recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Hvad er jeres reference-surround?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvad er jeres reference-surround?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Hvad er jeres reference-surround?
    Sendt: 26-Maj-2014 kl. 13:38
Inspireret af en "Hvis jeg vandt i Lotto"-tråd som er her på sitet, så synes jeg det kunne være interessant at lave en tråd, som omhandler folks reference-surround. Altså den bedste filmlyd I nogensinde har hørt og som er den man altid kommer til at sammenligne med.

Dét jeg tænker kan være parametre man bedømmer på, er ting som bas, homogenitet, integration mellem LCR/sur og LCR/Sub, dialog, dynamik osv osv. Der burde være rigeligt med parametre :)

Så kort og godt: Hvor er jeres bedste surroundoplevelse, hvad gjorde den god (og hvad manglede evt) og hvilket udstyr blev der brugt?

Som de fleste ved, har alle ikke de samme meninger når det gælder hvordan ting skal lyde, så håber ikke det ender med mudderkastning i tråden. Jeg synes bare det kunne være sjovt at høre om folks bedste oplevelser samt det er sjovt at kende folks referencer når de siger noget godt/skidt om andet udstyr.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 14:52
alle de parametre du nævner synes jeg findes på:

The Book of Eli, og
Der Untergang.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 15:00
Kan huske, at på DVD brugte jeg altid biljagterne i Ronin når jeg skulle prale overfor vennerne. Har faktisk aldrig fået den tjekket på BD, selvom den jo potentielt skulle være endnu vildere i lossless.

Men ellers er landgangsscenen i Saving Private Ryan også altid god.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 15:04
Jeg mente faktisk, hvilken hjemmebio oplevede i den i... :) Så mere ift. udstyret og ikke så meget materialet. Men den anden diskussion er også interessant.
Til top
karula Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Oktober-2006
Point: 849
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér karula Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 15:15
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Jeg mente faktisk, hvilken hjemmebio oplevede i den i... :) Så mere ift. udstyret og ikke så meget materialet. Men den anden diskussion er også interessant.
Hvilken udstyr kan du
se under mit indlæg.
Med venlig hilsen

Karula
PDP Pioneer 427xd / Marantz SR 7007/Panasonic BDP 35 / Sat Canal Digial HDPVR 5720-SX / lyd Quadral Cromium style 50- 5.1
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Point: 6262
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 15:54
Biocity kom til Århus i 1996
En af de første film der blev vist var Independence Day
Damn noen subwoofere
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 16:08
OK, jeg bider på ;) Jeg kan personligt ikke pege på én enkelt reference, da alle systemer jeg har hørt på en eller anden måde har bygget på et kompromis. Overordnet skuler jeg dog til de kommercielle biografer. Der er rigtigt mange dårlige eksempler, men der er også nogen få gode.

Det ultimative for mig er pt Dolby Atmos. Jeg har set 3 film i Atmos hos Imperial. Imperial er i mine øjne ikke en særligt god biograf; billedet er ikke specielt godt og lyden runger voldsomt, men med de kompromiser for øje, vurdere jeg stadig Atmos til at være den bedste surround-oplevelse som man kan opnå i dag. Jeg kan virkelig forstille mig hvor fedt det kunne være i en god sal; jeg har desværre ikke oplevet Næstved-bio, men det rygtes at den bio har en super Atmos-sal.

Ser vi bort fra Dolby Atmos, som vi nok ikke ser i hjemmebioen lige med det samme, og kigger på 7.1, så synes jeg stadig referencen er de kommercielle bioer. Der er bare noget over store rum og pro-udstyr som giver en artikulation og dynamik som man skal lede længe efter i privaten. Af gode biografoplevelser, så synes jeg at Empire’s sal 2 (som vist er THX-certificeret) er i top (hvis man sidder rigtigt). Flere af Palads’ mindre sale (tror de hedder 13-19, eller noget i den stil; dem som fornyligt er blevet renoverede) er også yderst kapaple. Pro-udstyret har bare en tørhed og ubesværethed som man ikke finder med almindelige (softdome-)højttalere. Desværre kan man godt komme til at savne den ultra dybe subbas (<25Hz), ved pro-subs’ne som tit ikke er beregnet til at gå så dybt.

Af udstyr til privaten, så er det bedste billede, jeg har set:

Sony VPL-VW500ES med native 4K-materiale.

Med 1080p er DLP (med f.eks. Sim2 NERO 3D-1) stadig kongen. Der er bare lige en tand mere naturlighed og letflydenhed over billedet.

Højttalerne skal selvfølgelig gemmes bag AT-lærred.

Bedste lyd, i tilfældig rækkefølge:

Procella, JBL Synthesis, JBL PRO, Klipsch THX og MK Sound (specifikt S150; som ligger lidt væk fra de andre fabrikater i klang)

med kombinationer af

Lexicon, Anthem, Bryston, ATI, … you name it.-udstyr.

Hver har deres egen signatur, fordele og ulemper. Hvad der er bedst afhænger i høj grad af rummet hvor det skal bruges og personlig smag. Og der er ingen erstatning for god akustik IMO.

Har stadig tilgode at høre Steinway-Lyngdorf i surround. Det vil jeg rigtig gerne!
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-Januar-2012
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 16:35
Jeg fik måske mudret mit tidligere indlæg lidt rigeligt. Prøver lige kort igen.Embarrassed

1. For mig er en af de vigtigste parametre når jeg vurdere surround-lyd dialogen. Er den let-forståelig, artikuleret og har den en bestemt "sprødhed" (som er svær at beskrive) så er det godt.

2. Er bassen stram og præs, med massere af slam og dynamik, så er det godt.

3. Imaging; kan man følge lydende ud i rummet, får man en 3D-fornemmelse af lyden. (Hænger også sammen med 4.), så er det godt.

4. Hænger fronter sammen med surround. Er der et homogent lydbillede, hvor man føler sig omsluttet af lyd, så er det godt.

5. Passer billedets størrelse til lydbilledet, så er det godt.

Overstående finder man oftest i dedikerede rum, hvor der er tænkt på akustikken; oftest med udstyr fra listen i mit tidligere indlæg.

Jeg bliver sjældent imponeret af tv og softdome-drivere... så er det sagt Big smile
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 17:02
Jeg er meget på linie med Stereolab, jeg kan ikke sige at jeg har én bestemt bio-oplevelse som bare er referencen som jeg forsøger at opnå. Så min reference er nok ret fiktiv, der er elementer i forskellige opstillinger jeg har hørt som jeg synes har været rigtigt gode, men jeg har aldrig hørt en opstilling uden svage sider. Sikkert fordi mange af egenskaberne strider imod hinanden.

Den bedste "rigtige" biograf-lyd jeg har hørt, kan jeg dog nemt sætte en finger på, det er uden sammenligning Arclight i Hollywood. I Danmark er det Klovborg der kommer nærmest. Men jeg synes også at mindre rum kan nogle ting omkring præcision og artikulering, som jeg aldrig synes jeg oplever i de store rum. Uden det skal lyde for meget af ass-kissing, så synes jeg p.las har ramt et af de bedste kompromisser jeg har hørt, imellem small-room studielyd, og storslået bio-lyd.

Men det er svært at bedømme sådan noget, fordi det er noget man har erfaret over lang tid, og ens oplevelse er direkte påvirket af ens erfaring. Nogle af de ting jeg har hørt som virkeligt skelsættende kæben-i-gulvet oplevelser da jeg var nybegynder, kan jeg storgrine af når jeg hører (eller ser) dem i dag. Det er også med til at gøre at dét jeg tænker på som referencen, mere er en idé om hvordan referencen er, end et forsøg på at matche et specifikt setup.

Det samme gælder billedkvalitet, iøvrigt. Jeg kan ikke udpege ét bestemt setup som det bedste billede jeg har set. Men det er også dét der gør jagten interessant synes jeg, det er umuligt bare at tage ud i byen med ti millioner i hånden, og købe sig til det indiskutabelt bedste setup, for det findes ikke.
Til top
mkirkelund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Januar-2008
Sted: 2635 Ishøj
Point: 2358
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mkirkelund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 17:12
I kommercielle biografer er det helt sikkert Næstved Bio med Atmos. Det kræver nok man sidder virkelig i sweetspot.

I forhold til hjemme bioer, må det være OP's. Til film-lyd har jeg til gode at høre bedre i hjemme bioer.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 23:23
Klovborg bio er nok min nr. 1

Det er specielt deres bas jeg er helt pjattet med, og har fungeret som inspiration når jeg har tweaket mit eget.
Har set 3 film der.. Hobitten del 1 + 2 og så Godzilla forrig weekend.

Spændt på hvad du syntes
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Steve Jones Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-Juli-2010
Point: 1809
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Steve Jones Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Maj-2014 kl. 23:41
Har ikke den vilde reference, men når jeg bliver multimillionær vil jeg gerne købe nogle JBL d65000, Emotiva XMC-1, 2 x Cinenova Grande og en Sim2 PJ.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu