recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Internt diskettedrev
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Internt diskettedrev

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Internt diskettedrev
    Sendt: 30-Juni-2014 kl. 16:33
Hej.

Jeg er ved at skrue lidt i en computer for en jeg kender.
Han kunne godt tænke sig et internt diskettedrev.

Findes der nogen muligheder for det i en ny computer?
Der er interne usb, pci-e og sata porte til rådighed..

Synes ikke rigtig at jeg kan finde noget når jeg googler.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19815
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 16:41
Diskettedrev er en næsten uddød race.

Jeg har en kammerat der arbejder med træbearbejdningsmaskiner, hvor der overføres produktionslister via 3½" disketter. Det er næsten umuligt bare at opdrive diskettedrev til ældre computere i dag.

Du kan købe USB floppydrev....
Hvad vil han bruge diskettedrevet til?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 17:18

Med den sølle mængde Data (under 2 Mb) der kan være på sådan et er det da spild af penge. En USB Stick med Gb plads kan fås for mindre.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 17:52
Diskettedrevet skal bruges til at overføre cnc programmer fra pc til div maskiner, hvor der kun er diskettedrev, så der findes ikke rigtig nogen alternativer.
Jeg har også set på div usb løsninger, som det jo nok også ender med at blive, men ham jeg laver computeren for vil helst have et internt drev.
Umiddelbart tænkte jeg på om man kunne få en floppy controller til usb eller andet, men det er nok ikke muligt.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 17:57
Så "limer" man drevet fast internt i maskinen....

Fortæl ham at han skal overveje USB support på hans CNC maskiner. Floppy er døende og pludseligt en dag står han uden. Så kræver det en floppy at indlæse USB drivere på maskinerne....

Klaus
Til top
bubbleboy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Juni-2013
Point: 802
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bubbleboy Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 18:13
www.youtube.com/watch?v=91MblZpho1A

:-)

Redigeret af bubbleboy - 30-Juni-2014 kl. 18:14
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af bubbleboy bubbleboy skrev:

www.youtube.com/watch?v=91MblZpho1A

:-)
Det er vist sådan et drev han bygger om:

Men så må det vist være lige så let at lime det fast som Klaus linker til.  
En gang MDF plader og strimler som tilpasning, og så en gang limpistol Hot Melt.  Big smile

Mvh. JørgenT
Til top
Beanie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Oktober-2008
Sted: DK
Point: 1600
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Beanie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 18:29
Diskettedrev samt nåleprintere er en stor del af den danske industri. Desværre om man vil. Men 10 år gamle maskine bliver ikke skrottet fordi diskettedrevet bliver overhalet af USB ol.

Jeg samlede en del maskiner på mit arbejde for år tilbage. Med samme ønsker som dine. Diskette kan stadig opdrives men bundkort med diskettecontroller er noget sværere. Jeg vil anbefale at finde en brugt 3-4 år med diskette. Men installere ny harddisk og PSU.

Husk lige at tjekke om CNC computer bruger samme filsystem.
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 18:53
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Fortæl ham at han skal overveje USB support på hans CNC maskiner.

USB support? tænker du på noget der kan emulere et floppydiskdrev med usb interface?
Til top
stefanb Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stefanb Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 20:52
Fandt selv svaret :-)

feks

Men jeg tror at jeg dropper den interne løsning. Det går hen og bliver for omstændigt..

Men tak for alle svarene :-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Juni-2014 kl. 23:34
Oprindeligt skrevet af stefanb stefanb skrev:

USB support? tænker du på noget der kan emulere et floppydiskdrev med usb interface?

Nej, maskinerne får udvidet styreprogrammet, så de kan læse data fra en USB stick, frem for kun floppyer.
En af min kammerats kunder har luge måttet betale 2500 for et originalt maskindiskettedrev (plus montering) - fordi de ikke ville bruge 400€ på en programopdatering der gør det muligt at bruge USB stick til overførsel af data.

Klaus
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juli-2014 kl. 07:43
Så kan man diskutere hvor længe de vil være forretningsdrivende. - Det er godt nok et ekstremt snævertsynet valg de foretog sig. Jeg har selv haft fornøjelsen af at få en forespørgsel for et par år siden om jeg kunne skaffe en pc der kunne køre win NT - det var så en mio-dyr scanner hvor pc'en der styrede den var død. - Det var selvsagt en umulighed. Men firmaerne bliver nødt til at kigge lidt frem i tiden fremover. For det er LANGT dyrere at forsøge at holde kritiske værktøjer gående uden at man sikrer sig fremadrettet end det er at lave "supportaftaler" hvor man sikrer sig at styringsenhederne ikke dør og man ikke er i stand til at skaffe sig hardware der kan understøtte platformen igen. Den nye engangsudskrivning der kommer når alt virkelig bare er gået galt er langt større end hvis man havde sikret sig muligheden for at kunne opgradere. Både i indkøb og i support. (+ man ville få noget mere ro i sindet, at man ikke lige pludselig ville have problemer med at drive virksomhed fordi et forretningskritisk værktøj pludselig ikke længere fungerer og heller ikke ville kunne bruges.)
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu