|
Dirac i BowieCool´s hjemmebio |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | ||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Juli-2014 kl. 00:04 |
|
Så fik vi målt, og eksperimenteret med Dirac hos Bo.
http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=94196&title=bowies-home-theater-stor-opdatering-startet Rigtig hyggelig dag, og første gang jeg oplever en velbygget dedikeret hjemmebio. Og hold da op, det er godt nok en anderledes lyd end jeg er vant til. De kan seriøst sparke fra sig sådan nogle JBL Pro´er! Og lyden var meget "biograf agtig". Inden vi gik igang med Dirac lavede vi lidt målinger med XTZ RoomAnalyzer for og se hvordan det stod til, og se hvad hans DSpeaker sub EQ gjorde af forskel. ![]() Den blå linje er uden DSpeaker, og den grønne med. DSpeakeren fjerner effektivt puklen mellem 20-30hz. Mellem ca 50 og 120hz er der et ret stort fald i lydtrykket, især centreret lige omkring 80hz. Uden og vide det, går jeg ud fra dette er noget med stolenes placering, og noget med reflektioner og fase annulleringer. Her et par billeder af det med spektrogram, først uden DSpeaker: ![]() |
||
![]() |
||
armani-thomas ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-September-2013 Status: Offline Point: 1724 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Med DSpeaker:
![]() Herefter ville vi så prøve og måle efterklangen i rummet med RT60 standarden. Jeg syntes dog tallene ser underlige ud, og ved ikke om de er troværdige. Det håber jeg der er nogle kloge hoveder som kan afgøre: ![]() Billeder af Dirac målinger kommer i morgen. Redigeret af armani-thomas - 06-Juli-2014 kl. 00:22 |
||
![]() |
||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
|
Den er ret effektiv på efterklangen den DSpeaker.. Gad vide hvordan en minidsp klarer sig ved siden af..
Udover det, så ligner kurven meget det jeg har set i rum af nogenlunde samme dimensioner.. Specielt subben, den ligner meget min.. Står dine fronter klods op ad frontvæggen Bowie?
|
||
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
|
||
![]() |
||
BowieCool ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
|
Min fronter står 40 cm fra ecophon frontvæggen. Jeg regner med, at jeg vil prøve den minidsp af, og se hvad den kan.
|
||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
||
![]() |
||
Therien ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 11-September-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 1366 |
|
Dvs. 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen? |
||
|
||
![]() |
||
|
Og her lidt målinger, og den target kurve vi lod Dirac sigte efter.
Fronter: ![]() Center: ![]() Surround: ![]() Subwoofer: ![]() |
||
![]() |
||
|
Vi skulle nok have lavet et lille dyk omkring de 80hz, da Dirac´s "clip" indicator blinkede ind imellem, dog var der ikke hørbart forvrængning. Dirac fik løftet det store hul mellem 50-120HZ, hvilket gav meget fylde til lyden. Det var meget tydeligt ved Dialog i James Bond - Skyfall. Der var mere slam/punch effekt, i skudscener. Vi prøvede også med lidt musik, her var forskellen meget markant.
Generelt syntes jeg det lød en del bedre med Dirac filter på. I mine ører, lød alt mere naturligt/realistisk. Uden Dirac havde lyden lidt skarpe tendenser ind imellem, dette forsvandt mere eller mindre også med Dirac.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Lyder som en fed dag! Og fedt, at du kan lide JBL Pro lyden - det er også den meget biografagtige lyd jeg er faldet for.
Jeg spurgte lidt til det i en anden tråd, men er stadig lidt forvirret ift. hvad præcis man måler med Dirac. Bass management er sat i receiveren, ikke? Hvilken delefrekvens? Når Dirac måler fronter, måler den så fronter+sub samtidigt?
|
||
![]() |
||
BowieCool ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Januar-2007 Status: Offline Point: 1134 |
|
Ja, 40 cm fra ryggen af fronthøjtaler til væggen....
|
||
Sony VPL-HW55ES - Screen Excellence Enlightor 4K 124" - Marantz SR 8002 - JBL PRO 3677 (front), 8320 (back), 4645C (sub)
Effekt: the t.amp TA2400 MK-X (sub) - Panasonic DMP-BDT310 |
||
![]() |
||
|
Ja det er fronter+sub samtidigt. Bass Management var aktiv i receiveren, og sat til 80HZ.
|
||
![]() |
||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4464 |
|
Okay. "Ved" Dirac godt at det er fronter+sub der måles samtidigt? For det ser ud til, at den tror det er front right alene hvilket jo vil resultere i nogle ret mærkelig filtre på front right. Hvordan er I så kommet frem til den sub-target I har valgt? Den er jo over 10db nede ved 80hz (hvor den burde være 6db nede). Men glæder mig i hvert fald til at høre og se hvordan resultatet blev. Måske er jeg bare gået i selvsving over, at jeg ikke kan gennemskue hvordan Dirac ser på de forskellige dele.
|
||
![]() |
||
|
Allright.. Imponerende du er sluppet så godt fra det mellem 100 og 250Hz.
|
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |