recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Gammel IDE harddisk -
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Gammel IDE harddisk -

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 598
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Gammel IDE harddisk -
    Sendt: 22-August-2014 kl. 16:16
Hej

Jeg prøver at få adgang til dataen på en gammel IDE harddisk for et familiemedlem, men jeg skal initialisere harddisken først og bagefter vælge MBR eller GPT. Uanset valget, så får jeg af vide at enheden ikke er klar.

Nogen der har forslag til hvad/og om hvad der kan gøres for at få hevet dataen ud??

Redigeret af Casper - 22-August-2014 kl. 16:17
Af børn og fulde folk skal man høre sandheden.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-August-2014 kl. 21:57
Hvis du skal initialisere disken først. så får du med sikkerhed ikke fat i data med mindre du virkelig begynder at rode med recoveryapplikationer.
Du er sikker på at disken ikke har været sat i en maskine som har kørt et helt andet OS? (fx du har en win-maskine og den har været linux-baseret.)
Noget kunne tyde på at disken er stået af.
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1232
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2014 kl. 09:47
Prøv at se om du kan få partitions-tabellen tilbage med TestDisk:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-August-2014 kl. 13:25
claus_jac: Ja det er jeg enig i.
Det er en ældre, så måske Win XP tænker jeg, men ikke andet end Windows. Vil jeg tro.

jacobask: Jeg vil prøve det program.
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 14:32
Det ser ikke ud at noget af det hjælper. TestDisk kan ikke se disken.
Desværre..
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-September-2014 kl. 16:35
Oprindeligt skrevet af Casper Casper skrev:

Hej

Jeg prøver at få adgang til dataen på en gammel IDE harddisk for et familiemedlem, men jeg skal initialisere harddisken først og bagefter vælge MBR eller GPT. Uanset valget, så får jeg af vide at enheden ikke er klar.

Nogen der har forslag til hvad/og om hvad der kan gøres for at få hevet dataen ud??

Jeg synes du skal tage dit familiemedlems harddisk og gå hen til en person, som ved hvad han laver! Exclamation

Dit spørgsmål signalerer tydeligt at du ikke bør foretage dig den slags pga. manglende viden.

Hvis disken ikke er klar, så er det med stor sandsynlighed fordi den har en hardware fejl.
Mange diske "sætter" sig ved ikke at være i brug i længere tid. Eller det kan være at disken allerede har en fejl.

At lytte til disken er ofte den bedste indikator om noget er gået galt.

Spinner den op og ned med det samme?

Laver den kliklyde?

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2014 kl. 13:50
Prøv at sætte den som "slave" i et win xp, eller vista 32.bit. miljø.
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2014 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af len61 len61 skrev:

Prøv at sætte den som "slave" i et win xp, eller vista 32.bit. miljø.

Undskyld jeg spørger - men hvad skulle det hjælpe at sætte den over i et XP eller Vista miljø (som er 2 helt forskellige kernels)

Han kan det samme på disken med Windows 7 eller 8.

Han kører sikkert som eneste disk på kablet, så måske er fejlen at disken ikke står som master.

Men med alt synsynlighed er det ikke dette, da han jo kan se disken, men ikke tilgå den.

Jeg vil tro at det er en hardware fejl, eller at disken er blevet slette.

Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
len61 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Januar-2007
Sted: Ama'r
Point: 1499
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér len61 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2014 kl. 18:34
Nogle diske skal have signal fra bussen før de starter op, og win7 kan ikke se diske der er oprettet i 16.bit miljø. Så det er ikke bare enkelt, men disken kan være stået af selvfølgelig (har rodet en del med det så lidt ved jeg, men har selvfølgelig ikke problemet "i hånden) Men umidelbart teste om Master/Slave/Sense jumperen kan få den op at snurre. Smile Og vista er nærmest at betegne som en kompromis mellem xp og win7. 

Redigeret af len61 - 02-September-2014 kl. 18:36
Lauri Törni/Larry Thorne

Soldier under 3 Flag's
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kandersen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2014 kl. 10:26
Hvad med noget så simpelt som at sætte disken i en USB dock. Virker disken ikke der, så er den defekt, (hvis den vel at mærke er kommet fra et windows miljø, og ikke har været krypteret).
Til top
Casper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Casper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 14:23
Den snurrer fint når jeg sætter en USB dock til. Det kan høres og mærkes, og diskhåndteringen registerer at der er sat noget til, men ikke mere end det. Men jeg har ikke erfaring med nok med harddiske, der er gået ned.
Derfor jeg søger jeres bud :)

Men jeg er ikke den eneste der har forsøgt at få adgang til disken, får jeg af vide.
Jeg vil tro den har kørt XP.

Redigeret af Casper - 06-September-2014 kl. 14:25
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4114
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-September-2014 kl. 16:45
Oprindeligt skrevet af Casper Casper skrev:

Jeg vil tro den har kørt XP.

Det er lige meget om den har kørt XP, bare du bruger en senere version af Windows: Vista, 7 eller 8. De er bagud kompatible.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu