recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Varmt Hi-Fi og elektronikudstyr i TV-møbel
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Varmt Hi-Fi og elektronikudstyr i TV-møbel

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Varmt Hi-Fi og elektronikudstyr i TV-møbel
    Sendt: 30-Marts-2014 kl. 23:09
Jeg skal til at indkøbe et nye TV-møbel, som skal huse Hifi- og elektronikudstyr.
Der kommer bl.a. til at stå en Onkyo TX-NR626 surround-receiver, en Yamaha BD-1020 blu-ray afspiller samt en del netværks- og elektronikgadgets.
Et umiddelbart problem jeg kan forudse, bliver varmeudviklingen i møblet og jeg tænker at løse dette problem ved at skrue nogle støjsvage computerblæsere fast i bagbeklædningen. Jeg er i tvivl om hvilken vel blæserne skal vende og ligeledes om hvordan de skal få strøm - helst samtidig med at det aktuelle udstyr tændes.
Er der andre overvejelser eller ideer i forbindelse med dette?
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Point: 6062
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2014 kl. 04:12
Jeg gentager lige mig selv fra i går fra en tråd her i samme afdeling:

Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Du skal bare have sådan en her. Den burde du have plads til selvom dit møbel er tætpakket: http://www.ebay.co.uk/itm/AC-Power-Adapter-for-Enclosure-Drive-Type-C-4-Pin-Molex-/200477384679?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ead621fe7
Skal du have mere end en blæser, skal du have molex-splittere på. Dem kobler du bare på hinanden, indtil du har nok stik til det antal blæsere du vil have: http://www.av-cables.dk/y-kabel/intern-5-25-2x-5-25-stroem-adapter.html 

Hvis du kan vil have blæsere den ene vej, så er udsugning det vigtigste. Udsugning skal sidde øverst i møblet, da varme stiger opad. Det betyder dog ikke at de skal blæse op igennem toppladen på møblet. Monter dem, så de sidder i bagpladen oppe for oven. Og bor nogle huller i bunden af møblet, så luften har et sted at komme ind. Vil du have endnu mere effektiv køling, så monterer du også blæsere til at suge ind i bunden.

Angående hvordan blæserne skal vende, så plejer det altid at være udblæsning, på den side, ledningerne går ind i motoren. Men for det meste, er der også en pil på siden af blæseren, der viser hvilken vej de blæser.
Til top
David O Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2012
Sted: Haderslev
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér David O Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 02:22
Nagash.. pt. er jeg igang med at bygge mit eget tv-møbel som så mange andre herinde :)

Da mit møbel bliver monteret direkte ind på væggen er det ikke plads til at at have udsugning på bagsiden og jeg ønsker heller ikke huller i min top-plade..

Vil det være tilstrækkeligt for mig, hvis jeg monterer blæsere / udsugning i bunden el. skal jeg have huller i min topplade?

mvh.
Til top
Jørgensen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Februar-2008
Sted: Holstebro
Point: 886
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 09:29
Fausing førte luften nedenud, som jeg husker det, i et møbel, der tilsvarende dit blev bygget ind i væggen, men prøv selv at se hans læseværdige tråd.

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385&PN=1&title=fausings-setups

Edit: Se fx side 1, 4 og 17, hvor luften på side 17 begrænses i sin mulighed for at stige op, så mest muligt udledes forneden.

Mvh. Jørgensen

Redigeret af Jørgensen - 24-Juni-2014 kl. 09:54
Til top
David O Jensen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Februar-2012
Sted: Haderslev
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér David O Jensen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 18:59
Super mange tak for det :) Tror jeg satser på at der sidder en blæser i bunden for hvert rum jeg har med elektronik, det burde kunne gøre det, ligesom Fausing :) hvis ikke der kommer nok luft ind kunne man lave et hul på hver side af møblet, det burde give lidt luft :)
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 19:55
Altså jeg bruger 2'helt lydløs blæser som jeg har købt hos CSN-Teknik til min Integra DTR-80.3 de koblet sammen og tilsluttet til den ene af mine 12v trigger out på min Integra.
De tænder og forbliver tændt når receiveren også tænder og slukker så når den også slukker.

Den har nu spillet i 2 timer med noget battlefield her hjemme i dag og den har ikke fået chancen i nu til at bliver varm.

Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2014 kl. 08:11
Har du dem koblet direkte på 12V trigger eller med et relæ? For så vidt jeg husker kan de fleste 12V trigger-udgange da kun trække 50-100mA (ifølge specifikationen).

Redigeret af HenrikStevn - 25-Juni-2014 kl. 08:11
Til top
André S Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-December-2013
Sted: Danmark
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér André S Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2014 kl. 11:23
Jep de koblet direkte til 12v trigger out. Kun med minijack. Ikke noget hokus pokus her

Det koster 200-350kr
Til top
HenrikStevn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Februar-2014
Point: 913
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikStevn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2014 kl. 11:53
Ok, jeg ville bare have troet at det ville sprænge en sikring, blæsere kan godt trække et par watt mens de starter op (alt efter hvor store og hurtigt de er, selvfølgelig).

Men ok, nu ved jeg heller ikke hvor meget effekt 12V trigger kan levere på din receiver, hvis der ikke er brændt noget af endnu, sååå...
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu