|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Mikey ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 227 |
![]() Sendt: 19-September-2006 kl. 16:24 |
Skal have trukket en langt netværkskabel fra den ene ende af huset til den anden over loftet og til det er jeg blevet fortalt at man skal bruge det der hedder RJ45 STP kabel (shielded twisted pair) og ikke RJ45 UTP kabel (unshielded twisted pair), da det ikke er så modtagelig for støj. Så har jeg kigget på nettet og set at der er noget der hedder Cat5e og Cat6 eller noget det minder om det. Hvad er det så?
|
|
![]() |
|
bibihest ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-Maj-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1435 |
![]() |
Cat5 er beregnet til 10/100mbit og Cat6 er beregnet til 1000mbit. Men, Cat5 kan også sagtens køre 1000mbit, så ta hva der er billigst
![]() |
|
![]() |
|
Mikey ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 227 |
![]() |
Takker bibihest for det hurtige svar *SS*
|
|
![]() |
|
RealMe ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 71 |
![]() |
Hvis du vil vide mere om emnet kan jeg henvise til flg. hjemmeside:
Går du ind under netværk er der rigtig god viden: http://cubus-adsl.dk/elteknik/
Ang. cat. mærkning: Direkte link: http://cubus-adsl.dk/elteknik/opslag/kabel_kat_tp.php
Det skal også tilføjes at cat 5 KUN klarer 100 Mbit/s hvorimod den mere moderne cat 5e klarer 1000 Mbit/s.
Jeg har selv valgt cat 6 som klarer 2000 Mbit/s - bare for ikke at skulle skifte kabel om et år - jeg bruger jo allerede 1000 Mbit-lan i dag.
PS. Jeg købte en helt stor rulle, da jeg købte, for det var jo ikke til at vide, hvor meget jeg skulle bruge. Og desuden er metervarer uforholdsmæssigt dyre. Hvis du er interesseret kan du måle op hvad du behøver og købe af mig, hvis jeg har nok.
Venlig hilsen
PS: Se desuden flg. forum-streng:http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?T ID=14515&PN=1
Redigeret af RealMe - 20-September-2006 kl. 14:23 |
|
RealMe
TV: JVC AV-32H35SUE Surr.: JVC XV-TH-S3 + Amitech M300 højt DVD/VCR: JVC HR-XV-31E DTT: Digiality CX302T PRV 160GB Anlæg: J |
|
![]() |
|
RealMe ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 08-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 71 |
![]() |
Angående dit OPRINDLIGE spørgsmål:
Jeg har plastret hele mit hus med UTP kabler.
Og har været IT-administrator gennem 4½ år på en skole med 70 PC-er fordelt på 3 bygninger. Der er KUN blevet trukket UTP kabler - både af installatøren og af mig selv.
Vigtigere er det, at dit kabel ikke bliver længere end 100 - så skal der skubbes en switch el. ind mellem.
|
|
RealMe
TV: JVC AV-32H35SUE Surr.: JVC XV-TH-S3 + Amitech M300 højt DVD/VCR: JVC HR-XV-31E DTT: Digiality CX302T PRV 160GB Anlæg: J |
|
![]() |
|
![]() |
Hej RealMe Alletiders, igen takker jeg mange gange. Siden du nu er IT mand kan det jo godt være at jeg så spørger igen senere når netværket skal op og køre. |
|
![]() |
|
![]() |
Du er velkommen ;-)
PS. Har målt op hvad jeg har af kabler - se mit indlæg under SALG
|
|
RealMe
|
![]() |
|
Pade2204 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Maj-2005 Status: Offline Point: 1048 |
![]() |
en rulle ?? hvordan får I sat plastic-hovederne sat på forenden... der er jo mange ledninger... ??
Redigeret af Pade2204 - 22-September-2006 kl. 23:24 |
|
![]() |
|
kim.t ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 26-Juli-2004 Sted: Silkeborg Status: Offline Point: 3847 |
![]() |
Der findes en speciel tang til det. Har af og til set et sæt med kabel, tang og stik ved bl.a. Aldi
|
|
![]() |
|
![]() |
Det er dog vigtigt at huske at stik OGSÅ har kategorier - det ville f.eks. være ærgerligt at trække cat. 6 kabler og montere dem med cat. 5 stik.
|
|
RealMe
|
![]() |
|
![]() |
Hvad er forskellen på et cat5 og cat6 stik? Ved godt at der er skærmet og ikke skærmet... |
|
![]() |
|
![]() |
Det drejer sig om, hvor stor kapasitet de kan transporter/ sekund
Du kan se en grundigere forklaring / oversigt på dette link, hvor jeg har netværkskabler til salg:
|
|
RealMe
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |