recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Akustik forbedring lavpraktisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Akustik forbedring lavpraktisk

Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Bromberg5 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-November-2012
Sted: Høng
Status: Offline
Point: 3792
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Akustik forbedring lavpraktisk
    Sendt: 14-September-2014 kl. 19:33
Jeg har smidt nogle højttalere ind i en krog af min stue. 3 vægge der er ca 3 meter og så er den ene side fri til spise sektion, terrasse mm.
Jeg har tidligere forespurgt til audyssey og lidt ekko/rungen fornemmelse i lyden, som jeg troede kom fra subben. Med den slået fra er det der sig stadig og hvis jeg lytter tæt på de fem andre højtalere, lyder det bestemt heller ikke Tim at komme derfra.
Min næste løsning er akustikken. Jeg har et klassisk akustik helvede herhjemme, men har fået proppet lidt mere fylde i form af møbler og et tæppe.
Hvor i et rum bør man forbedre? Jeg tænker placering og højde.
Jeg har set loft og vægge..
Men vil jeg eks kunne ligge min center (som er området der laver ekko effekten), måtte - set på 4sound.dk mener jeg.
Min center har 4 små dutter under sig og står på en træ tv møbel.
Hvad med under sofaen, altså gulv niveau, vil sådan noget typisk kunne afhjælpe?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 19:38
Jeg har hørt at sofaborde er en af de store syndere, så ud til højre med det.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 20:05
Njae og så alligevel ikke;-)
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19569
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 20:39
Et billede eller fem ville hjælpe....
(altså af din stue, hvis vi skal rådgive)

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 20:47
Oprindeligt skrevet af Bromberg5 Bromberg5 skrev:

Hvad med under sofaen, altså gulv niveau, vil sådan noget typisk kunne afhjælpe?

Ikke det der ligner. Det er de store bare flader, dvs. der hvor du formentligt har mindst lyst til at modificere på indretningen, hvor det batter noget.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 21:13
Jeg skal få uploaded nogle billeder snarest.. Ok, det kunne godt være det er de steder jeg mindst vil ja:-).
Men selv små tweaks vil jeg meget gerne prøve.
Det er slet ikke ikke i en grad, så der skal paneler på loft osv. Mere de små ting der kan gøres.
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 22:02
Hvis ikke tæpper, gardiner og møbler gør det, så er der ikke nogen "små" løsninger tilbage.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-September-2014 kl. 23:04
Jeg kan huske jeg engang så nogle ret cool paneler, der sad bag fronterne men de kan ikke findes igen.
Nogen forslag?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 08:19
Små løsninger giver små forbedringer... Just sayin'
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bromberg5 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 09:34
Og det er alle de små jeg gerne vil høre mere om:-)
Til top
dpny Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juli-2013
Point: 570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dpny Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 09:50
Din ekko lyd skulle vel aldrig være fordi du har glemt at slukke for lyden i TV? Hvis højttalerne ikke er 100% i synk så får man lige præcis ekko lyd og det har jeg lagt mærke til flere gang hvis man glammer at slukke for TV-højttalerne.
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2014 kl. 09:55
Min erfaring er, at alt hvad der er blødt hjælper - dvs. tæpper, polstrede møbler, gardiner, koner...

Det handler bare om at få noget til at opsuge lyden i stedet for at reflektere den. Og det er ikke meget, der skal til for at gøre en forskel i en moderne stue, som ofte er støvsuget for tekstiler - blot et par enkelte gardiner ændrer lydbilledet.

Et enkelt trick, som jeg har hørt skulle virke rigtig godt: Hvis du har malerier eller fotos på lærred, kan du udfylde de 1-2 cm luft mellem lærred og væg med rockwool. Derved tæller billederne med i "det bløde".
Til top

Besvar Besvar Side  123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu