recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Elektronik på loftet - fugt og varme ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Elektronik på loftet - fugt og varme ?

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
LeBlodia Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 04-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 341
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LeBlodia Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Elektronik på loftet - fugt og varme ?
    Sendt: 12-Juli-2014 kl. 11:11
Jeg skal have min router, NAS og switch placeret på loftet men er lidt nervøs for hvad der kan ske når det bliver mere fugtigt i vejret. Det er et uisoleret loft. Lige pt. er der meget varmt på loftet, hvilket jo heller ikke er optimalt for elektronik.

Kan man købe en kasse eller lign. som kan holde fugt ude og samtidig ventilere ?

Andre forslag modtages gerne.
Til top
hansie Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 01-Juli-2004
Sted: Køge egnen
Status: Offline
Point: 6995
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hansie Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 12:00
Du lan jo lave en isoleret og ventileret kasse . Men om det er en god løsning ved jeg ikke.

Hvorfor ikke bare have det nede i et skab eller ligende ?
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 12:11
En ventileret kasse? Hvad skal det hjælpe, når luften på loftet i sommerhalvåret er +50 grader.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 12:51
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En ventileret kasse? Hvad skal det hjælpe, når luften på loftet i sommerhalvåret er +50 grader.

F.eks med 2 blæsere i - En der puster og en der suger
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 13:01
Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En ventileret kasse? Hvad skal det hjælpe, når luften på loftet i sommerhalvåret er +50 grader.


F.eks med 2 blæsere i - En der puster og en der suger

Og det vil stadigvæk give en temperatur på +50 grader, når sommervejret er bedst. Udstyret i kassen er mindre varmt, end den omgivende luft, så hvad hjælper ventilation på.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 13:05
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Oprindeligt skrevet af Bastianboxer Bastianboxer skrev:


Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

En ventileret kasse? Hvad skal det hjælpe, når luften på loftet i sommerhalvåret er +50 grader.


F.eks med 2 blæsere i - En der puster og en der suger

Og det vil stadigvæk give en temperatur på +50 grader, når sommervejret er bedst. Udstyret i kassen er mindre varmt, end den omgivende luft, så hvad hjælper ventilation på.

Nå ok, så er der sket mirakler i det rum jeg har lavet nævnte "blæserkasse" til TV-tunere på et hotel, for 2 måneder siden.

Tro kan flytte bjerge og det er ok fordi jeg tror at blæsere slår luftmolekylerne i stykker og hastigheden ændres så luften bliver koldere.
Lidt a la fools biamping osv

Jeg må hellere lave det om Confused


Redigeret af Bastianboxer - 12-Juli-2014 kl. 14:14
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3775
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 14:49
Ganske almindelige blæsere tilfører luften energi, og dermed øges temperaturen. Hvis den omkring liggende luft er koldere end den i elektronikkassen, kan den bruges til nedkøling/udskiftning af varm luft. Her vil den tilførte energi ikke have indflydelse.
Hvis den omkring liggende luft er væsentlig varmere end den i kassen, så vil det kræve nedkøling af denne. Om du vil bruge en fordamper eller hente kold luft fra andet sted/udstyr, er nødvendigt hvis dit formål er nedkøling.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
Notfast Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-April-2008
Sted: Øst Jylland
Status: Offline
Point: 2875
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Notfast Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 15:00
Find dog ud af hvilken temperatur område dit udstyr egner sig til at operere i.
Min router har stået på loftet de sidste 2 år (på begyndt 3 sommer).
.....
Til top
michael79 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 07-Februar-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 258
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér michael79 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 15:13
vad med at laver en lille rumme med 300 mm isolering ud til. og lave lidt udluftningen ned fra. med dampspærrer. og muligvismed lem ned fra også ps er håndværker
Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Ganske almindelige blæsere tilfører luften energi, og dermed øges temperaturen. Hvis den omkring liggende luft er koldere end den i elektronikkassen, kan den bruges til nedkøling/udskiftning af varm luft. Her vil den tilførte energi ikke have indflydelse.
Hvis den omkring liggende luft er væsentlig varmere end den i kassen, så vil det kræve nedkøling af denne. Om du vil bruge en fordamper eller hente kold luft fra andet sted/udstyr, er nødvendigt hvis dit formål er nedkøling.

Du er så enormt klog mht alt.............. I hvert flad teoretisk.

Fortæl mig hvorfor der er betydeligt koldere i den blæserkasse hele tiden end udenfor kassen, fortæl mig hvorfor tv-tunerne slukkede konstant pga for meget varme, men slet ikke gør det længere.

Og fortæl så alle med bilstereo at de er nogle fjolser, når de blæserkøler deres forstærkere i bagagerummet på bilerne på præcis samme måde.

Det virker jo ikke Confused

Er du ikke rigtig flink at afprøve tingene inden du modsiger de forskellige ting, i stedet for dit evige teoretiske pladder 

Prøv bare for sjov at holde en PC blæser i den ene hånd og tag så din anden hånd og sæt skiftes vis på den ene side af blæseren og så den anden og fortæl mig så at det er samme temperatur.

Ellers, endnu engang, prøv nu tingene i praksis inden du skal rette på andre

Sådan en her (billedet under) gavner jo slet ikke nogle i en almindelig stue............... Sikke noget bavl at prøve at sælge til helt almindelig fuldstændig uvidende mennesker, den gør jo at der bliver varmere i stuen........... Stakkels ældre mennesker 

Jeg synes du skal få stoppet blæserproduktionen på verdensplan........... Bare fortæl om dine teorier Dead


Til top
Mufti Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Marts-2010
Sted: Taastrup
Status: Offline
Point: 4901
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mufti Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 15:18
Der kan aldrig blive koldere i kassen end indblæsnings temperaturen.

Til top
Bruger udmeldt 17 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 01-September-2013
Status: Offline
Point: 302
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 17 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2014 kl. 15:19
Oprindeligt skrevet af Mufti Mufti skrev:

Der kan aldrig blive koldere i kassen end indblæsnings temperaturen.


Er du klar på et væddemål mht det ?

Det kan jeg bevise med en lille video af temp måling på de nævnte tunere, med og uden blæsere - i samme meget varme rum 


Redigeret af Bastianboxer - 12-Juli-2014 kl. 15:20
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu