|
Ny projektor og lærred |
Besvar |
Forfatter | |
msorensen
Bruger Oprettet: 27-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 130 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 11-Oktober-2014 kl. 17:03 |
Jeg overvejer at skifte min Optoma HD87 til en nyere projektor. I samme ombæring vil jeg skifte mit 16:9 lærred, så jeg får mulighed for at vise film i 2,35:1 formatet.
Derfor er et af mine krav til den nye projektor, at den har motoriseret zoom, så man kan skifte mellem 16:9 og 2,35:1 uden at skulle rejse sig :-) Jeg har et helt mørklagt rum til rådighed og mit nuværende lærred er 92" - jeg forventer at 16:9 billedet på mit nye lærred skal være omtrent samme størrelse, så efter hvad jeg kan regne ud, er jeg ude i 130" ish 2,35:1 lærred. Jeg bruger ikke 3D og vægter lækkert billede og minimal støj højt. Brug er ca. 75% film og 25% spil. Mit budget er 25.000 til projektoren - jeg har selv kig på Panasonic AE6000 og JVC X35. 1) Nogen der har erfaringer med de to projektorer jeg har kigget på? 2) Oversér jeg nogen oplagte valg? 3) Jeg synes ikke er er så stort udvalg af 2,35:1 lærreder - nogen der kan komme med anbefalinger? På forhånd tak for hjælpen |
|
JAWA
Bruger Oprettet: 05-August-2014 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 158 |
Funktioner
Tak(0)
|
Der er jo ikke mange projektorer med motoriseret zoom ud over dem du selv nævner, men hvis du har mod på det, så fås JVC DLA-X55R på ebay og nogle få andre tyske sites til lige lidt over dit budget og den har jo også 4K-eshift:
Når det kommer til lærred så har beamer4u et ret stort udvalg og rimelige priser - mange af dem kan vælges i 2,35:1: |
|
Mr. Duck
Bruger Oprettet: 23-Maj-2011 Status: Offline Point: 208 |
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg lyterr lige med her...
msorensens, jeg håber det er ok, at jeg lige spørger om dette i forlængelse af dit indlæg: Findes der ikke et sted hvor man kan se en oversigt/liste over de projektorer som kan vise 2.35:1? (eller kan I nævne nogle stykker som kan? Også gerne af de billigste ) |
|
kec2
Super bruger Oprettet: 27-Oktober-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 331 |
Funktioner
Tak(0)
|
Projectorcentral.com har en fin projekter database hvor man kan søge på alle mulige features.
fx pris $1000-$3500, skærm: 130" og motor zoom. |
|
Der findes 10 slags mennesker. Dem der kan det binærer talsystem og dem der ikke kan.
|
|
msorensen
Funktioner
Tak(0)
|
Tak for svarene - meget relevante links.
Mr. Duck - du låner lige så meget du vil :-) Er der nogen som har erfaringer med de nævnte projektorer - inkl. X55? Jeg er nemlig rigtig meget i tvivl om hvad jeg skal vælge. |
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
Jeg bemærker at du skriver dit rum er fuldstændig mørklagt - betyder det at det også er fuldstændig lyskontrolleret? Altså om loft, gulv , vægge etc er i mørke ikke reflekterende farve og materialer.
Hvis du er så heldig at have et lyskontrolleret rum, så er en JVC projektor et oplagt valg da de netop er designet til sådanne dedikerede hjemmebiografer med et imponerende sortniveau der kun for alvor kan udnyttes i et lyskontrolleret rum. Panasonic projectorer har generelt en ret høj lysstyrke og i et lyskontrolleret rum med et mindre lærred kan du godt opleve at en given projektors lysstyrke er for høj og skal dæmpes med et filter for linsen. For god ordens skyld er jeg ikke selv den heldige ejer af en JVC projektor, men en panasonic PT-AH1000E da jeg bruger den i en almindelig hvid stue (Jeg er meget tilfreds med projektoren men en skam den er prissat så højt i EU). Med de kvalitetsprojektorer du kigger på bør du overveje en professionel kalibrering - det er synd ikke at få det hele med.
|
|
msorensen
Funktioner
Tak(0)
|
Mit rum er lyskontrolleret - matsorte vægge og loft samt mørkt gulv.
Tak for uddybningen JAWA Jeg hælder efter det du skriver mest til JVC - men X55 koster noget mere end jeg vil bruge. Jeg har overvejet forslaget med at købe den i Tyskland, men er ikke sikker på jeg har nerverne til det - her tænker jeg primært på returnering i forbindelse med defekter... Jeg har kigget på X35 men kan ikke helt gennemskue hvor stærk den er i forhold til X55 - så vidt jeg kan se, kan X35 ikke kalibreres? Men hvor er den ellers svagere? Og hvis valget står mellem X35 og Panasonic'en, vil X35'eren så stadig være at foretrække, når jeg har et dedikeret rum? |
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Køber man JVC'en det rigtige sted, så følger kalibreringen med
|
|
msorensen
Funktioner
Tak(0)
|
Og hvilket sted er det? :-)
|
|
Naiera
Platin medlem Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12328 |
Funktioner
Tak(0)
|
Tape Connection
|
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
X35 er uden tvivl en fremragende projektor og naturligvis kan den da kalibreres. Umiddelbart er det nok mest 4K-eshift som er den store forskel til X55. Køb du roligt en X35 og giv den et lærred i en kvalitet den fortjener.
|
|
JAWA
Funktioner
Tak(0)
|
I øvrigt ville jeg nok ikke vælge at betale fuld pris for en X55 i Danmark før jeg har set hvilken pris Epson Pro Cinema LS10000 endner på i DK - Det er en laser projektor og man skal huske at indregne lampebesparelsen i prisen når man sammenligner. Den får vist nok også en billigere lillebror som "kun" er i full HD.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |