recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Flere sidehøjttalere
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Flere sidehøjttalere

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-November-2013
Status: Offline
Point: 745
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Flere sidehøjttalere
    Sendt: 27-Juni-2014 kl. 13:46
Beklager hvis det er et dumt spørgsmål:

Jeg er ved bygge min nye hjemmebio, og jeg laver i den forbindelse 2 sæderækker.
Hvad gør man med sidehøjttalerne? man skal vel helst have højttaler ud for hver sæderække?.
kan man bare tilslutte 2 sidehøjttalere til én udgang på receiveren, eller brænder man noget af?

fronterne er JBL SVA og side og baghøjttalere er Costum made, magen til dem Strecker har. Jeg ville bruge 6 stk side/baghøjttalere i alt hvis det kan lade sig gøre.

eller skal jeg har fat i nogle dipole højttalere?

Redigeret af MulleB - 27-Juni-2014 kl. 13:46
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2014 kl. 10:58
Dipole vil jeg nok anbefale.

Hvis du sætter to højtalere på en udgang halverer du ohm. Dvs 2 8 ohms højtalere vil blive til 4 ohm, da den godt kan peake lavere end de 4 ohm, vil du i værste tilfælde over tid brænde udgangen på receiver af. Ellers skal du over og have en effekt forstærker på.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2014 kl. 23:34
Okay, tak for svar.
Jeg må finde nogle Dipole højttalere.
Til top
fiskerendk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-November-2008
Sted: Denmark
Point: 815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fiskerendk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juni-2014 kl. 17:22
Jordan - ja en parallel forbindelse vil give den halve modstand. Rigtig mange receivere er dog stabile i 4 ohm. Tilgængeld er mange højtalere også 6 ohm og her vil du måske kunne få lidt problemer. Men undersøg hvad din receiver kan kører med af min modstand. Og hvis det bliver mindre end det så serie forbind dine side højtalere istedet det betyder dog at din receiver givet hvis vil spille lavere eller bruge mere kraft for samme lydniveau. Men burde sagtens kunne give fint især når man jo justere hver kanal separat.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2014 kl. 21:44
LIdt sent svar, men fandt lige tråden.

Dipol er designet til, at man bliver placeret i det "null" de genererer (dvs. lige ud for dem). Derfor ville jeg ikke anbefale dipol i din situation.

Jeg kører pt. med en sidehøjttaler pr. række, men jeg har seperat forstærker på hver højttaler. Hvis du receiver kan klare det, ville jeg prøve den løsning, men ellers ville jeg se på noget bipol. (Hvor enhederne er i fase og ikke ude af fase som det er tilfældet med dipol)
Til top
MulleB Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MulleB Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 10:39

takker for svar.

Jeg må læse lidt om bipol og dipol

Men hvis jeg forstår det ret, så kan jeg koble en effekt( eller 2?) på min forstærker som så alene kan trække de 4 sidehøjttallere.
Jeg har en Onkyo tx-nr 809, det er vel en mellemklasse receiver
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 11:13
du kan også løbe ind i noget comb filtering. Da du ikke kan sætte forskellige delay på de to højtalere ( det kan Jonas )
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2014 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

du kan også løbe ind i noget comb filtering. Da du ikke kan sætte forskellige delay på de to højtalere ( det kan Jonas )
Jeg har prøvet hvor de får samme signal også, og det synes jeg stadig er med til at give en mere ensartet oplevelse. 
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu