|
Dilemma fejl på shuttle PC |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Forfatter | |
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-September-2014 kl. 11:07 |
Min Søn´s Shuttle SH55J2 er begyndt at te sig virkelig underlig. Og jeg er som sådan ikke i tvivl om, at noget er defekt, spørgsmålet er hvad:
Det er en standard Shuttle, dog er der en Intel 760 core i5 CPU i den og et Geforce GTX650 grafikkort. I følge Shuttle skriver de, at denne kombination kræver den kraftige strømforsyning, så den er selvfølgelig også skiftet til 500 watt modellen (fra Shuttle). Den er monteret med een almindelig 1TB disk og et DVD drev. 8GB RAM, (først var der 4GB). Problemet:
Maskinen vil meget tit ikke tænde. Den tænder lige op i et sekund, så slukker den igen, for at 2-3 sekunder at tænde automatisk igen i et sekund, og så slukke igen. Og sådan bliver den ved, indtil man hiver strømmen fra. Pludselig en dag, så kan den godt starte. Og så køre den ganske fint derefter, indtil den har været slukket. Så kan den finde på at lave samme problem igen. Der kommer INGEN lyd fra den, når den ikke vil starte, (andet end det sædvanlige klik der altid kommer fra strømforsyningen, når den tænder). Jeg har skiftet RAM på den, da jeg i første omgang tænkte, at det var mest oplagt, (har jeg tidligere set på andre PCére), og så var det forøvrigt nemmest. Det løste ikke problemet. Jeg har haft disk og DVD taget fra, uden at det har ændret noget. Jeg kan ikke tage GFX kortet fra, da der ikke er grafik i CPUén. Jeg har prøvet en standard ATX strømforsyning, der dog kun var 400 watt, som bare blev lagt løst ved siden af. Så starter maskinen, men den vil ikke boote, (sort skærm). Jeg havde forventet den ville boote på de 400 watt, da det er begrænset hvor meget GFX trækker under boot. Men jeg når slet ikke til POST, den er bare tændt med sort skærm. Lige pt er jeg mest tilbøjelig til at tage bundkort og cpu og kyle det ud. SH55j2 kan heldigvis tage standard mini ITX bundkort. Så det bekymre mig egentlig ikke, udover at det er en større udskrivning, i en tilsvarende nyere model (Haswell bundkort og CPU). Men hvis det er strømforsyningen, så er jeg lige vidt. Den der sidder i nu er under 2 år, så det bekymre mig lidt, hvis Shuttle´s komponenter er SÅ ringe. Jeg kan af gode grunde ikke vælge andre strømforsyninger end Shuttles, da en standard ATX ikke passer i kabinettet. Nogen der har andre bud på, hvordan jeg griber det an, som jeg ikke lige kan gennemskue her? |
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hej Kim - nu plejer det jo at være dig der hjælper, men kan det tænkes at der er problemer med det lille onboard batteri? Nu lugter det jo af at være en halvgammel kasse :-), og problemer med det lille cmos batteri kan virkelig give nogle underlige fejl.Mit næste bud var et bundkort der har det skidt.
|
|
![]() |
|
0leDK ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 18-Januar-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1213 |
Havde du strøm til grafikkortet da du prøvede anden psu?
|
|
![]() |
|
Beanie ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 21-Oktober-2008 Sted: DK Status: Offline Point: 1597 |
De batterier holder +5 år. Jeg tror mere din PSU er stået af.
|
|
![]() |
|
Zulu ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 775 |
Jeg har af og til samme problem med min PC (i7 860, H55, 8GB, HD5770).
Her virker "løsningen" til at være slukke strømforsyningen (eller taget stikket ud) og trykke et par gange på power-knappen, så CMOS-batteriet er helt tomt. Herefter booter den fint igen, når der sættes strøm til. |
|
![]() |
|
Kandersen ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 13-Juli-2006 Sted: 4653 Status: Offline Point: 10964 |
Hej Claus. Ja du har ret, men engang imellem må jeg erkende, at selvom jeg har en hulens masse erfaring, så lever de her maskiner helt deres eget liv. Og mit indlæg var egentlig mest tiltænkt som en slags livline, da jeg nok godt kender svaret, (eller alternativerne) ![]() Men foreløbig gik jeg den nemme vej. Købte en ny strømforsyning (standard ATX) i dag, som jeg satte midlertidig til. Og maskinen sprang i gang som om den nærmest fik penge for det. Det er nu ikke helt uvant. Så jeg giver den lige nogle dage for at se, om problemet opstår igen.. Hvis ikke, tja.. så er det en ny shuttle psu der skal til. Og der ryger jeg så ind i det næste problem. For hvis Shuttels komponenter er så ringe, så de bliver ustabile på mindre end 2 år, så må jeg erkende, så vil jeg slet ikke eje eller have dem. Det er trods alt en plus 80 certificeret strømforsyning, så den skal dælme opfører sig ordentlig, eller i det mindste blive defekt med et brag. Jeg hader ustabilitet. Lortet skal enten virke, eller så skal der være en klar indikation af problemet. Bortset fra det, så havde jeg godt mistanke til batteriet. Men fordi uret går korrekt i bios, så skød jeg det hen som, at det næppe kunne være problemet.
|
|
![]() |
|
Ja, ellers ville det ikke give meget mening, da CPUén er uden GPU.
|
|
![]() |
|
Som skrevet til Claus. Så lader det også til at være tilfældet, ihvertfald inde for de sidste 4-5 timer..
Men "stået af" er et vidt begreb, da den jo godt vil tænde engang imellem. Og det er nok det som jeg synes er værst i det her, når det er en periodisk fejl. |
|
![]() |
|
Hmm pudsigt du nævner det, for det var faktisk også det jeg kom frem til, efter at jeg havde testet den anden 400 watt strømforsyning. Da den kun bootede i sort skøærm, så satte jeg Shuttle strømforsyningen i igen, og så startede den. Dagen efter var den gal igen. Og efter at have pillet det hele fra hinanden igen, og samlet det igen, så startede den igen.. Man stirre sig blind på defekte kabler, løse forbindelse osv.. Og så kan det bare være en total rådden strømforsyning som virker som vinden blæser. Det er sgu belastende. |
|
![]() |
|
titan_jtl ![]() Junior bruger ![]() ![]() Oprettet: 14-Juni-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 42 |
Det er en træls fejl du har dig der. Jeg har lige været igennem nogenlunde det samme med min computer.
Den ville kun starte nogen gange, de fleste gange stod den bare og genstartede indtil man hev strømmen, så loadede den backup bios og så kunne den starte. Lige indtil en dag hvor den bare var totalt død, der skete absolut intet når man trykkede på power. I mit tilfælde var det bundkortet der var stået af, så det vil være mit bud eftersom du oplever næsten det samme og hvis jeg eller læste din sidste kommentar rigtigt, så opfører din computer sig også mærkeligt med en anden PSU. mvh Jan |
|
![]() |
|
Hej Jan. Du har delvist læst rigtigt.
Jeg prøvede med en anden strømforsyning, som dog på papiret var for lille, (kun 400watt, ikke "plus 80" osv). Og der startede maskinen, men den bootede ikke. Der kom bare sort skærm. Om det skyldes den for lille strømforsyning eller andet, det ved jeg ikke helt, for jeg droppede den igen med det samme, og satte Shuttle strømforsyningen i igen, og så startede maskinen normalt. Dagen efter var problemet det samme igen. I går gjorde jeg det, at jeg satte en anden 500 watt "plus 80" strømforsyning til den. En standard ATX, som bare ligger ved siden af maskinen, da den ikke kan sidde i kabinettet. Og foreløbig ser det ud til, at det har løst problemet. Maskinen startede i går, og jeg testede lige her til morgen, hvor den startede igen. Men det er et scenarie jeg har set den gøre før, så jeg må lige give den et stykke tid med denne her strømforsyning, inden jeg konstatere, at det ER/VAR problemet. Hvis den køre stabilt i de næste dage, så er jeg slet ikke i tvivl om, at Shuttle strømforsyningen er defekt (delvist/periodisk). Og så har jeg dermed fundet årsagen og kan komme videre. Min stædighed forbyder mig dog at afprøve en ny Shuttle.. Jeg er dybt skuffet over Shuttle, hvis det er korrekt. Dels at de har strømforsyninger der bliver defekt efter mindre end 2 år, og dernæst at fejlen der sker er så svær at have med at gøre. Jeg har før haft andre strømforsyninger som er blevet defekte, men aldrig på denne måde. Den ene (Viper), den stod af med et voldsomt brag, og en stikflamme. Så ved man da, hvad man har med at gøre ![]() |
|
![]() |
|
Hmm, gad at vide om det er H55 bundkort, der "dræner" strømforsyningerne.. Den her Shuttle har også et H55 chipsæt.. Hmm, og også en core i5/i7 gen. 1. (Nok en tilfældighed, men pudsigt nok alligevel ![]() |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |