|
Kan man få for meget bas? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
nitrotg ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1366 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 13-Juni-2014 kl. 13:55 |
|
er jo igang med at bygge en kælder om til en bio..
Har derfor været på højtalerjagt og har fundet mit et sæt XTZ 99 W10.17p passive subs med 99.26 højtalere "problemet" er bare at han kun vil sælge sættet med sin subwoofer XTZ 99w 12.16.. Og da jeg allerede har en Velodyne DD-15 er det jo ikke ligefrem bas jeg mangler i en 15kvm kælderrum :) Ville det være overkill at smide begge subs op eller evt få dem til at arb i forskellige HZ områder.. Min reciver understøtter 2x subs udgangen Det vil kun blive brugt til film.. ingen musik.. |
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Du kan sagtens få for meget bas, men du kan ikke få for mange eller for store subwoofere. Det handler om indstilling - flere og/eller større subs er ikke lig med mere bas. Tværtimod, så kan mere kompetente (eller flere) subwoofere gøre at du får en mere "fysisk" oplevelse, uden at du behøver booste niveauet af bassen. Så du kan få et system hvor der er mere fysik i de kraftigste udladninger, men mindre bas-bulder generelt. MEN, det kræver nøjsom opsætning.
|
||
![]() |
||
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
|
Det er også sandsynligt , at de kommer til at arbejde imod/udligne hinanden.
|
||
![]() |
||
nitrotg ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 23-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1366 |
|
så det ville være en fordel at beholde begge subs, og evt bestilling en kalibrering når alt står klart?
|
||
![]() |
||
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
|
"MEN, det kræver nøjsom opsætning."
|
||
![]() |
||
|
kan i udføre en "nøjsom opsætning"?
|
||
![]() |
||
Notfast ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Øst Jylland Status: Offline Point: 2875 |
|
kort sagt er subs bedre. sæt dem i samme afstand fra dig og brug dine ørerne til at få dem til at spille lige højt.
Job done. (har du adgang til en spl meter så brug denne) |
||
.....
|
||
![]() |
||
|
Ok.. jeg må prøve at lytte mig frem.. Hvad er at fortrække, 2 sub i front eller en front + bag?
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Her er lidt hygge-læsning: http://www.harman.com/EN-US/OurCompany/Innovation/Documents/White%20Papers/multsubs.pdf Der er fundet de optimale placeringer (hvor det er antaget at rummet er rektangulært og hvor alle flader har samme reflektionskarakteristik). Men front+bag hvor begge subs er i midten vil være et godt bud på en god placering.
Redigeret af Jonas_h - 13-Juni-2014 kl. 21:54 |
||
![]() |
||
Andersss ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2011 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 579 |
|
Den sub han vil af med kan du altid sælge videre. De XTZ 99w subs går som smør på brugtmarkedet.
|
||
![]() |
||
|
Det vil jeg påstå ja, men det var nu ikke dét der var pointen
![]() |
||
![]() |
||
FLarsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 31-Maj-2006 Sted: Østjylland Status: Offline Point: 1473 |
|
Mon ikke den Velodyne DD15 er så meget bedre end XTZ 99W12.16 at det ikke vil blive en fordel med 2 sub. Har selv haft en 99W12.16 og har nu en Velodyne SPL-1200 Ultra.
|
||
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?
En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik. En audiofil har musik for at høre sit anlæg. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |