

Et dvb-tvkort kan sammenlignes med et net-kort, det er rent data der overføres...

Hvis kvaliteten skulle være ringere ved et DVB-tvkort, skulle selve tuneren i DVB-kortet tabe en masse bit i forhold til tuneren i f.eks. selector boksen...  

Normalt viser den slags tab sig som "hak" i billedet....

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-November-2005
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 23:11

Med DVB-C kort optages der i den kvalitet der sendes af udbyderen og uden analog støj.

Bitraten er det springende punkt kvalitetsmæssigt, men denne er med mindre kabel-tv selskabet piller ved den, den der sendes med på satellitten (for satellit transmitteret kanaler).

Canal+ Film ligger faktisk lavt med hensyn til bitrate fra Canal+'s side.

Redigeret af digitalt.tv - 24-September-2006 kl. 23:14
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-September-2006 kl. 23:29

#avh

Det var nu også sådan jeg havde opfattet det, og også derfor jeg undrede mig over at jeg syntes mine egne optagelser blev bedre. Men den forholdsvis lave bitrate fik mig til at tro at der måske ikke blot var gemt den rå datastrøm, men afhængig af softwaren var sket en eller anden encodning/transcodning. Jeg har ikke selv optaget filmen der er eksempel fra, så kan ikke sammenligne præcis med den, men jeg syntes klippet har en del moskitonoise og uro jeg ikke oplever på mine optagelser fra canal+ kanalerne

her er et par eksempelklip fra mig 

http://spawnweb.dk/mh300/helsing169sp.mpg

http://spawnweb.dk/mh300/kangaroojack4.mpg

http://spawnweb.dk/mh300/Irobot2.mpg

Edit: links rettet

Redigeret af spawn - 25-September-2006 kl. 00:50
Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 00:45
Dine links virker ikke rigtig Spawn, med undtagelse af de sidste fra  -I robot- som jeg ikke har set endnu, men jeg husker at kvaliteten fra denne film netop var særdeles god fra Selector.

Men jeg har tidligere set nogle klip fra dig, Spawn,  de var meget flotte og skarpe. Men igen var der en subjektiv oplevelse af forskel, så nogle var bedre end andre. Men jeg var meget imponeret af især et klip, som jeg stadig har liggende. (fra en serie)  Der havde du en bitrate på 9000 faktisk, en SP optagelse. Hvordan du lige har opnået en så høj bitrate samtidig med at der kunne være 2 timer på en DVD har jeg ikke fostået?  Det troede jeg ikke man kunne. Men sådan var det altså. Jeg kan godt lave noget der godt, men ikke så godt.

Men det der med det subjektive indtryk på forskellige optagelser gør jo også at man bedre kan bedømme en kvalitet hvis der er mere end lige et enkelt klip, så måske kunne vi se nogle flere lavet med firedtv?

Mvh ken

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 01:00

Det er fordi jeg var en klovn og skrev forkert - har rettet dem - tak Ken_T

Mht. Bitraten så skyldes det at når der optages i SP så optages der i variabel bitrate - de 2 timers spilletid opnåes ved en gennemsnitlig bitrate på omkring 4.5 mbit, men den varierer hele tiden bitraten efter behov, så den kan være 9000 nogle steder og 1500 andre steder. Ved optagelse i HQ så optages med konstant bitrate - altså med ca. 9000 hele tiden og dermed kun 1 times spilletid.

Her et billede fra bitrateviewer der illustrerer det

Her kan du se både average bitrate omkring 4000, peak bitrate omkring 8700, current bitrate hvor man kigger på skalaen, samt en masse andet info, eks. q level forløbet samenlignet med bitratemønstret.

Jeg kan godt anbefale bitrateviewer, fint lille program til at "analysere" ens mpg filer med.

Til top
Ken_T Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 02:05
Ja, det program må jeg have fat i, det er lige mig. Har kun nogle der viser et gennemsnit. Skal da lige se hvad min harddiskoptager laver. Selv om resultatet ser udmærket ud.

På mit TV kort bruger jeg variabel mellem 4200 og 9000, det bliver et gennemsnit på 6500 der også kan lave 2 timer på en DVD.

Jeg smider lige et klip op fra mit TV kort (pwr 150)  der er lavet via s-video og fra selector. Det kunne måske et sted være sjovt at sammenligne med det der laves med et fireDTV kort, især når man tager i betragtning at et FireDTV kort skulle have bedre betingelser. (Ingen digital til analog og ingen s-video) Det er kun på 13 sec - 8MB

http://www.upload2.net/page/download/dYntW3m2qpxGpBS/west2+% 2802%29.mpg.html

Jeg så lige dit klip fra -I robot-, ret godt faktisk, selv om det ikke er det bedste fra dig, skal lige hente de andre du har lagt op. Jeg skulle da have beholdt filmen jeg selv optog for at sammmmenligne.

Ken

Til top
digitalt.tv Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-November-2005
Point: 720
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-September-2006 kl. 09:28

Nu har jeg ikke lige Canal+ via TDC men her er 1½ minut fra TV2 Charlie optaget via FireDTV DVB-C på TDC signal.

Det er selvfølgelig det rå signal uden modificeringer

http://rapidshare.de/files/34360214/reklamercharlie.mpg.html 

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu