|
24p konvertering af film på kabeltv |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
mach3 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2006 Status: Offline Point: 366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 31-Maj-2014 kl. 15:01 |
hej,
har lige læst om 24p på http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1370&zoneid=3 og er lidt forvirret. jeg er med på at film på bluray diske allerede er på 24p formatet og at de gode tv kan afspille dette direkte ved 24hz (eller x gange 24hz for eksempel 4 x 24hz = 96hz). så een stor fordel ved et 24p kompatibelt tv er afspilning af bluray film. det hvor kæden hopper af for mig er ved film sendt via normal kabeltv (for eksempel yousee). her er det for mit vedkommende 720p/50hz eller 1080i/25hz jeg modtager via yousee. mit sony tv har en funktion som hedder film mode (auto1/auto2) der såvidt jeg har forstået kan identificere den originale kadence på film og genskabe filmen som den oprindeligt så ud. det kan jeg forstå hvis film blev sendt i 60hz, så kan man vist lave 3:2 pulldown og resultatet er 24 billeder per sekund (og tv'et skal så kunne afspille ved 24hz for at det giver mening). men her i danmark sendes der jo ved 50hz og ikke 60hz. film sendt i 50hz bliver speeded op med 4% (24 billeder per sekund bliver til 25 billeder per sekund) da 25 går op i 50. så hvis tv'et skal "bremse" filmen i hastighed for at ramme 24 billeder per sekund kommer man jo bagud i forhold til udsendelsen - dvs det giver ikke mening. mit spørgsmål er derfor: er eneste anvendelse for 24p afspilning i dk for bluray film? eller har det også nytte ved film man ser over almindelig kabeltv? |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Der bruges også 24p på Netflix, men derudover.? |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12349 |
Det kan selvfølgelig ikke bruges til at gøre film du ser på tv langsommere.
|
|
![]() |
|
mach3 ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 14-August-2006 Status: Offline Point: 366 |
Jep, enig. Men i denne anmeldelse af panasonic st50 på recordere http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=7609&zoneid=1 nævnes følgende: deinterlacing af materiale, som har sin oprindelse på film (uanset om det er en film som vises på TV eller via interlaced DVD) er det af afgørende betydning, at skærmens billedkredsløb kan genkende materialet som film og herefter lave deinterlacing med en proces kaldet reverse pulldown. På dette område har Panasonic historisk set ikke klaret sig lige så godt som deres konkurrenter fra Korea. Hvert år håber vi på at vore venner fra Japan har brugt lidt mere krudt på at optimere signalet for europæiske TV, som bekendt kører ved 50Hz, modsat USA og Japan, som benytter 60 Hz. Vi må dog konstatere, at Panasonic endnu ikke leverer varen til fulde, når det drejer sig om at vise 50 Hz (almindelig dansk TV og DVD) bedst muligt. På vores standardiserede testsekvenser klarede TX-P65ST50 ikke med det samme at genkender det oprindelige filmmateriale og sammensætte billederne perfekt herefter. Men pointen er jo netop at der ikke kan laves reverse pulldown 3:2 på 50hz materiale - så er anmeldelsen af st50 forkert på den? Redigeret af mach3 - 02-Juni-2014 kl. 00:03 |
|
![]() |
|
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
Anmeldelsen skriver ikke direkte at der bruges 3:2 pulldown til 50 Hz (hvilket heller ikke rigtigt giver mening).
Der er dog andre problemer hvis et 24p signal er lavet om til 25p/50i og skal konverteres tilbage til 24p. Mit gæt er at det er de problemer som der henvises til i anmeldelsen(?) |
|
![]() |
|
Jeg kan følge dig så langt at vi når vi her i dk ser tv (yousee for eksempel) så er film som oprindeligt var 24p blevet konverteret til 50hz - ved at forøge hastigheden 4%. Men intet tv kan vel lave dette 50hz signal tilbage til 24p igen da det kræver at hastigheden på filmen nedsættes. Misser jeg noget her? |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |