|
Gråt vs hvid lærred? |
Besvar |
Forfatter | |||
onoffon
Junior bruger Oprettet: 03-April-2011 Status: Offline Point: 38 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 14-September-2014 kl. 19:10 |
||
Jeg har et hvidt mørklægningsgardin, som forhindrer lys i at komme ind i rummet. Udover dette er mit rum til multi-brug og altså ikke et dedikeret rum til biograf. Der er eksempelvis hvide vægge og andre møbler i rummet. Loftet er dog sort. Hvilken farve lærred ville være det bedste valg til disse omgivelser? Min projektor er en benq w1070. Jeg har aldrig set et gråt lærred i virkeligheden før, kun oplevet film på hvide lærreder. Det grå lærred jeg kigger på er mat grå og 0.8 gain. Det hvide er mat hvidt og 1.1 gain.
Redigeret af onoffon - 14-September-2014 kl. 19:12 |
|||
Basic
Ny bruger Oprettet: 01-Juli-2014 Sted: Esbjerg Status: Offline Point: 16 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Lytter ogås med her.. står i samme situation
|
|||
andmm
Bruger Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg stod i samme situation som dog med en w1070, og jeg valgte et gråt lærred med 0,8 gain. Især med hvide vægge er det et godt valg da sortniveauret synes bedre, samt en af w1070 svagheder (ift dyrer modeller) er sortniveauet.
|
|||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
|||
onoffon
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvordan ser farverne ud generelt på et gråt lærred? Mister de meget? Og hvordan med 3d, det er vist lidt mere lyskrævende - har du prøvet 3d på dit grå lærred?
|
|||
Otto J
Platin medlem Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
I princippet gør et almindeligt gråt lærred ikke andet end at sænke lysstyrken (og dermed også sortniveauet). Det ændrer principielt ikke på farvernes mætning eller relative lysstyrke ifht. hvid. Jeg skriver "principielt", for i praksis er der meget få grå lærreder der er farveneutrale på samme måde som gode hvide lærreder, men det hænger mere sammen med lærredets kvalitet end med dét at de er grå, og de samme farveskift kan opleves på dårlige hvide lærreder. Med det sagt, så kan en ændring i kontrasten godt påvirke den subjektive oplevelse af farverne. Om det er positivt eller negativt afhænger faktisk mest af om du har lys nok, det er fint nok at få bedre sortniveau, men hvis der så ikke er lys nok, så er du lige vidt.
|
|||
andmm
Bruger Oprettet: 16-Februar-2007 Sted: Danmark Status: Offline Point: 217 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Jeg har ikke prøvet 3d, men en w1070 er ret så lysstærk, så et gråt lærred får ikke billedet til at se lysfattigt ud. Ift. den hvide væg bag mit rullelærred synes jeg ikke faverne mister noget af de grå lærred.
|
|||
Elac 190 5.1 med 2030 Sub. Yamaha RX-V1073 Benq W1070. Panasonic 37PX70, PS3, Lg199h recorder.
|
|||
onoffon
Funktioner
Tak(0)
|
||
OttoJ ==> Du siger der er få lærreder der er farveneutrale som et godt hvidt lærred. De lærreder jeg kigger på er i den billige ende. Så er det bedre og mere "sikkert" at købe et hvidt, når man befinder sig i den billige prisklasse? Det er disse to lærreder jeg kigger på:
http://www.ebay.co.uk/itm/New-100-Electric-HD-Projection-Screen-projector-home-cinema-16-9-Matt-Grey-/180958493682?pt=UK_Sound_Vision_Projector_Screens&hash=item2a21f77bf2 http://www.ebay.co.uk/itm/New-100-Electric-HD-Projection-Screen-projector-home-cinema-16-9-Matt-White-/190717704808?pt=UK_Sound_Vision_Projector_Screens&hash=item2c67a93a68 Og igen - jeg har hvide vægge og projektoren er i min stue som har møbler i almindelige farver osv. Min projektor er en benq w1070. Skal iøvrigt siges, at jeg netop har returneret et hvidt elitescreen 100" lærred med gain 1.1, da det havde bølger. Oplevede at sortniveauet var lidt for gråt/udvasket (især i siderne). Så i forhold til denne oplevelse hælder jeg nok mest til et gråt lærred.. Kan dog ikke helt finde ud af, om du anbefaler hvidt eller gråt ud fra din besked? Vil mene benq w1070 giver fint med lys til et gråt lærred - men er det nok? Redigeret af onoffon - 15-September-2014 kl. 15:42 |
|||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Da jeg købte mit lærre for veæ snart 4 år siden, var jeg forbi Quaityscreen og han havde et lærred der var delt op i 4 lige store felter der havde forskellige farver og det ene var gråt og jeg må sige at jeg valgte det grå ud fra det sorte blev mere sorte og der kom flere deltaljer i det hvide og det hvide er stadig hvidt.
|
|||
onoffon
Funktioner
Tak(0)
|
||
Hvor stort gain er din grp skærm med? Den jeg kigger på er 0.8 og mat grå. Hvordan med farverne? De har ikke mistet deres wow-effekt og bleve mere falmede, eller hvad synes du?
|
|||
PerW
Guld medlem Oprettet: 20-Marts-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4113 |
Funktioner
Tak(0)
|
||
Gain, det ved faktisk ikke, da der er del år siden. Jeg synes ikke det har indflydelse på farverne. Men jeg kalibreret min projektor, så der ikke er en WOW faktor, men naturlige farver :-) |
|||
onoffon
Funktioner
Tak(0)
|
||
Det giver faktisk mening. Har indstillet mit tv på samme måde - der er ikke noget værre end alt for kraftige farver. Så på den baggrund kan jeg nok godt overveje et gråt lærred. Tak fordi du fortalte om dit lærred :-)
|
|||
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |