|
Gammel IDE harddisk - |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Casper ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 598 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-August-2014 kl. 16:16 |
Hej
Jeg prøver at få adgang til dataen på en gammel IDE harddisk for et familiemedlem, men jeg skal initialisere harddisken først og bagefter vælge MBR eller GPT. Uanset valget, så får jeg af vide at enheden ikke er klar. Nogen der har forslag til hvad/og om hvad der kan gøres for at få hevet dataen ud??
Redigeret af Casper - 22-August-2014 kl. 16:17 |
|
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du skal initialisere disken først. så får du med sikkerhed ikke fat i data med mindre du virkelig begynder at rode med recoveryapplikationer.
Du er sikker på at disken ikke har været sat i en maskine som har kørt et helt andet OS? (fx du har en win-maskine og den har været linux-baseret.) Noget kunne tyde på at disken er stået af. |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1232 |
Prøv at se om du kan få partitions-tabellen tilbage med TestDisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
|
|
![]() |
|
Casper ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-April-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 598 |
claus_jac: Ja det er jeg enig i.
Det er en ældre, så måske Win XP tænker jeg, men ikke andet end Windows. Vil jeg tro. jacobask: Jeg vil prøve det program.
|
|
|
|
![]() |
|
Det ser ikke ud at noget af det hjælper. TestDisk kan ikke se disken.
Desværre..
|
|
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Jeg synes du skal tage dit familiemedlems harddisk og gå hen til en person, som ved hvad han laver! ![]() Dit spørgsmål signalerer tydeligt at du ikke bør foretage dig den slags pga. manglende viden. Hvis disken ikke er klar, så er det med stor sandsynlighed fordi den har en hardware fejl. Mange diske "sætter" sig ved ikke at være i brug i længere tid. Eller det kan være at disken allerede har en fejl. At lytte til disken er ofte den bedste indikator om noget er gået galt. Spinner den op og ned med det samme? Laver den kliklyde? |
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
|
len61 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Januar-2007 Sted: Ama'r Status: Offline Point: 1499 |
Prøv at sætte den som "slave" i et win xp, eller vista 32.bit. miljø.
|
|
Lauri Törni/Larry Thorne
Soldier under 3 Flag's |
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
Undskyld jeg spørger - men hvad skulle det hjælpe at sætte den over i et XP eller Vista miljø (som er 2 helt forskellige kernels) Han kan det samme på disken med Windows 7 eller 8. Han kører sikkert som eneste disk på kablet, så måske er fejlen at disken ikke står som master. Men med alt synsynlighed er det ikke dette, da han jo kan se disken, men ikke tilgå den. Jeg vil tro at det er en hardware fejl, eller at disken er blevet slette. |
|
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
|
|
![]() |
|
len61 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 14-Januar-2007 Sted: Ama'r Status: Offline Point: 1499 |
Nogle diske skal have signal fra bussen før de starter op, og win7 kan ikke se diske der er oprettet i 16.bit miljø. Så det er ikke bare enkelt, men disken kan være stået af selvfølgelig (har rodet en del med det så lidt ved jeg, men har selvfølgelig ikke problemet "i hånden) Men umidelbart teste om Master/Slave/Sense jumperen kan få den op at snurre.
![]() Redigeret af len61 - 02-September-2014 kl. 18:36 |
|
Lauri Törni/Larry Thorne
Soldier under 3 Flag's |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Hvad med noget så simpelt som at sætte disken i en USB dock. Virker disken ikke der, så er den defekt, (hvis den vel at mærke er kommet fra et windows miljø, og ikke har været krypteret).
|
|
![]() |
|
Den snurrer fint når jeg sætter en USB dock til. Det kan høres og mærkes, og diskhåndteringen registerer at der er sat noget til, men ikke mere end det. Men jeg har ikke erfaring med nok med harddiske, der er gået ned.
Derfor jeg søger jeres bud :) Men jeg er ikke den eneste der har forsøgt at få adgang til disken, får jeg af vide. Jeg vil tro den har kørt XP. Redigeret af Casper - 06-September-2014 kl. 14:25 |
|
|
|
![]() |
|
PerW ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4114 |
Det er lige meget om den har kørt XP, bare du bruger en senere version af Windows: Vista, 7 eller 8. De er bagud kompatible. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |