|
Varmt Hi-Fi og elektronikudstyr i TV-møbel |
Besvar |
Forfatter | |
tipsen
Guld medlem Oprettet: 29-August-2005 Sted: Odense, Denmark Status: Offline Point: 3722 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 30-Marts-2014 kl. 23:09 |
Jeg skal til at indkøbe et nye TV-møbel, som skal huse Hifi- og elektronikudstyr.
Der kommer bl.a. til at stå en Onkyo TX-NR626 surround-receiver, en Yamaha BD-1020 blu-ray afspiller samt en del netværks- og elektronikgadgets. Et umiddelbart problem jeg kan forudse, bliver varmeudviklingen i møblet og jeg tænker at løse dette problem ved at skrue nogle støjsvage computerblæsere fast i bagbeklædningen. Jeg er i tvivl om hvilken vel blæserne skal vende og ligeledes om hvordan de skal få strøm - helst samtidig med at det aktuelle udstyr tændes. Er der andre overvejelser eller ideer i forbindelse med dette? |
|
Nagash
Guld medlem Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg gentager lige mig selv fra i går fra en tråd her i samme afdeling:
Hvis du kan vil have blæsere den ene vej, så er udsugning det vigtigste. Udsugning skal sidde øverst i møblet, da varme stiger opad. Det betyder dog ikke at de skal blæse op igennem toppladen på møblet. Monter dem, så de sidder i bagpladen oppe for oven. Og bor nogle huller i bunden af møblet, så luften har et sted at komme ind. Vil du have endnu mere effektiv køling, så monterer du også blæsere til at suge ind i bunden. Angående hvordan blæserne skal vende, så plejer det altid at være udblæsning, på den side, ledningerne går ind i motoren. Men for det meste, er der også en pil på siden af blæseren, der viser hvilken vej de blæser.
|
|
David O Jensen
Bruger Oprettet: 22-Februar-2012 Sted: Haderslev Status: Offline Point: 73 |
Funktioner
Tak(0)
|
Nagash.. pt. er jeg igang med at bygge mit eget tv-møbel som så mange andre herinde :)
Da mit møbel bliver monteret direkte ind på væggen er det ikke plads til at at have udsugning på bagsiden og jeg ønsker heller ikke huller i min top-plade.. Vil det være tilstrækkeligt for mig, hvis jeg monterer blæsere / udsugning i bunden el. skal jeg have huller i min topplade? mvh. |
|
Jørgensen
Guld medlem Oprettet: 02-Februar-2008 Sted: Holstebro Status: Offline Point: 886 |
Funktioner
Tak(0)
|
Fausing førte luften nedenud, som jeg husker det, i et møbel, der tilsvarende dit blev bygget ind i væggen, men prøv selv at se hans læseværdige tråd.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=110385&PN=1&title=fausings-setups Edit: Se fx side 1, 4 og 17, hvor luften på side 17 begrænses i sin mulighed for at stige op, så mest muligt udledes forneden. Mvh. Jørgensen Redigeret af Jørgensen - 24-Juni-2014 kl. 09:54 |
|
David O Jensen
Bruger Oprettet: 22-Februar-2012 Sted: Haderslev Status: Offline Point: 73 |
Funktioner
Tak(0)
|
Super mange tak for det :) Tror jeg satser på at der sidder en blæser i bunden for hvert rum jeg har med elektronik, det burde kunne gøre det, ligesom Fausing :) hvis ikke der kommer nok luft ind kunne man lave et hul på hver side af møblet, det burde give lidt luft :)
|
|
André S
Guld medlem Oprettet: 13-December-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 745 |
Funktioner
Tak(0)
|
Altså jeg bruger 2'helt lydløs blæser som jeg har købt hos CSN-Teknik til min Integra DTR-80.3 de koblet sammen og tilsluttet til den ene af mine 12v trigger out på min Integra.
De tænder og forbliver tændt når receiveren også tænder og slukker så når den også slukker. Den har nu spillet i 2 timer med noget battlefield her hjemme i dag og den har ikke fået chancen i nu til at bliver varm. |
|
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
Har du dem koblet direkte på 12V trigger eller med et relæ? For så vidt jeg husker kan de fleste 12V trigger-udgange da kun trække 50-100mA (ifølge specifikationen).
Redigeret af HenrikStevn - 25-Juni-2014 kl. 08:11 |
|
André S
Guld medlem Oprettet: 13-December-2013 Sted: Danmark Status: Offline Point: 745 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jep de koblet direkte til 12v trigger out. Kun med minijack. Ikke noget hokus pokus her
Det koster 200-350kr |
|
HenrikStevn
Guld medlem Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Funktioner
Tak(0)
|
Ok, jeg ville bare have troet at det ville sprænge en sikring, blæsere kan godt trække et par watt mens de starter op (alt efter hvor store og hurtigt de er, selvfølgelig).
Men ok, nu ved jeg heller ikke hvor meget effekt 12V trigger kan levere på din receiver, hvis der ikke er brændt noget af endnu, sååå... |
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |