recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Dolby atmosfæren i hjemmebioen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Dolby atmosfæren i hjemmebioen

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ARTISTEN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 09-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ARTISTEN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Dolby atmosfæren i hjemmebioen
    Sendt: 24-Juni-2014 kl. 10:31
Hej læs her og glæd dig
http://digitalt.tv/mere-biograflyd-hjemmebiografen-dolby-atmos-rykker-ind-stuen/
Hjemmebio er fedt:Pioneer SC-LX87,buttkicker,dali blue 6006, OPPO 95,QED kabel og JBL N24 i bag.

Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 11:18
Fedt..!!

Nogen der ved hvad Marantz forstærker kommer til at hedde med atmos?
Til top
nitrotg Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér nitrotg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 11:52
Oprindeligt skrevet af nitrotg nitrotg skrev:

Fedt..!!

Nogen der ved hvad Marantz forstærker kommer til at hedde med atmos?

EDIT: Fundet.. Marantz SR7009 skulle komme til at understøtte det..

Så det godt jeg ikke har lavet loftet endnu, så jeg lige kan nå at trække nogen ledninger til loft højtalere :)
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 12:27
heller færre højtalere , med fuld dynamik. Frem for flere højtalere , med mangelfuld dynamik.
Hvis det skal være kompromisløs , bliver det godt nok dyrt.....og pladskrævende
Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juni-2014 kl. 17:14
jeg må nok ærligt indrømme at jeg heller ikke er så begejstret for det. Men vil da sige at det skal komme an på en lytning:-)
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
Simon, TC Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 428
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Simon, TC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2014 kl. 16:36
Yamaha's Aventage top-modeller 2040 og 3040 får også Atmos understøttelse.
Tape Connection MKII
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2014 kl. 19:19
Jeg har vidner på at jeg havde set det her komme
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 11:39
Udover at vi så får endnu et i den nær uendelige række af surround formater, så efterlader den linkede artikel et par spørgsmål

Hvor skal indholdet komme fra? Via BD/DVD eller streaming?
 
Hvordan kan eksisterende afspillere være kompatible, men ikke eksisterende processorer/recievere?
 
Hvis det kommer på BD. Fortrænger det så HD-lyden eller er det et lag "oven på" de eksisterende spor?
 
Og ikke mindst. Hvad er fordelen ved at lyden nu er "objektbaseret" og hvad vil det i det hele taget sige? Hvordan adskiller det sig fra pre-renderet lyd.. ?


Redigeret af dpny - 27-Juni-2014 kl. 11:53
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 11:55
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

Udover at vi så får endnu et i den nær uendelige række af surround formater, så efterlader den linkede artikel et par spørgsmål

Hvor skal indholdet komme fra? Via BD/DVD eller streaming? 

Begge dele, ifølge Dolby.
 
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

 Hvordan kan eksisterende afspillere være kompatible, men ikke eksisterende processorer/recievere?

Afspilleren afleverer bare en bitstream, så længe header osv er den samme, så "ved" afspilleren ikke nødvendigvis hvad den bitstream indeholder. 

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

 
Hvis det kommer på BD. Fortrænger det så HD-lyden eller er det et lag "oven på" de eksisterende spor?

Det må være et ekstra spor, men det er kun ud fra mit eget ræsonnement, ikke noget jeg har læst noget info om. Eftersom det handler om en helt anden mixning end det almindelige Dolby spor, og ikke bare "mere kvalitet", så har jeg svært ved at se at man skulle kunne kombinere de to lydspor.
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juli-2013
Status: Offline
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 12:22
OK. Det blive spændende at se hvordan det kommer til at virke. En eller flere ægte højde kanaler har jeg længe ment er noget der mangler i surround lyd. Selv i kommercielle biografer lyder det nogle gange som om man sidder i en "pandekage" af lyd. Jeg har dog særdeles vanskeligt ved at forstår hvad fordelen ved atmos er i forhold til hvis man havde valgt at udvide de eksisterende systemer med en eller flere højdekanaler.
Som jeg forstår det har man i atmos en masse objekter der er essentielt er separate lydkanaler. Disse mikses så sammen i processoren til det antal højttalere og subwoofere man nu engang har i rummet. Det lyder jo meget smart, men hvis det skal virke i praksis så skal højttalerne enten sidde på præcis de rigtige pladser, ligesom de altid har gjort, eller også skal man taste vinkler og afstande ind i processoren. Jeg kan ikke forestille mig at man nemt kan måle det automatisk. I hvert fald ikke med en enkelt mikrofon.

Man kunne også godt være lidt bekymret for om al den processering der nu skal til for at afspille et atmos soundtrack ikke er opskriften på at aktivere murphys lov, i forhold til om det virker efter hensigten.
 
EDIT: Her er lidt læsestof til de interesserede:
 
http://www.audioholics.com/audio-technologies/dolby-atmos-for-home-cinema
 
http://dolbyatmos.onkyousa.com/


Redigeret af dpny - 27-Juni-2014 kl. 13:23
Til top
kennethbrdk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1192
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kennethbrdk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2014 kl. 12:51
"Dolby er gået fra 5 kanals til 7 kanals surround, men i ATMOS er lyden tænkt helt nyt og kaldes objektorienteret, forstået på den måde, at lyden eller lydfolkene bag filmene selv bestemmer, hvor i biografsalen den skal være. I princippet opereres der med 62 uafhængige forstærkere og højtalere" - jeg skal have en større stue!! :D
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juni-2014 kl. 11:59
Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

OK. Det blive spændende at se hvordan det kommer til at virke. En eller flere ægte højde kanaler har jeg længe ment er noget der mangler i surround lyd. Selv i kommercielle biografer lyder det nogle gange som om man sidder i en "pandekage" af lyd. Jeg har dog særdeles vanskeligt ved at forstår hvad fordelen ved atmos er i forhold til hvis man havde valgt at udvide de eksisterende systemer med en eller flere højdekanaler.
Som jeg forstår det har man i atmos en masse objekter der er essentielt er separate lydkanaler. Disse mikses så sammen i processoren til det antal højttalere og subwoofere man nu engang har i rummet. Det lyder jo meget smart, men hvis det skal virke i praksis så skal højttalerne enten sidde på præcis de rigtige pladser, ligesom de altid har gjort, eller også skal man taste vinkler og afstande ind i processoren. Jeg kan ikke forestille mig at man nemt kan måle det automatisk. I hvert fald ikke med en enkelt mikrofon.

Trinnov har en mikrofon der kan netop dette, ved at have fire mikrofoner i én. B&O har også, jeg har dem mistænkt for at det de leverer er rebranded Trinnov, men det er uden at jeg ved noget om det - det kan også være det bare er "to sjæle én tanke". Yamaha har længe haft modeller der kan måle den horisontale vinkel til højttaleren, ved hjælp af en adapter som mikrofonen placeres i, og så laves der tre separate målinger. I princippet skal de bare modificere adapteren lidt, og kræve fire målinger, for at få højden med.

Oprindeligt skrevet af dpny dpny skrev:

 
Man kunne også godt være lidt bekymret for om al den processering der nu skal til for at afspille et atmos soundtrack ikke er opskriften på at aktivere murphys lov, i forhold til om det virker efter hensigten.


Det gør afgjort tingene mere komplicerede, og der vil være længere imellem godt og dårligt. Mit gæt er at der vil være processorer der bare helt banalt antager at højttalerne sidder rigtigt, og sender lyden til nærmeste højttaler, mens andre vil tage højde for højttalernes faktiske placering, og mixe lyden sammen til en form for "fantom-højttaler" for hver af de 128 placeringer. Jeg mener personligt at grundtanken i systemet er den helt rigtige måde at gøre det på, men jeg er lige så bekymret som dig mht. hvor godt det kommer til at fungere i praksis. Det smarte i konceptet er netop at det ikke er så vigtigt præcist hvordan højttalerne er placeret, men det er klart at det så er altafgørende at processoren på den ene eller den anden måde får besked på hvor de så rent faktisk ER placeret.

Jeg er i virkeligheden mest bekymret for at filmskaberne overdriver brugen af højdekanalen, fordi de rigtigt skal gøre opmærksomme på effekten, meget lig brugen af 3D i mange film, og hvordan dét så kommer til at lyde i systemer uden højde-højttalere.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu