recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Kan man få for meget bas?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kan man få for meget bas?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Kan man få for meget bas?
    Sendt: 13-Juni-2014 kl. 13:55
er jo igang med at bygge en kælder om til en bio..

Har derfor været på højtalerjagt og har fundet mit et sæt XTZ 99 W10.17p passive subs med 99.26 højtalere 

"problemet" er bare at han kun vil sælge sættet med sin subwoofer XTZ 99w 12.16..
Og da jeg allerede har en Velodyne DD-15 er det jo ikke ligefrem bas jeg mangler i en 15kvm kælderrum :)

Ville det være overkill at smide begge subs op eller evt få dem til at arb i forskellige HZ områder..

Min reciver understøtter 2x subs udgangen

Det vil kun blive brugt til film.. ingen musik..

Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 14:05
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

er jo igang med at bygge en kælder om til en bio..

Har derfor været på højtalerjagt og har fundet mit et sæt XTZ 99 W10.17p passive subs med 99.26 højtalere 

"problemet" er bare at han kun vil sælge sættet med sin subwoofer XTZ 99w 12.16..
Og da jeg allerede har en Velodyne DD-15 er det jo ikke ligefrem bas jeg mangler i en 15kvm kælderrum :)

Ville det være overkill at smide begge subs op eller evt få dem til at arb i forskellige HZ områder..

Min reciver understøtter 2x subs udgangen

Det vil kun blive brugt til film.. ingen musik..

Du kan sagtens få for meget bas, men du kan ikke få for mange eller for store subwoofere. Det handler om indstilling - flere og/eller større subs er ikke lig med mere bas. Tværtimod, så kan mere kompetente (eller flere) subwoofere gøre at du får en mere "fysisk" oplevelse, uden at du behøver booste niveauet af bassen. Så du kan få et system hvor der er mere fysik i de kraftigste udladninger, men mindre bas-bulder generelt. MEN, det kræver nøjsom opsætning.
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1597
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 14:07
Det er også sandsynligt , at de kommer til at arbejde imod/udligne hinanden.
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 14:09
så det ville være en fordel at beholde begge subs, og evt bestilling en kalibrering når alt står klart?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 14:12
Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

"MEN, det kræver nøjsom opsætning."
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 15:12
Oprindeligt skrevet af Otto J Otto J skrev:

Oprindeligt skrevet af Beanie Beanie skrev:

"MEN, det kræver nøjsom opsætning."

kan i udføre en "nøjsom opsætning"?
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 15:24
kort sagt er subs bedre. sæt dem i samme afstand fra dig og brug dine ørerne til at få dem til at spille lige højt.
Job done.

(har du adgang til en spl meter så brug denne)
.....
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 16:25
Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

kort sagt er subs bedre. sæt dem i samme afstand fra dig og brug dine ørerne til at få dem til at spille lige højt.
Job done.

Ok.. jeg må prøve at lytte mig frem.. Hvad er at fortrække, 2 sub i front eller en front + bag?
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4464
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 16:34

Oprindeligt skrevet af Notfast Notfast skrev:

Job done.

Ok.. jeg må prøve at lytte mig frem.. Hvad er at fortrække, 2 sub i front eller en front + bag?

Der er fundet de optimale placeringer (hvor det er antaget at rummet er rektangulært og hvor alle flader har samme reflektionskarakteristik).

Men front+bag hvor begge subs er i midten vil være et godt bud på en god placering.

Redigeret af Jonas_h - 13-Juni-2014 kl. 21:54
Til top
Andersss Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2011
Sted: Brønshøj
Point: 579
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Andersss Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 16:41
Den sub han vil af med kan du altid sælge videre. De XTZ 99w subs går som smør på brugtmarkedet.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 19:00

kan i udføre en "nøjsom opsætning"?

Det vil jeg påstå ja, men det var nu ikke dét der var pointen Smile
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2014 kl. 19:44

Mon ikke den Velodyne DD15 er så meget bedre end XTZ 99W12.16 at det ikke vil blive en fordel med 2 sub. Har selv haft en 99W12.16 og har nu en Velodyne SPL-1200 Ultra.
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu