|
5.1 eller 7.1 |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
Mayol1 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 17-August-2014 Status: Offline Point: 14 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 02-Oktober-2014 kl. 21:24 |
Jeg er ved at skulle sætte biografen op i en ny lejlighed (se tråden "bio i tåbeligt rum") og overvejer om jeg skal gå fra 5.1 til 7.1
Opsætningen er pt. med M&K fælleskøbet fra år tilbage: K7, K5 og sub. Jeg overvejer om jeg skal købe et sæt M4 (tripoler) og sætte op som surround L/R og så bruge K5erne som baghøjtalere. Spørgsmålet hvor stort en forbedring der er at bevæge sig fra 5.1 til 7.1 Vil jeg opleve et væsentligt løft i surround-oplevelsen eller taler vi en marginal forbedring? HVIS jeg sætter 7.1 op, hvilken højde er så at foretrække på henholdsvis baghøjtalerne og surround L/R? (har små 3 meter til loftet). Opsætningen bliver som følger: ![]() |
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
6.1 ligger lige til højrebenet, med en ht på vægen bag projektoren.
THX 3 fod over ørehøjde til baght. (Svarer ofte til hovedhøjde når du står) |
|
![]() |
|
Mayol1 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 17-August-2014 Status: Offline Point: 14 |
super. tak. Men hvorfor ikke 7.1 med de to baghøjtalere ved siden af hinanden?
(som afbilledet på recorderes setup beskrivelse: http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articleid=1687&zoneid=3)
|
|
![]() |
|
E100 ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Juli-2013 Sted: Vestsjælland Status: Offline Point: 255 |
Din ide lyder ganske fornuftig og du har jo to hvis du køber dipole til side højtalere.
Det er ikke nat og dag at gå fra 5.1 til 7.1 men hvis du har lyd der tegner en fuld cirkel omkring dig, hjælper de bagerste højtalere gevaldigt på oplevelsen (også selv om udgangspunktet er et 5.1 lydspor) Afstanden er svær at bedømme efter din tegning, men det ser ikke ud til at du vil få baghøjtalerne lige i nakken. Hos mig gjorde det en stor forskel at få baghøjtaleren med ca. 5 meter bagfra. At det blev 6.2 hos mig og ikke 7.2 er kun et spørgsmål om pris, de var kommet til at sidde lige ved siden af hinanden og efter som en kan levere lydtrykket blev den anden sparet væk, da det ikke vil være muligt at høre forskel under de betingelser - men du har jo to ![]() Redigeret af E100 - 07-Oktober-2014 kl. 23:38 |
|
![]() |
|
Ps: om du synes det er et væsentligt løft er nemmes at finde ud af ved en demo, du er velkommen her hvis det har interesse, forskellen er nok tydeligere her end du vil opleve hjemme hos dig selv.
Pga. akkustikloftet som giver meget få reflektioner, er det meget nemt med lukkede øjne at udpege sidehøjtalernes placering og det er svært uden baghøjtaleren at skabe illutionen om en fuld lydcirkel. I din egen stue med 3 meter til et (jeg gætter, pudset loft) vil forskellen ikke være så tydelig. På den anden side - hvis du ikke synes det gør en væsentlig forskel her, vil det helt sikkert ikke gøre det hjemme hos dig...... Kun du kan afgøre om det er pengene værd (hvis du har et pengetræ i haven, er det måske ikke så meget der skal til, som hvis den står på havregryn og pasta med ketchup i månedsvis for at få råd ![]() Redigeret af E100 - 07-Oktober-2014 kl. 23:34 |
|
![]() |
|
Otto J ![]() Platin medlem ![]() Branchemedlem Oprettet: 04-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 11218 |
Der er ikke noget galt i at gøre det sådan, men bortset fra det så mener jeg at det er en forkert måde at opstille et 7.1 system på. Dvs. jeg er uenig i artiklen.
|
|
![]() |
|
Tak for input begge... da jeg ikke kan sætte to højtalere op på anden vis pga. de skæve vægge, så er det lidt et spørgsmål om enten THX setup (ved siden af hinanden) eller 6.1 istedet
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |